چرا طیف تندروی اصلاح‌طلبان از سخنان اخیر باهنر خشمگین شدند؟

باهنر حرف را زمین انداخت، رادیکال‌ها آن را برداشتند!

کد خبر: 1231084

باهنر سخنی معمول زده است؛ اینکه اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند در مسیر تحریم قرار نگیرند اما نیروی رادیکال اصلاح‌طلب سخن او را در تضاد با رویکرد خود می‌بینند.

باهنر حرف را زمین انداخت، رادیکال‌ها آن را برداشتند!

گروه سیاست سایت فردا: می‌گویند حرف را بیندازی زمین، صاحبش برمی‌دارد؛ حالا حکایت حملات گسترده‌ای است که این روزها برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به محمدرضا باهنر می‌کنند. باهنر اخیرا در گفت‌وگویی درباره انتخابات سخن گفته است؛ از همه‌چیز اعم از چگونگی افزایش مشارکت، بررسی صلاحیت‌ها و البته تحلیل خود از رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان را هم مطرح کرده و گفته است: «من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکرکشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود. در این صورت دیگر باید جوابگوی هسته سخت نظام باشند. اما اینکه فلان شخص را قبول نداشته باشند اشکال ندارد. داخل نظام به رقابت و ارائه برنامه بپردازند، اما اینکه دنبال تحریم باشند خروج از نظام است. فرانسه هم که مهد دموکراسی است در قانون اساسی فرانسه نوع نظام سیاسی لائیک بیان شده که با هیچ اصل دموکراتیکی قابل تغییر نیست. هیچ حکومتی با دشمنان خود رودربایستی ندارد. اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند داخل نظام باشند باید در انتخابات شرکت کنند».

حالا برخی از اصلاح‌طلبان سخنان باهنر را تهدید قلمداد کرده‌اند و به تندی به او تاخته‌اند. آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت در توئیتی نوشت: «جناب آقای باهنر! اگر نگران مشارکت مردم در انتخابات هستید، به جای تعیین تکلیف برای جریان های سیاسی رقیب خود ، به دیگران نیز توصیه کنید ‎صندوق رأی را به جایگاه واقعی خود که باید تبلور ‎اراده ملت و میزان و مبنا قرار گرفتن رأی همه مردم ایران باشد، برگردانند».

عباس عبدی هم نوشت: «در کشوری که مردم برای خرید پراید حتی با قیمت نجومی، در صف می‌ایستند، چه بلایی سر انتخابات آورده‌اید که برای رأی‌دادن مردم، کارتان به تهدید کشیده؟»

جواد امام هم نوشت: «آقای باهنر به کجا چنین شتابان؟! شما باید به جای تهدید پاسخگو باشید. شرایطی که در آن حق انتخاب‌شدن و انتخاب‌کردن توسط همفکران شما با اهرم نظارت استصوابی و برخلاف اصول مسلم قانون اساسی از مردم سلب شده و اصلاح‌طلبی نیز جرم محسوب می‌شود جامعه را چه کسی به سمت تحریم سوق می‌دهد؟»

جلیل رحیمی جهان آبادی هم در حساب توییتر خود نوشت: «‌خلاصه پیشنهاد باهنر به اصلاح طلبان: شما در انتخابات شرکت کنید، بعد شما را رد صلاحیت کنیم اما شما مردم راتشویق کنید تا مشارکت بالا برود چون مردم به حرف ما پای صندوق نمی آیند بعد ما اصولگرایان با خودمان رقابت کنیم و پیروز شویم و شما شکست مفتضحانه خود را بپذیرید و از ما تشکر کنید».

نکته جالب توجه در بررسی واکنش‌ها به سخنان باهنر آن است که دقیقا همان طیف رادیکال علیه مواضع او حمله می‌کنند؛ چه آنکه باهنر حرف عجیبی نزده است و اتفاقا سعی می‌کند به اصلاح‌طلبان این پیام را بدهد که در انتخابات به صورت همه‌جانبه شرکت کنید. او در جایی ادبیاتش تند می‌شود که از ایجاد هرج‌ومرج و لشگرکشی خیابانی سخن می‌گوید؛ موضوعی که در تجربه تاریخی ما وجود دارد که برخی از اصلاح‌طلبان در مقاطعی مردم را به سمت سوق دادند یا در مقطع دیگر اگر مستقیما چنین نکردند، اما از هرج‌ومرج‌ها حمایت کردند. حالا عجیب است که چرا اصلاح‌طلبان از این سخن روشن به ستوه آمده‌اند؛ هرچند پاسخ به این سؤال شاید سخت نباشد؛ به هر حال طیف رادیکال حرف زمین‌افتاده را برداشته؛ وگرنه نیروهای میانه‌روی اصلاح‌طلب که به انقلاب باور دارند از حضور در انتخابات استقبال می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد