اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به ترافیک دیپلماسی در تهران

کد خبر: 1229798

روزنامه آرمان ملی به تلاش‌های دیپلماتیک دولت رئیسی برای توسعه روابط سیاسی با کشور‌های دیگر اذعان کرده است.

اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به ترافیک دیپلماسی در تهران

روزنامه آرمان ملی به تلاش‌های دیپلماتیک دولت رئیسی برای توسعه روابط سیاسی با کشور‌های دیگر اذعان کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب از قول علی بیگدلی نوشته: «در شرایط کنونی سیاست خارجی ایران روز‌های شلوغ و پرترافیکی را سپری می‌کند، به همین دلیل نیز گمانه‌زنی‌های زیادی در این زمینه به وجود آمده است. از یک‌طرف مذاکره آقای باقری و مورا در دوحه و از سوی دیگر سفر امیرعبداللهیان به کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس باعث شده چشم‌انداز پیش روی سیاست خارجی آبستن تغییر و تحول باشد. این موضوع نشان می‌دهد که فعالیت‌های ایران برای حل مشکلات بیشتر شده است.»

به نظر می‌رسد حجم بالای دیپلماسی در دولت رئیسی باعث شده حتی اصلاح‌طلبان هم که فقط جریان خودشان را در سیاست خارجی کاربلد می‌دانند و معتقدند ما زبان دنیا را بلد هستیم، زبان به تحسین و اعتراف بگشایند.

با این حال آرمان ملی باز هم بر همان روال سابق است که چندان هم از دولت رقیب تعریف نکند و اگر هم به این تحلیل رسیده که امریکا برابر ایران عقب‌نشینی داشته، ترجیح می‌دهد آن را به وقایع داخلی امریکا مرتبط کند و نه نحوه عملکرد دولت ایران در سیاست خارجی. بنابراین، می‌نویسد: «از سوی دیگر امریکایی‌ها نیز به دلیل اینکه در آستانه برگزاری انتخابات هستند و به دنبال این هستند که در منطقه خاورمیانه بحران جدیدی شکل نگیرد، تلاش کرده‌اند امتیازات جدیدی به ایران بدهند. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که هر روز حوزه امتیازاتی که امریکا به ایران می‌دهد، گسترش بیشتری پیدا می‌کند. این گستردگی به‌خصوص در حوزه نفت وجود داشت که با امتیازاتی که امریکا به ایران داده میزان فروش نفت ایران به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که در شش یا هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.»

نکته تحلیل منتشر شده در روزنامه آرمان این است که آیا امریکا به ایران امتیاز می‌دهد یا ایران از امریکا امتیاز می‌گیرد؟ - اگر امتیازی وجود داشته باشد! - آیا امریکا به ایران امتیاز داده یا آنکه دیپلماسی فعال و غیرانحصاری دولت سیزدهم باعث شده تا غربی‌ها به تکاپو بیفتند و بدانند که ایران برای سیاست خارجی دیگر معطل آن‌ها نیست؟!

از سویی، ربط دادن افزایش فروش نفت ایران به امتیاز دادن امریکا هم نادرست و حتی شاید بتوان گفت دروغ است. چه آنکه امریکا علاوه بر تحریم‌های همه جانبه، حتی به شکل فیزیکی هم برای ممانعت از فروش نفت ایران، اقدام به توقیف نفتکش‌های حامل نفت فروخته شده ایران کرد؛ لذا روشن نیست بیگدلی از کدام امتیاز برای فروش نفت می‌گوید!

در واقع اصلاح‌طلبان حاضرند بگویند امریکا خوب است و امتیاز می‌دهد، اما نگویند دولت رقیب ما خوب عمل کرده و در حال دور زدن تحریم‌هاست!

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد