گفت‌وگوی «فردا» با حسن بهشتی‌پور

پشت پرده تحریم‌های جدید آمریکا

کد خبر: 1220172

یک‌ تحلیلگر‌ مسائل سیاست خارجی گفت: زمان پایان محدودیت موشکی ایران فرارسیده است؛ به همین دلیل برخی در مجلس نمایندگان آمریکا سعی می‌کنند به نوعی این محدودیت‌ها ادامه یابد.

پشت پرده تحریم‌های جدید آمریکا

گروه سیاست سایت فردا: گروهی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار تحریم هر گونه فعالیت در حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ است. حالا پرسش آن است که ابعاد این طرح‌ چیست؟

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر‌‌ مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «موضوع تسلیحاتی دوره‌اش پنج‌ساله بود که سه سال پیش تمام شد و در همان دوره هم آمریکا سعی کرد با تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل، محدودیت‌های تسلیحاتی را ادامه دهد که به جز دومینیکن هیچ کشوری با آمریکا همراه نشد؛ حتی کشورهای اروپایی. زمان پایان محدودیت موشکی نیز اکنون فرارسیده است و در ماه اکتبر است. به همین دلیل برخی در مجلس نمایندگان آمریکا سعی می‌کنند به نوعی این محدودیت‌ها ادامه یابد».

او ادامه داد: «البته این را بگویم که چنین تحرکاتی در آمریکا امر جدیدی نیست. کنگره آمریکا با دولت آمریکا به نوعی تقسیم مسئولیت کرده‌اند و مدام نقش پلیس خوب و بد را بین خود تقسیم می‌کنند. چنین تاکتیک‌هایی در مواجهه با کره شمالی یا کوبا هم‌به کار می‌گرفتند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که اولا این طرح در کنگره تصویب می‌شود یا نه و ثانیا بایدن آن را تأیید می‌کند یا نه. من تصور می‌کنم در آستانه چند انتخابات مهم در آمریکا کنگره به نوعی می‌خواهد با این دست اقدامات لابی صهیونیست‌ها را جذب کند؛ وگرنه چنین اقداماتی تأثیری در وضعیت ایران ندارد».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «ایران همیشه یک دستور‌ کار را داشته است؛ اینکه باید به سمت خودکفایی در حوزه نظامی و‌ موشکی حرکت کنیم. در جنگ با عراق هم دیدیم که نمی‌شود در حوزه تسلیحاتی و موشکی بر هیچ کشوری حساب کنیم. بنابراین باید در این دو حوزه روی پای خود بایستیم».  

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها