«فردا» گزارش می‌دهد: مواضع دوگانه آمریکا در خصوص مناسبات ایران و آژانس

کاخ سفید هنوز تصمیم نگرفته!

کد خبر: 1212250

مواضع دوگانه اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی از یک سو بیانگر اختلاف نظر در وزارت خارجه و دستگاههای تاثیرگذار در حوزه سیاست خارجی آمریکاست.

کاخ سفید هنوز تصمیم نگرفته!

گروه سیاست سایت فردا: مواضع دوگانه مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته ای به وضوح نشان می دهد که واشنگتن هنوز تصمیم نهایی خود را در چگونگی مواجهه با این پرونده اتخاذ نکرده است. اگرچه مقامات آمریکایی مدعی توقف مذاکرات و عدم ارسال پیامهای برجامی به ایران هستند اما تحرکات خاص بازیگران واسطه مانند مقامات عمانی و قطری به وضوح نشان می دهد که در طول ماههای اخیر این روند ( ارائه پیشنهادات و طرح های مشترک ) ادامه داشته است. در چنین وضعیتی، آدرسهای متناقض مخابره شده از سوی مقامات آمریکایی بیش از پیش مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.

مواضع مقامات آمریکایی پس از سفر رافائل گروسی به تهران ، به وضوح نشان می دهد که غرب ،خود نیز  اصالت و موضوعیتی برای نگرانی های ادعایی خود در خصوص غنی سازی 84 درصدی از سوی ایران قائل نیست! ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که ارزیابی آمریکا از سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران چیست و آیا احتمال دارد واشنگتن صدور قطعنامه‌ای علیه ایران را در شورای حکام آژانس پیگیری کند؟ گفت: ما از تلاش‌های مدیرکل آژانس برای تعامل و همکاری‌هایش در زمینه اهمیت حل‌وفصل مسائل حل‌نشده مرتبط با توافق پادمانی ایران، تعهداتش و دیگر موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای آن استقبال می‌کنیم. ما با متحدان اروپایی‌ماندر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در تعامل هستیم تا اطمینان بیابیم ایران تعهداتش را اجرا می‌کند!

بنابراین، توافقات صورت گرفته میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، تابعی از مذاکرات فنی میان طرفین نبوده و مرهون   رویکرد سیاسی غرب در مواجهه با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در برهه کنونی می باشد. در ماورای این بازی غیرحقوقی آژانس بین المللی انرژی اتمی و غرب، مطالبات فنی وحقوقی جمهوری اسلامی ایراندر پروسه احیای برجام کاملا مشخص است و حتی نسبت به تابستان امسال ( زمانی که آخرین دور رسمی مذاکرات ایران و اعضای 1+4 برگزار شد ) تغییری نکرده است :لزوم ارائه تضمینهای اعتباری از سوی آمریکا به شرکتهای خارجی سرمایه گذاری در ایران جهت حضور پروسه محور( ونه پروژه محور) انها در کشورمان ،لزوم مختومه سازی رسمی پرونده های مربوط به اماکن ادعایی و لزوم رفع عملیاتی تحریمها( به گونه ای که کشورمان از آثار عملیاتی آنها بهره مند شود ) کماکان خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات پنهان و آشکار رفع تحریمها محسوب می شود. این مواضع، به طرفهای واسطه گر از جمله وزرای خارجه قطر و عمان وحتی برخی وزرای خارجه کشورهای اروپایی ( از جمله وزیر خارجه فرانسه) نیز طی ماهها و هفته های اخیر نیز تفهیم شده است.

مانع اصلی حل اختلافات با آژانس

مقامات رژیم صهیونیستی به گروسی تاکید کرده اند که مختومه سازی پرونده های ادعایی ایران خط قرمز تل آویو است و در مقابل، آژآنس باید به موارد ادعایی نیز اکتفا نکند و پرونده جدیدی را در خصوص فعالیتهای هسته ای ایران در فردو تشکیل و آن را مفتوح نگاه دارد. مفتوح نگاه داشتن این پرونده ها  منجر به افزایش قدرت مانور آژانس در حوزه بازرسی های فراپادمانی ، پس از احیای برجام خواهد شد و این همان خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

در هر حال، مواضع دوگانه اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی از یک سو بیانگر اختلاف نظر در وزارت خارجه و دستگاههای تاثیرگذار در حوزه سیاست خارجی آمریکا و از سوی دیگر، منبعث از نوعی تکنیک موسوم به «تفکیک بازی» میان دو حوزه دیپلماسی پنهان و آشکار است. قطعا مقامات آمریکایی و خصوصا شخص جوبایدن قدرت ادامه این بازی دوگانه را در آینده ای نزدیک از دست خواهند داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد