ترجمه/ ترس آمریکا، اسراییل و کشورهاى عربى از رویارویى نظامی؛

از توان و وسعت پاسخ ایران باخبرند

کد خبر: 1202396

دکتر بسام روبین در یادداشتی نوشت: کشورهاى عربى از همکارى با آمریکا در اشغال عراق درس سختى گرفتند و اگر زمان به گذشته باز مى گشت دیگر اقدامى ضد عراق انجام نمى دادند بلکه زخم هایشان را از طریق روش هاى دیپلماتیک درمان مى کردند.

از توان و وسعت پاسخ ایران باخبرند

دکتر بسام روبین، تحلیلگر سیاسى از اردن/ ترجمه از سایت فردا: صداى تبل جنگ از زمانى شنیده شد که توافق هسته اى به کما رفت و هنوز هیچ پزشکى نتوانسته درمانى برایش بیابد آن هم به دلیل اصرار و پافشارى اسراییل براى تقابل با ایران.

جدى ترین تهدید و اصلى ترین  مانع در برابر سیاست هاى متجاوزانه اسراییل در منطقه ایران به شمار مى رود و مسئله نگران کننده این است که آمریکا و اسراییل براى حمله به ایران نیازى به کسب اجازه از کسى ندارند  و در این بین حتى به موقعیت و امنیت دوستان و هم پیمانان منطقه اى خودشان نیز توجه نخواهند کرد.

البته بر مبناى جلسات و دیدارهایى که در خصوص بررسى احتمال حمله به ایران انجام شده آمریکا و اسراییل به خوبى از توان و حجم واکنش گسترده تهران به هرگونه حمله احتمالى مطلع هستند. پاسخى که ممکن است از لبنان ، یمن، سوریه یا عراق آغاز شود و البته نیروهاى مقاومت فلسطین را نیز نباید فراموش کرد. ممکن است اهداف مورد نظر در اسراییل و حتى اهداف آمریکایى در منطقه به صورت همزمان هدف قرار بگیرند.

با این وجود آمریکا طبق عادت همیشگى در راستاى حمایت از اسراییل و کاهش فشارها روى این رژیم حاضر است بى گناهان زیادى در این مسیر قربانى شوند و در همین راستا برخى از کشورهاى منطقه را در تیررس موشک ها و پرنده هاى بدون سرنشین ایران قرار دهد. حتى از بعضى کشورهاى منطقه درخواست مى کند تا مواضعى ضد ایرانى اتخاذ کنند ، از اسراییل حمایت کنند و به منظور روشن کردن آتش جنگ در منطقه در راستاى حمایت از امنیت اسراییل و استمرار نفوذ آمریکا به اقدامات تحریک آمیز دست بزنند.

اطمینان دارم که ابعاد این سناریو براى کشورهاى عربى منطقه روشن شده و برخى از آنها میزان خطرآفرینى موضع گیرى در حمایت از آمریکا و اسراییل را به خوبى فهمیده اند و مى دانند چنین اقدامى علیه ایران به سود اعراب نیست.

کشورهاى عربى از همکارى با آمریکا در اشغال عراق درس سختى گرفتند و اگر زمان به گذشته باز مى گشت دیگر اقدامى ضد عراق انجام نمى دادند بلکه زخم هایشان را از طریق روش هاى دیپلماتیک درمان مى کردند.

با این وجود در هر دوره اى برخى کشورها به دنبال بهره بردارى از تنش آفرینى و حتى جنگ افروزى هستند چرا که از این طریق قادر به ارتزاق و استمرار بقاى خودشان خواهند بود.

شاید اگر جنگ اوکراین در جریان نبود تهدید نظامى علیه ایران بعید نبود اما با وجود این جنگ ، اقدام اسراییل یا آمریکا در مورد ایران محتمل به نظر نمى رسد و تنها امکان انجام حملاتى محدود و به صورت ناشناس وجود دارد.

در واقع این موضوع نشان دهنده ترس آمریکا و اسراییل از رویارویى مستقیم با ایران است.

آن چیزى که باید براى جهان عرب مهم باشد این است که نباید اجازه بدهیم با ماجراجویى و اقدامات نادرست در مسیر خدمت به آمریکا و اسراییل که برخى از دولت هاى عرب را قربانى سیاست ها و اهدافشان مى کنند با آینده منطقه بازى شود و ویرانى و خون ریزى به بار آید.

ایران هم در این مسئله وظیفه دارد تنش ها را در منطقه کاهش بدهد و به دنبال تقویت همکارى هاى دیپلماتیک با کشورهاى عربى منطقه به صورت شفاف و علنى باشد تا پروژه هاى صهیونیست ها تحقق پیدا نکند.

خداوند ملت هاى عربى و اسلامى را از شر فتنه ها و خطرات پیش روى حفظ کند.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد