ترجمه/ پیش بینى رأى‌الیوم از روابط ایران و عربستان

سعودى به آمریکا پشت کرد؟

کد خبر: 1199309

روزنامه راى الیوم در گزارشى به بررسى آخرین تحولات در روابط ایران و عربستان پرداخته است.

سعودى به آمریکا پشت کرد؟

ترجمه از سایت فردا: روزنامه راى الیوم در گزارشى به بررسى آخرین تحولات در روابط ایران و عربستان پرداخته است. در این گزارش آمده است؛ به نظر مى رسد دیدارهاى مقامات دو کشور ایران و عربستان که در روزهاى اخیر علنى شده با این وجود که در سکوت رسانه اى دنبال مى شود در آستانه رسیدن به نتیجه قرار گرفته و موجب از سرگیرى تدریجى روابط دو طرف خواهد شد.

حتى این احتمال وجود دارد که مذاکرات منجر به از سر گیرى روابط دیپلماتیک و بازگشایى سفارت ها و کنسولگرى هاى در کشور شود.

دیدارهاى غیر علنى گذشته بین نمایندگان دو کشور نتیجه اى به همراه نداشته و به همین دلیل متوقف شد اما به نظر مى رسد تحولات اخیر در روابط عربستان و آمریکا و پشت کردن سعودى به ایالات متحده همچنین گسترش همکارى ها با چین و روسیه موجب آغاز دیدارها و مذاکرات رسمى این کشور با ایران شده است.

دیدارهاى اخیر نمایندگان دو کشور مذاکرات مثبت و نزدیکى توصیف مى شود ازجمله اولین دیدار امیرعبداللهیان با فیصل بن فرحان همتاى عربستانى اش در حاشیه نشستى که در اردن برگزار شد.

دوم حضور هیات ایرانى در شهر جده به دعوت کشور میزبان و توافق در خصوص حضور زائران ایرانى در مراسم حج و عمره که به امضاى دو طرف رسید.

سومین دیدار دو طرف بین معاون پارلمانى رییس جمهور ایران سید محمد حسینى و فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در حاشیه مراسم تحلیف رییس جمهور برزیل لولا داسیلوا صورت پذیرفت.

چهارمین رویداد نشست خبرى امیرعبداللهیان و همتایش در بیروت بود که از امیدوارى به از سرگیرى دو جانبه روابط با عربستان حکایت داشت که شامل بر بازگشایى سفارت هاى دو کشور مى شود.

شاید انتخاب بیروت براى اعلام کردن این خبر پیغامى براى گروه هاى سیاسى لبنانى و حتى براى دولت سوریه باشد.

نخستین نتیجه این از سرگیرى روابط که به سرعت در حال پیشروى است در یمن قابل مشاهده است در حالى که بر اساس گزارش هاى غیر رسمى آتش بس در این کشور منجر به صلح نهایى خواهد شد.

صنعا و ریاض در آستانه توافق نهایى با وساطت عمان قرار گرفته اند و به سمت ازسرگیرى روابط دو جانبه ، تبادل اسرا و بازگشایى فرودگاهها پیش خواهند رفت.

آنچه مسلم است نزدیک شدن ایران و عربستان  به یکدیگر و پایان دشمنى هاى دو کشور موجب نگرانى ایالات متحده و اسرائیل خواهد شد.

آمریکا نقش مهمى در افزایش دشمنى ها بین دو طرف بر عهده داشت و با سیاست تحریم ایران تلاش کرد این کشور را در موضع انزوا براى بازگشت به توافق هسته اى قرار بدهد.

اما از نگاه دولت اشغالگر اسراییل عربستان تنها کشورى است که هنوز به جمع کشورهاى بحرین، امارات، مصر و مراکش به دعوت بلینکن در مقابله با خطر نفوذ ایران در منطقه ملحق نشده است.

نمى توان در خصوص آینده پیش گویى کرد خصوصا در مورد روابط دو کشور ایران و عربستان و پایان دادن به دشمنى عمیق بین دو کشور رقیب در منطقه اما نشانه ها حاکى از این است که پیشرفت قابل توجهى صورت گرفته که در پى تحولات جهانى و منطقه اى و کاهش نفوذ همچنین تضعیف نقش و سلطه آمریکا ممکن است گسترش روابط را در پى داشته باشد.

این نشانه اى از پایان رویاى دنیاى تک قطبى آمریکا در دهه هاى گذشته و ظهور قدرت هاى جدیدى همچون روسیه و چین است که به سرعت در حال پیشروى هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد