روزنامه‌ها درباره مناسبات چین و عربستان چه نوشتند؟

کد خبر: 1191310

توسعه روابط بین چین و کشورهای عربی، اتحاد و همکاری کشورهای در حال توسعه را به ارتقا می‌دهد و مشترکاً صلح و توسعه جهانی را ترویج می‌کند.

روزنامه‌ها درباره مناسبات چین و عربستان چه نوشتند؟

به گزارش سایت فردا، سفر شی جین پینگ به عربستان و تعاملات سیاسی و اقتصادی دو کشور چین و عربستان از روز گذشته در کانون توجهات رسانه‌ها قرار گرفته به طوری که رسانه‌های نزدیک به مدعیان اصلاحات و غربگرایان بیشتر از زاویه دید سرزنش‌آمیز به مناسبات ایران با چین پرداخته‌اند و دیگر رسانه‌ها نیز در قالب تغییر مناسبات در نظم نوین میان شرق و غرب این مراودات را معنا کرده‌اند.

روزنامه صبح نو با اشاره به اینکه در حالی که دولت روحانی با نگاه غرب گرایانه از فرصت رابطه با چین استفاده نکرد، اعراب به دنبال روابط اقتصادی با چین هستند، نوشته: باتوجه به اینکه تحولات جهانی پس از جنگ اوکراین در حال تغییر است، چین و روسیه سعی دارند تا از ضعف غرب استفاده کرده و نظم نوینی را در جهان ایجاد کنند که بسیاری از کشورها در مدار قدرت‌های شرقی قرار داشته باشند و کشورهای عربی و صاحب نفت و گاز در این میان نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های چین خواهند داشت. به گفته ناظران، توسعه روابط بین چین و کشورهای عربی، اتحاد و همکاری کشورهای در حال توسعه را به ارتقا می‌دهد و مشترکاً صلح و توسعه جهانی را ترویج می‌کند.

این روزنامه ادامه داده: از طرفی، کشورهای عربی هم که برای دهه‌ها زیر سلطه غربی‌ها قرار داشتند می‌خواهند نشان دهند که مسیرهای سیاسی مستقل و عاری از نفوذ دیرینه خارجی دارند و سعی دارند همکاری اقتصادی خود را با کشورهای بزرگی مانند چین گسترش دهند.

روزنامه ایران نیز با تیتر «گردش به شرق متحدان امریکا»، نوشته: بسیاری از کشور‌های متحد امریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به‌دنبال گسترش روابط با چین هستند. فهم اینکه روابط بین‌الملل دوران‌ گذار خود را طی می‌کند به یکی از مسائل اصلی در بین کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا تبدیل شده است. با وجود اینکه از سال 1971 به بعد و با خروج انگلیس از خلیج فارس، ایالات متحده جایگزین این کشور در خلیج فارس شده است و روابط امنیتی و نظامی با این کشورها برقرار کرده است، اما اکنون وضعیت تغییر کرده و چین در حال گسترش روابط خود با کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است. عراق به‌دنبال احیای توافق بلند مدت سال 2019 با چین است، عربستان به‌دنبال کسب عضویت ناظر در شانگهای و عضویت در گروه بریکس است. چین و روسیه از عضویت استقبال می‌کنند.

روزنامه شرق اما با تیتر «روی دیگر چین»،‌ نوشته: چینی ها با سعودی ها در بیانیه ای مشترک و با ادبیاتی مورد پسند عربستان تهران را ‌ خطاب قرار دادند.

این روزنامه ادامه داده: در این بیانیه، طرفین توافق‌هایی را درباره توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی، انرژی، آموزشی و فرهنگی ذکر کرده‌اند؛ اما نکته جالب بیانیه مشترک به موضع دو کشور و به‌ویژه چینی‌ها علیه ایران باز‌می‌گردد.

کیهان نیز در این خصوص نوشته: محافل رسانه‌ای غربگرا که گسترش همکاری‌های ایران و چین را موجب مستعمره شدن ایران می‌دانستند، حالا سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض را به رخ می‌کشند و مدعی‌اند ایران از قراردادهای منطقه‌ای بازمانده، عربستان برای چین فرش قرمز پهن کرده و ایران را دور زده، ایران را سرکار گذاشته‌اند و...(!)

این روزنامه ادامه داده: در کشورمان در دوره فعالیت دولت غربگرا به مدت 5 ماه در پکن سفیر نداشت. این همان دوره‌ای بود که همه همّ و غمّ دولت روحانی، صرف به دست آوردن دل آمریکا و تروئیکای اروپایی (با وجود زیر پا گذاشتن برجام) می‌شد. و نیز، در همین دوره بود که تعداد تحریم‌ها از 800 مورد به 1700 مورد رسید و با این همه، رسانه‌های غربگرا آن تحریم‌ها را پای دولت رئیسی حساب می‌کنند!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد