ابعاد سیاسی سفر محمد شیاع السودانی به تهران

کد خبر: 1189485

سفر سودانی که منتخب جریانی است که به دنبال تامین منافع عراق است به ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. سودانی در این سفر همبستگی خود را با ایران و دولت اسلامی ایران عملا اعلام کرد و مبارزه با گروه‌های تروریستی را مهم دانست.

ابعاد سیاسی سفر محمد شیاع السودانی به تهران

به گزارش سایت فردا، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق روز گذشته در حالی به ایران سفر کرد که تحولات منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و غربی‌ها نیز سعی می‌کنند از همکاری دولت‌ها برای ایجاد ثبات در منطقه جلوگیری کنند.

صبح نو در این زمینه نوشته: برخی قدرت‌های غربی مانند آمریکا و انگلیس و نیز برخی رژیم‌های منطقه‌ای در کنار رژیم صهیونیستی از نزدیکی و همکاری دو کشور ایران و عراق خرسند نیستند و تلاش می‌کنند تا به نوعی زمینه‌های عدم همکاری را میان آنها فراهم کنند. سفر سودانی که منتخب جریانی است که به دنبال تامین منافع عراق است به ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. سودانی در این سفر همبستگی خود را با ایران و دولت اسلامی ایران عملا اعلام کرد و مبارزه با گروه‌های تروریستی را مهم دانست.

همچنین روزنامه کیهان اینگونه تحلیل کرده است که از بعد منطقه‌ای، چنین سفری یک پیروزی مهم، هم برای عراق و هم برای ایران است و از آن‌سو، یک شکست راهبردی برای آمریکا و تمام دشمنان مقاومت. نباید فراموش کنیم که «سودانی» یا به عبارت دقیق‌تر «نخست‌وزیر عراق» از دل یک بحران ساختگی عمیق و طولانی و برای عبور از همین بحران خارج شده است. این بحران همان «دولت بی‌سر» بود که بسیاری از دشمنان دو ملت، روی آن سرمایه‌گذاری ویژه کرده بودند. همان بحرانی که هنوز در لبنان حل نشده و این کشور را وارد یک فرآیند سیاسی پیچیده و فرسایشی کرده است. همان بحرانی که در دولت دوم آقای روحانی، در ایران هم دنبال شد و عده‌ای که نانشان در «بحران‌‌سازی» است و خود عامل به قدرت رسیدن ایشان بودند، خواستار استعفای او شدند تا در ایران نیز دولتی بی‌سر شکل بگیرد. سفر آقای سودانی به ایران در یک کلام، نمایش پیروزی این کشور بر این بحران‌سازی‌ها بود. این پیروزی می‌تواند مقدمه‌ای برای پیروزی ملت لبنان برای عبور از بحران هم مشابه باشد. شرایط سیاسی لبنان، پیچیده‌تر از شرایط سیاسی عراق نیست و به‌دلیل تشابه دو بحران، می‌توان امیدوار بود لبنان نیز از این بحران‌های ساختگی به سلامت عبور کند.

علاوه بر اینها روزنامه دولت نوشته: مقام‌های بغداد در ماه‌های اخیر برای کاستن از بحران در رابطه میان ایران و عربستان قدم برداشته و با میانجیگری اسباب مذاکره دوجانبه دو کشور را فراهم کرده‌اند. بی‌تردید این مهم نیز از محورهای اصلی گفت‌و‌گوهای نخست‌وزیر عراق در تهران است. امری که نشان می‌دهد دولت عراق در بحبوحه تحولات سیال منطقه می‌کوشد نقش خود را به عنوان یک بازیگر بی‌طرف در تعدیل بحران‌ها ایفا کنند. اما به نظر می‌رسد ایفای این نقش در درجه نخست، با تعهد عراق به از میان بردن تهدیدات امنیتی گروهک‌های ساکن در سرزمین‌های شمالی‌اش علیه ایران صورت خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد