«فردا» گزارش می‌دهد

دیدارهای هسته‌ای در نیویورک

کد خبر: 1175860

همان طور که انتظار می‌رفت، عمده رایزنی‌های تیم ایرانی در نیویورک حول محور مذاکرات هسته‌ای است. همزمان با دیدار رئیسی و مکرون در سازمان ملل، باقری نیز پس از پیام های دریافتی از آژانس و گروسی دیدار و گفت وگویی با مورا داشت.

دیدارهای هسته‌ای در نیویورک

گروه سیاست سایت فردا- روشن بود که سفر رئیسی و هیات همراه به نیویورک بیش از همیشه رنگ و بوی هسته‌ای به خود خواهد گرفت. بالاخره وضعیت مذاکرات خوب نیست و کار در وین تقریبا به بن بست رسیده است. تلاش‌ها برای خروج از این وضعیت البته ادامه دارد و هنوز هم بازیگران برجامی و غیربرجامی هستند که میل به میانجیگری دارند. هیات کوچک اما اثرگذار همراه رئیسی نیز نشان داد که تیم ایرانی از چانه‌زنی‌های برجامی در نیویورک استقبال می‌کند.

از این رو شاهدیم که گفت‌وگوهای هسته‌ای یکی پس از دیگری انجام می‌شود. امیرعبداللهیان با همتای قطری نشت دارد. باقری کنی با انریکه مورا و رئیسی هم با مکرون. علاوه بر اینها رئیسی  در دومین روز حضور خود در نیویورک با شارل میشل رئیس بلژیکی شورای اروپا در هتل محل اقامت خود دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون وی حضور داشتند.

انجام این دیدارها اما اگرچه امید بخش است و نشانه از ادامه تلاش‌ها برای حل و فصل مشکلات موجود اما مانع از واقع بینی هم نمی‌شود. به خصوص اگر حواسمان به مواضع جدید جوزپ بورل هم باشد که انگار تصمیم گرفته به جای ارائه طرح و پیشن نویس و ابراز امیدواری، نقش پلیس بد را بازی کند. او در مصاحبه با نشریه «پالتیکو» مدعی شد که حتی دیدارهای هفته پیش‌رو در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز نمی‌تواند پیشرفتی در مذاکرات و احتمال حصول توافق در موضوع هسته‌ای ایران حاصل کند.

وی با ادعای این که اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر در تلاش برای مجاب کردن همه طرف‌ها برای طی کردن آخرین گام‌ها برای «احیای توافق هسته‌ای ایران» بوده، گفت از نظر او احتمال هیچ پیشرفت بزرگی در این‌باره و مذاکرات وین وجود ندارد.

این مقام ارشد اروپایی در حاشیه حضور در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به پالتیکو گفت: «در سه ماه گذشته، تعامل‌ها و فرایند چند مرحله‌ای، در حال همگرایی بود. فعالیت‌ها بین طرف‌ها باعث بهبودی نتیجه شده بود. ولی در چند هفته گذشته، مسئله دیگر این نبود. ما اکنون در بن‌بست قرار داریم. ما متوقف شده‌ایم».

بورل در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و سلب مسئولیت از آمریکا و اروپا در اجرای تعهداتشان، اظهار کرد: «پیشنهاد و درخواست قبلی که توسط طرف ایرانی مطرح شد، فایده‌ای برای رسیدن به یک توافق نداشت و این که برخی می‌گویند ممکن است این هفته اتفاقی بیفتد، من که چنین گمان نمی‌کنم».

ناگفته نماند که این سخنان وی با واکنش جدی طرف روسی در مذاکرات برجامی همراه شد و دیدیم که اولیانوف تاکید کرد دلیل عدم پیشرفت مذاکرات، بحران داخلی آمریکاست.

با این وجود شاهدیم که برخی بازیگران برجام و غیربرجامی به تلاش خود ادامه می‌دهند بلکه راه حلی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای و احیای برجام یافت شود. در این بین پیغام‌هایی که به گفته محمد اسلامی از سوی آژانس دریافت شده نیز بر امیدواری‌ها افزوده است. با وجود نباید نادیده گرفت که طرف اروپایی همچنان یکی به نعل و یک به میخ می‌ز‌ند. مثلا از یک سو مکرون مقابل رئیسی نشسته و رایزنی می‌کند، از طرف دیگر کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: هیچ پیشنهاد بهتری روی میز قرار ندارد و این برعهده ایران است که تصمیم درست را بگیرد. وی در ادامه بیان کرد که هیچ ابتکاری برای خارج کردن شرایط از وضعیت کنونی وجود ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها