قالیباف: احداث سد معشوره از خسارات سیل ۹۸ جلوگیری می‌کرد

کد خبر: 1170723

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سد معشوره ۱۰ سال قبل به بهره‌برداری می‌رسید شاهد خسارات چند ۱۰ هزار میلیارد تومانی سیل سال ۹۸ به استان‌های لرستان و خوزستان نبودیم.

قالیباف: احداث سد معشوره از خسارات سیل ۹۸ جلوگیری می‌کرد

محمد باقر قالیباف در جریان دومین روز از نظارت ستادی خود در لرستان ضمن بازدید ازسد معشوره در جمع خبرنگاران افزود: همه نسبت به موقعیت کشاورزی لرستان واقف هستند چراکه این استان در حوزه کشاورزی، زراعت، باغبانی و گیاهان دارویی شرایط منحصربه فردی دارد و راه اندازی صنایع فرآوری این محصولات لازم است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین زیرساخت مورد نیاز لرستان آب است تصریح کرد: درصورت تامین این مهم، گردشگری، زیرساخت جاده و اشتغال محقق و در مجموع توسعه لرستان در زیرساخت آب خلاصه می‌شود.

وی تصریح کرد: آب وجود دارد اما باید به درستی کنترل شود زیرا در حال حاضر برای لرستان و پایین دست خسارت به همراه دارد که نمونه آن را در سال ۹۸ مشاهده کردیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر سد معشوره ۱۰ سال قبل با توجه به شروع آن از سال ۱۳۸۱ ساخته شده بود، خسارت چند ۱۰ هزار میلیاردی به استان‌های لرستان و خوزستان وارد نمی شد و علاوه بر آن فرصتی به وجود می آمد تا در تابستان، زراعت و مردم منطقه تشنه نباشند.

قالیباف ادامه داد: رییس جمهور نیز به استان لرستان سفرکرده و مصوباتی داشته است که سد معشوره یک نقطه حیاتی برای کشور است و می‌تواند پیشران اصلی اتفاقات خوب باشد.

وی تاکید کرد: در این راستا دولت و مجلس مصمم هستند تا در این خصوص گام جدی بردارند و با اولویت تامین آب شرب و اولویت دوم کشاورزی و صنعت پیش بروند بنابراین مردم استان مطمئن باشند که دولت و مجلس مصمم هستند تا کار این طرح را با یک جدول زمانبندی آغاز کنند و با شیب ملایمی شتاب بگیرد.

قالیباف افزود: بر اساس صحبت‌های انجام شده امیدواریم فرازبند سد معشوره قبل از بارش‌های زمستانی انجام شود که این فرصت مناسبی است تا دولت و مجلس جدول زمان‌بندی را مشخص کنند و بر اساس آن پیشروی کنند.

رییس قوه مقننه عنوان کرد: سد بختیاری نیز یکی از موضوعات مهم و ملی استان است که در اولویت قرار داشته و تاثیرات مشابه سد معشوره را در سطح کلان و مهار آب‌های کشور دارد و اگر در اجرای آن تاخیری صورت گیرد ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را هفت تا هشت سال آینده در زمینه کنترل آب شاهد باشیم.

قالیباف اضافه کرد: به عنوان سیاست‌گذار و کسانی که اعتبارات را مشخص می‌کنیم با همکاری دولت کارها را پیش می‌بریم.

وی همچنین با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت را به رییس جمهور و دولتمردان ادامه داد: امید می رود دولت سیزدهم در خدمت به مردم با اولویت معیشت و توسعه زیرساخت‌ها موفق باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سیاست‌های برنامه هفتم توسعه چند هفته آینده قطعی می‌شود و مجلس و دولت بر اساس آن سیاست‌ها باید برنامه ۵ ساله را تنظیم کنند، افزود: لرستان یکی از استان‌هایی است که همه شاخص‌های آن نشان می‌دهد که اگر بحران و چالش اول کشور مساله آب باشد، این استان در حوزه آب شرایط قابل قبولی دارد و در مقایسه با سایر نقاط کشور وضعیت آن مطلوب است.

قالیباف با تاکید بر اینکه لرستان نیروهای توانمند و پرکاری دارد اما از سوی دیگر در حوزه اشتغال با مشکل مواجه است، ادامه داد: قبلا و در دهه ۹۰ مطالعات دقیقی از این استان شده، در آستانه برنامه توسعه هفتم نیز به این استان سفر کرده‌ایم تا با نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری نسبت به گذشته آن را ببینیم و مهمترین موضوعی که باید در استان مورد توجه قرار گیرد، آب است.

سد "معشوره" استان لرستان مصوب سفر نخست هیات دولت یعنی حدود ۱۴ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح شده و وعده اجرا گرفته است و در جریان سفر دولت سیزدهم به لرستان نیز عملیاتی شدن این سد مورد تاکید رییس جمهور قرار گرفت.

لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹ هزار کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را در اختیار دارد و ساخت این سد از اصلی ترین مطالبات مردم و مسوولان استان به شمار می رود.

قالیباف روز گذشته در سفری دو روزه به منظور نظارت ستادی ، بازدید از شهرستان ها و برخی طرح های مهم وارد لرستان شد و عصر امروز شورای اداری با حضور وی برگزار می شود.

منبع: ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها