«فردا» گزارش می‌دهد

خطر جامعه دوقطبی

کد خبر: 1162707

ماجرای تذکر حجاب در اتوبوس و درگیری بعد از آن با توجه به جماعتی که برای سوءاستفاده از چنین مسائلی و ضربه به نظام آماده هستند؛ این نگرانی را پدیده آورده که جامعه دوقطبی شود و مردم مقابل هم قرار بگیرند.

خطر جامعه دوقطبی

گروه سیاست سایت فردا - باعث تاسف است اما در میانه این همه مشکلات و مسائل در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بین‌المللی و ... شاهد حاشیه‌سازی‌هایی پیرامون موضوع حجاب هستیم! ارزشی که در جامعه اسلامی مورد توجه مردم است و همان طور که رئیس مجلس هم چند روز قبل گفت، خود مردم نسبت به آن از همه حساس‌تر هستند. 

در روزهای اخیر اما مسائلی پیش آمده که خواسته یا خواسته حاشیه ساز شده و حساسیت‌ها در این زمینه را افزوده است. از برخورد ماموران گشت ارشد و برخی دستورالعمل‌ها درباره رعایت حجاب گرفته تا طریقه امر به معروف برخی افراد در جامعه ، در کنار جماعت سوءاستفاده‌گری که دنبال مساله سازی برای نظام و کشور هستند؛ سبب بروز وضعیت فعلی شده است. 

همین است که شاهدیم یک تذکر در اتوبوس چنان به خشونت ختم شده و ماجرا درست می‌کند. در پی آن هم واکنش‌های معتددی مشاهده می‌شود. واکنش‌هایی که عمدتا ناشی از نگرانی به خاطر احتمال شکل گیری دو قطبی و رویارویی مردم با مردم است و بعضا هم چنین دوقطبی را می‌سازد. 

در همین راستا بود که محمدعلی ابطحی، توییت کرد: «دفاع مسوولان رسمی از کار رویارویی شهروند با شهروند به نام دین در درگیری دو دختر پر‌حجاب و کم‌حجاب فاجعه است. دوگانه‌سازی باحجاب- بی‌حجاب گسل خطرناک اجتماعی است»
جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز از این رویکرد نقد و توئیت کرد که «کاری که برخی می‌کنند هر چه باشد امر به معروف و نهی از منکر نیست، زیرا که قال علی علیه اسلام «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر دعا تا الاسلام» امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است.»
حمیدرضا زائری نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بزرگان و مسوولان جامعه مثل پدر و مادر خانواده‌اند، باید دل‌های بچه‌ها را با وجود همه اختلاف‌ها به هم نزدیک کنند، نه اینکه خواهری را علیه برادر بشورانند و برادر را علیه خواهر تحریک کنند. … با وضعیتی که امروز داریم پیش می‌رویم متاسفانه تنش‌ها و حساسیت‌های عصبی در فضای اجتماعی بین آحاد مردم تشدید می‌شود، کاملا می‌شود تصور کرد که چه بر سر ما خواهد آمد! به جای اینکه خواهر‌ها و برادر‌های این خانواده غمخوار و دوستدار هم شوند و «چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار» و… مع‌الاسف بزرگ‌تر‌های ما دارند کاری می‌کنند که زن و بچه مردم توی خیابان به هم بپرند و دیگر همسایه از دست همسایه امنیت و آرامش نداشته باشد.»

محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری نیز در یادداشت امروز خود همین موضوع را مورد توجه قرار داده است. او از اصل و فرع این قضیه نوشته و تاکید کرده که طرفداران حجاب عرفی هم خود را محجبه می‌دانند. 

او صراحتا درباره دوقطبی شدن جامعه نمی‌گوید اما معلوم است که با نگرانی از همین احتمال پرمخاطره دست به قلم شده است. او نوشته: «مردم ما با هر سطحی از حجاب، خود را محجبه می‌دانند. حتی آنها که عرفا شل‌حجاب هستند، خود را محجبه می‌دانند و پایبند به دین. بی‌حجابی در ایران ناشی از سبک زندگی است نه بی‌عفتی و بی‌حیایی. به همین دلیل است که بدحجابی هرچند خطاست اما همین جمعیت، همیشه پای انقلاب هستند و اسلام. اینها مردمند. همان جماعت حیرت‌زده اتوبوس».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد