خبر به روایت «فردا»

گره در مذاکرات / حکمرانی ملی و محلی / نوید افزایش قدرت خرید مردم

کد خبر: 1159149

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

گره در مذاکرات / حکمرانی ملی و محلی / نوید افزایش قدرت خرید مردم

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ بررسی پیشینه و پایگاه گروه‌های فشار

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز که با عنوان «بررسی پیشینه و پایگاه گروه‌های فشار» تیتر یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: «معتقدم اطلاق عنوان «خودسر» برای این گروه‌ها، درست نیست، چراکه این افراد با اهداف خاص و در راستای منافع برخی افراد و جریانات وارد عمل می‌شوند تا به‌زعم خود، آورده‌ای کسب کرده و رقیب را از میدان به در کنند. اما دلیل مضاعف شدن نگرانی‌های ماجرای یزد و اخلال در سخنرانی آقای مهاجری، آن است که حتی با وجود هشدار و تذکار مستقیم اخیر رهبری درخصوص این نوع رفتارها، باز هم این رفتارها متوقف نشده است.» او همچنین معتقد است که «با این افراد باید وارد گفت‌وگو شد و ذهن آنها را نسبت به حقایق روشن کرد. در این میان مسوولیت نهادهای امنیتی بسیار کلیدی است که در مواجهه با افراد و جریانات مختلف برخورد دو‌گانه نداشته باشند. اگر رفتاری تخلف است برای همه باید تخلف باشد و اگر جایز است همه باید امکان ارتکاب آن را داشته باشند.»

اعتماد

جوان/ مدیریت همزمان مذاکره و تحریم

«جوان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «مدیریت همزمان مذاکره و تحریم» نوشته: «امریکایی‌ها هرچند در مدیریت خبر مذاکرات بیشتر به دروغ و بلوف متوسل می‌شوند و پس از مذاکرات دوحه نیز تهدید «جلوگیری از فروش نفت ایران» را به گوش رساندند، اما ایران بر اساس گزارش اوپک توانسته در ۲۰۲۱ با دور زدن رسمی تحریم‌ها ۲۵ میلیارد دلار نفت بفروشد و این جدای از تلاش‌های دولت با همراهی مردم برای کاهش وابستگی به صادرات نفت و خنثی‌سازی تحریم‌هاست. گذشت زمان، ایران را در سه جهت مخالف غرب به سرعت به پیش می‌برد و غرب هربار برای بازگشت به مذاکره با ایران باید دست درازتری از گذشته داشته باشد! جهت اول، تکیه بر توانایی‌های داخلی و مدیریت اقتصاد با تولید بیشتر و مالیات و کاستن از هزینه‌های غیرضروری، جهت دوم همراهی با همسایگان و دوستان منطقه‌ای و جهت سوم رفتن به سوی شرق و توسعه همکاری با چین و روسیه است.»

جوان

شرق/ درد دارو

«شرق» امروز از «درد دارو» می‌گوید و در گزارشی که تیتر یک کرده، آورده است: «مشاهدات میدانی از افزایش شدید قیمت دارو خبر می‌دهند. ... از دیگر اتفاقات رخ‌داده در این سه ماه انتشار نامه‌ای مهم از سوی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بود. امضا‌کنندگان این نامه ... به رئیس‌جمهور هشدار داده‌اند که با وضعیت فعلی و در پناه سیاست‌های اقتصادی اتخاذ‌شده صنعت داروسازی کشور در مسیر تعطیلی قرار گرفته است. ... به نظر می‌رسد کارخانه‌های تولید دارو ضمن از‌دست‌دادن فرصت، امکان تولید بسیاری از داروها را ندارند. از سوی دیگر تخصیص ارز دارو از بهمن سال ۱۴۰۰ با اختلال‌هایی مواجه شده است و از‌این‌رو تأمین یک میلیارد دلاری که صنعت داروسازی در سال برای تأمین مواد اولیه لازم دارد، به دلیل تغییر قوانین بودجه، سخت‌گیری‌های سیستم بانکی، اخذ تعهدنامه‌های متعدد پرداخت مابه‌التفاوت و... به‌سختی صورت می‌گیرد. این وضعیت در کنار افزایش قیمت‌ها و هزینه‌هایی که از ابتدای سال صورت گرفته، موجب شده تا صنایع داروسازی ایران در شرایط بحرانی قرار بگیرند و در صورت عدم حمایت به ورشکستگی و تعطیلی خطوط برسند.»

شرق

کیهان/ چرا مذاکرات قطر گره خورد؟ 

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که چرا مذاکرات قطر گره خورد؟ این روزنامه اصولگرا نوشته: «غربی ها به صراحت می‌گویند تضمین دادن به ایران و لغو همه تحریم ها خواسته های فرابرجامی است و این در حالی است که با توجه به سابقه بدعهدی غرب این دو موضوع واجب‌ترین موارد در توافق احتمالی آینده است و دیگر اینکه اگر غرب نمی‌خواهد بازهم بدعهدی کند چرا از دادن تضمین شانه خالی می‌کند؟» در این گزارش آمده است: « برای طیف اصلاح‌طلب انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام مهم نبوده بلکه آنچه اهمیت داشته برای آنها صرفا امضای یک توافق با کدخدا بوده است اما دیپلمات‌های اخیر کشورمان به شدت بر انتفاع اقتصادی ملت ایران پافشاری دارند و اگر این نباشد به راستی امضای توافق با غرب چه فایده‌ای برای ما دارد جز محدود کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان؟»

کیهان

آرمان ملی/ پیش افتـــادن تـورم از وعـده‌هــا

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به انتقاد از عملکرد دولت پرداخته و با عنوان «پیش افتـــادن تـورم از وعـده‌هــا» نوشته: «دولت سیزدهم برای جبران کاهش درآمدها و کسری بودجه که تامین منابع ارز ترجیحی را ناممکن می ساخت، تصمیم به جراحی اقتصادی گرفت تا به همراه افزایش درآمدهای مالیاتی که در بودجه بر آن تاکید شده بود بخش اعظمی از کسری خود را جبران کند. اما همچنان در هر دو زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و تحقق درآمدهای نفتی با مشکل رو به روست و اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری به افزایش درآمدهای نفتی و جبران کسری بودجه ساختاری نیازمند است.» در این گزارش به نقل از وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی آمده است: «عدم تحقق برجام و تشدید تحریم‌ها از شرایط تحقق تورم 78 درصد است البته شواهد نشان می‌دهد که برجام به نتیجه خواهد رسید ... اما باید توجه داشته باشیم که موتور تورمی 57 درصدی افزایش حقوق و دستمزد، افزایش حقوق معلمان که ناترازی بودجه را تا 100 هزار میلیاردتومان را افزایش داد، کسری بودجه، تورم وارداتی و... روشن هستند و در افزایش نرخ تورم اثر دارند».

آرمان ملی

ایران/ نوید افزایش قدرت خرید مردم

«ایران» حضور رئیسی در مراسم جشن وصال و دستوراتی که برای تسهیل ازدواج جوانان صادر کرد را عکس یک کرده و با تیتر «ازدواج به سبک ایرانی» پوشش داده است. 

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری اما با استناد به گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال 1400 تیتر زده «نوید احیای قدرت خرید مردم» و نوشته: «در طول سال‌های ۹۷ تا ۹۹ مصرف خصوصی به ترتیب منفی ۷ درصد، منفی ۶.۸ درصد و منفی ۰.۵ درصد بوده اما در سال ۱۴۰۰ مصرف خصوصی ۳.۹ درصد افزایش یافته است. مصرف خصوصی به تفکیک ۴ فصل سال به ترتیب ۱.۳+ درصد، ۲.۸+ درصد، ۴.۵+ درصد و ۷.۲+ درصد رشد داشته است. رشد ۷.۲ درصدی مصرف خصوصی در زمستان ۱۴۰۰ یک رکورد در چند سال اخیر است که می‌تواند نویددهنده آغاز احیای تدریجی قدرت خرید خانوارها در طول سال‌های بعد از ۱۴۰۰ باشد.»

ایران البته تیتر یک امروز خود را به وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخته و توافق را در گرو ضمانت آمریکایی‌ها دانسته است.

ایران

وطن امروز / آمریکا تضمین نداد

«وطن امروز» برای پوشش آخرین اخبار برجامی و جریان مذاکرات از تیتر «آمریکا تضمین نداد» استفاده کرده و نوشته: «بعد از به نتیجه نرسیدن مذاکرات ۲ روزه دوحه که آمریکا بدون هیچ ابتکار جدید و اصرار بر زیاده‌خواهی قبلی خود در آن شرکت کرد، وضعیت سرنوشت توافق هسته‌ای باز هم در یک آشفتگی قرار گرفته است. دولت بایدن که با وجود نیاز شدید و مبرم به احیای برجام حاضر به پذیرش هیچ نوع انعطافی در لغو تحریم‌ها از خود نیست و البته در این میان در داخل آمریکا نیز با موانع پیچیده‌ای برای بازگشت به توافق مواجه است، از آمادگی برای زندگی بدون برجام و البته همان ایده‌های «پلن بی» صحبت می‌کند. از طرفی 3 کشور اروپایی برجام هم که بورل را به تهران فرستادند تا التماس کند که گفت‌وگوها از استندبای 3 ماهه خارج شود، همچنان با ادبیات تهدیدآمیز با ایران حرف می‌زنند. دیپلمات‌های اروپایی و مقام‌های سابق ایالات‌متحده به ان‌بی‌سی گفته‌اند احتمالا واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ چشم اسفندیار اوپک پلاس

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «چشم اسفندیار اوپک پلاس» نوشته: « اوپک‌پلاس با افزایش ۶۴۸هزار بشکه‌ای در ماه آینده میلادی، میزان تولید نفت خود را به سطح پیش از همه‌گیری کرونا افزایش می‌دهد. در این میان، فشار آمریکا بر عربستان برای فاصله گرفتن از روسیه و همچنین ناتوانی اوپک‌پلاس از افزایش عرضه تا حد کنترل قیمت‌ها، وضعیت را پیچیده‌تر از گذشته کرده است. بحران ناشی از افزایش بهای طلای سیاه تقریبا هیچ راه‌حل عملی در کوتاه‌مدت ندارد؛ زیرا کشورهای عضو اوپک‌پلاس توان افزایش عرضه بیشتر را ندارند و عربستان نیز نمی‌تواند شکاف عرضه و تقاضا را پر کند. البته اراده‌ای هم از سوی اوپک و متحدانش (به رهبری روسیه) برای کنترل این بحران دیده نمی‌شود. رهبران اوپک‌پلاس واقف هستند که عرضه نفت آماده و ذخیره‌سازی‌شده‌ای که بتواند معادلات بازار را در کوتاه‌مدت تعدیل کند، با نفت ایران میسر می‌شود. این در حالی است که اوپک اعلام کرد درآمد نفتی ایران با افزایش ۳برابری در سال۲۰۲۱ از ۲۵میلیارد دلار فراتر رفت.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ مادر صلح

«صبح نو» عکس جلد امروز خود را به درگذشت کونیکو یامامورا (سبا بابایی) مادر شهید محمود بابایی اختصاص داد است. این روزنامه اصولگرا البته توجه ویژه‌ای هم به اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس داشته و به نقل از او تیتر زده «در نظام حکمرانی به دو سطح ملی و محلی نیاز داریم».

صبح نو در عین حال به موضوعات دیگری هم پرداخته است. از برگزاری دور جدید مذاکرات تهران-ریاض گرفته تا «وقت‌کشی غرب» در مذاکرات. این روزنامه اصولگرا تاکید کرده که «علی‌رغم مقصر نمایی طرف غربی مقامات ایران به توافق پایدار تاکید دارند». 

صبح نو همچنین به یکی از معضلات این روزها که مردم به جد با آن دست به گریبان هستند یعنی بحث اجاره بها پرداخته است و در گزارشی با عنوان «مستاجران زیر بار گرانی» سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «تعیین سقف اجاره‌بها می‌تواند قیمت‌ها را مهار کند؟»

صبح نو

سازندگی/ شکست مذاکرات؟

«سازندگی» تصویری از علی باقری و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اروپا و نماینده آنها در مذاکرات هسته‌ای را پشت به هم قرار داده و تیتر زده: «شکست مذاکرات؟». این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «پایان مذاکرات دوحه برای احیای برجام مجددا با یک بن بست سیاسی رو به رو شد. اتحادیه اروپا می‌گوید شاید نتوان از خط پایان عبور کرد. ایران نیز از آمریکا خواسته است تضمین‌های معتبر و قابل راستی‌آزمایی بدهد».

سازندگی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد