قاسم محبعلی در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد

سفر بورل به ایران چه نتایجی خواهد داشت؟

کد خبر: 1157568

قاسم محبعلی گفت: لابی‌های صهیونیست‌ها لزوما تعیین‌کننده نیست زیرا همه کشورها دنبال منافع خودشان هستند.

سفر بورل به ایران چه نتایجی خواهد داشت؟

گروه سیاست سایت «فردا»: سفر اخیر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران مهم بود زیرا آن طور که بورل گفته است ظرف چندروز آینده مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود.

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در تحلیل این سفر به «فردا» گفت: «فرصت محدودی برای احیای وجود دارد و باتوجه به گزارش آژانس و متعاقبش قطعنامه شورای حکام هیچ بعید نیست اگر در این مقطع مذاکرات احیا نشود یا اگر احیا شود، به نتیجه نرسد، پرونده ایران به شورای امنیت ارسال شود؛ بنابراین فرصت کم است».

او ادامه داد: «سفر آقای بورل به ایران بعد از جلسه مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا انجام شد و همان‌طور که خود آقای بورل گفته است، امیدواریم به زودی مذاکرات از سر گرفته شود و نتیجه نهایی هم حاصل شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره موضوع رفع تحریم‌های سپاه پاسداران اظهار کرد: «به نظرم برای این موضوع هم می‌شود راه حلی پیدا کرد. آمریکا می‌گوید که در حوزه نظامی و امنیتی سپاه را رفع تحریم نمی‌کند و به نظر می‌رسد که تحریم‌های اقتصادی سپاه رفع‌شدنی باشد».

محبعلی در پایان درخصوص تحرکات ضد ایرانی صهیونیست‌ها گفت: «رژیم صهیونیستی دشمن برجام است و این موضوع مشخص است اما این‌طور نیست که لابی‌های آنها لزوما تعیین‌کننده باشد زیرا همه کشورها دنبال منافع خودشان هستند. امروز اروپایی‌ها بیش از هر زمان نگران تأمین انرژی خود هستند و در شرایطی که ممکن است گاز روسیه را دیگر نداشته باشند، نگاهشان معطوف به بازار گاز و نفت ایران است. هر توافق بین‌المللی در شرایط زمان و مکان خودش انجام می‌شود و حتما شرایط کنونی یعنی جنگ روسیه و اوکراین و وضعیت تازه‌ای که اروپایی‌ها در آن قرار دارند بر توافق احتمالی با ایران بی‌تأثیر نیست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها