جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با «فردا»:

مشکلات مدیریت اقتصادی ایران، ریشه‌دار است

کد خبر: 1140586

جمشید عدالتیان گفت: هیچ رئیس‌جمهوری در ایران جرئت اصلاح ساختارهای اقتصادی را نداشته است.

مشکلات مدیریت اقتصادی ایران، ریشه‌دار است

گروه سیاست سایت فردا: گفته می‌شود تا روزهای آینده مذاکرات به نتیجه قطعی می‌رسد و متعاقبش تحریم‌ها رفع خواهد شد تا این امید وجود داشته باشد که وضعیت اقتصادی قدری بهبود یابد اما با آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده آیا مردم به سرعت گشایشی در زندگی‌شان احساس خواهند کرد؟

جمشید عدالتیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «وقتی پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود، پول‌ها باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود و سه-چهار سال طول می‌کشد تا در وضعیت معیشتی مردم تغییر مهمی ایجاد شود اما به هر صورت وقتی تحریم‌ها رفع شود، نرخ ارز ثابت می‌شود و می‌شود مواد اولیه را به صورت عادی و نه با دورزدن تحریم‌ها تهیه کرد و در این صورت مردم احساس راحتی خواهند کرد».

او ادامه داد: «در دوران بعد از تحریم می‌شود یک تقسیم‌بندی انجام داد؛ سال جای را دوره کوتاه مدت، تا سه‌سال بعدش را را دوره میان‌مدت و تا پنج‌سال بعدش را بلندمدت دانست که تأثیر رفع تحریم‌ها را اگر همه چیز به درستی پیش برود، باید در بلندمدت بررسی کرد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره مشکلات اقتصادی که ناشی از مدیریت داخلی است، بیان کرد: «مدیریت اقتصادی ما مشکلات ساختاری و بنیادین دارد و ریشه‌های قدیمی دارد. زمانی که تحریم هم نبودیم مشکل وجود داشت. به یاد داریم که در دوره آقای احمدی‌نژاد که مشکل ارز وجود نداشت و حتی بالاترین قیمت نفت را هم تجربه کردیم اما اتفاق مهمی رخ نداد.  واقعیت این است هیچ رئیس‌جمهوری در ایران جرئت اصلاح ساختارهای اقتصادی را نداشته است زیرا اگر قرار به اصلاح اساسی باشد در ابتدا ناهجناری‌های اقتصادی به وجود می‌آید و طبیعتا برخی مقاومت خواهند کرد».

عدالتیان در پایان گفت: «فرض کنید در کشور هشت درصد رشد داشته باشیم؛ همان چیزی که آقای رئیسی قولش را داده است. بعد از نه سال درآمد کشور دو برابر می‌شود و بعد از 18سال چهار برابر. می‌گویند بین 250 تا 400 میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده داریم و قرار است آزاد شود. ما همان 250میلیارد را در نظر می‌گیریم. اگر 18سال رشد هشت درصدی داشته باشیم این رقم می‌شود حدود هزار میلیارد دلار. البته باید بگویم که رشد هشت‌درصدی شوخی نیست و حفظ آن طی 18سال اصلا کار راحتی نیست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها