تهران در تدارک میزبانی از وزرای سه کشور عربی

کد خبر: 1140566

تهران با تاکید بر پیشبرد دیپلماسی منطقه ای، در تدارک میزبانی از وزرای سه کشور عربی است.

تهران در تدارک میزبانی از وزرای سه کشور عربی

ایران که با روی باز، رویکرد تعامل با همسایگان آسیای جنوب غربی را در پیش گرفته، در انتظار میزبانی از سه تن از وزرای کشورهای عربی است و روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز هم گزارش امروز خود را به همین موضوع اختصاص داده است.

روز دوشنبه، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که ایران سفیر جدیدی را به عراق- کشور همسایه- اعزام خواهد کرد و گفت ما در داخل عراق تلاش می‌کنیم که نقش تسهیل کننده را داشته باشیم و روندهای دموکراتیک در این کشور به خوبی انجام شود.

تغییر سفیر ایران در عراق در حالی است که در پی برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر که به پیروزی جریان وابسته به «مقتدی صدر» روحانی شیعه منجر شد، بغداد مهیای تشکیل دولت جدید است.

همزمان، انتظار می‌رود که «فواد حسین» وزیر خارجه عراق هم سفری به ایران داشته باشد. خطیب زاده در این ارتباط گفت این سفر احتمالاً اواخر هفته جاری انجام می‌شود حال آنکه تاریخ دقیقی برای آن ارائه نکرد اگرچه گمان می‌رود موعد آن اواخر امروز سه شنبه باشد.

در عین حال، گزارش‌ها حاکی از احتمال سفر وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر و وزیر خارجه عمان به تهران است و گمان می‌رود که ایران برای امروز سه شنبه، میزبان آنها باشد.

روزنامه قطری «العربیه الجدید» به نقل از منابع آگاه می‌نویسد که هدف از سفر وزیر خارجه عمان رایزنی درباره تکمیل روند تبادل زندانیان میان تهران-واشنگتن و آزادی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است.

حتی ادعا شده که سفر وزیر خارجه عراق نیز در میانه اقدامات منطقه‌ای در راستای نزدیک کردن مواضع ایران و آمریکا (در جریان مذاکرات وین) انجام می‌شود.

اما از این گمانه زنی‌ها که بگذریم، ایران همواره بر تمایل به برقراری روابط بهتر با همسایگان و کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاکید کرده است. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران چند روز پیش گفتگویی تلفنی با همتای اماراتی داشت./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها