قالیباف: بهانه‌ای برای ناکارآمدی نداریم

کد خبر: 1127613

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش بزرگداشت لشکر عاشورا:امام راحل هم خداباور بود و هم مردم‌باور. بر همین اساس، هم توانست ما را به خودباوری برساند و به ما اعتماد به‌ نفس انجام کارهای بزرگ را بدهد؛ کاری به بزرگی انقلاب. امروز هم رمز پیشرفت و رمز کارآمدی چیزی جز این نیست.

قالیباف: بهانه‌ای برای ناکارآمدی نداریم

سرویس سیاسی فردا:  محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش بزرگداشت لشکر عاشورا:امام راحل هم خداباور بود و هم مردم‌باور. بر همین اساس، هم توانست ما را به خودباوری برساند و به ما اعتماد به‌ نفس انجام کارهای بزرگ را بدهد؛ کاری به بزرگی انقلاب. امروز هم رمز پیشرفت و رمز کارآمدی چیزی جز این نیست.

وقتی از کارآمدی سخن می‌گوییم باید به تجربۀ تاریخی خود در انقلاب اسلامی رجوع کنیم و آن را واکاوی کنیم؛ کارآمدی به معنای غلبه بر چالش با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، جز با مردم‌باوری و خداباوری محقق نخواهد شد؛ مردم‌باوری به دو معناست، اول آنکه باید تمرکزمان به حل مشکلات مردم باشد و این را هدف اصلی خود بدانیم و دیگر آنکه باید زمینه‌های مشارکت فعال مردم را در حل مشکلات فراهم کنیم و از تصدی‌گری و آقابالاسری و پدرخواندگی پرهیز کنیم.

فاصله چند هفته‌ای بین شکست های دوره بنی صدر و پیروزهای آزادسازی خرمشهر و پس از آن، فقط و فقط با مردمی اداره‌کردن جنگ و باور به سنت های الهی در محاسبات نظامی می‌توان پر کرد و سؤال اصلی این است که با داشتن این تجربۀ تاریخی غیرقابل‌انکار چرا ما در حل دیگر چالش‌ها مثل سازندگی و حل مشکلات اقتصادی یا فرهنگی باور به مردم و سنت های الهی را کنار گذاشته‌ایم؟ ما نیاز به یک تغییر نگرش اساسی در شیوه حکمرانی امروز خود داریم.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش بزرگداشت لشکر عاشورا:کارآمدی در گرو وحدت است و وحدت هم باید در راستای کارآمدی باشد. وقتی به وحدت رسیده‌ایم باید کارآمدی‌مان را هم نشان بدهیم؛ کارآمدی جز با شایسته‌سالاری ممکن نیست؛ اگر وحدت ما بر اساس شایسته‌سالاری نباشد و نتوانیم از حداکثر ظرفیت‌های انسانی استفاده کنیم، در عمل نیز هر چند نیت‌های خوبی در کار باشد، کارآمدی محقق نخواهد شد و به اصل وحدت ضربه وارد خواهد آمد.

در جایی که ما بر سر اصول انقلاب متحد شده‌ایم، مردم هم به ما اعتماد کرده‌اند، دیگر بهانه‌ای برای ناکارآمدی نداریم. امروز، فرصتی است برای گسترش مردم‌باوری و مردم‌سالاری به همه عرصه‌های کار در کشور؛ از فرهنگ گرفته تا اقتصاد باید کاری کنیم که میدان برای عاملیت و فعالیت مردم باز شود؛ مردمی که خودشان را باور کرده‌اند و ایمان دارند که می‌توانند. راه رسیدن به «ایران قوی» همین است.

در طرف مقابل، دشمن تلاش می‌کند این اعتماد به‌ نفس و ایمان به «ما می‌توانیم» را از مردم بگیرد. هر کاری می‌کنند تا محاسبات ما را عوض کنند. آن‌ها دو هدف را از این تغییر محاسبه دنبال می‌کنند، ابتدا اینکه به ما القا کنند شما کسی و چیزی نیستید و نمی‌توانید. شما ضعیف هستید. چرا؟ برای اینکه این تصور در ما ایجاد شود که جز با وابستگی یا کُرنش به یک یا چند قدرت برتر ـ به تلقی خودشان ـ نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

 باید در امور حکمرانی نوگرا باشیم

مردمی‌سازی، شفاف‌سازی و هوشمندسازی: سه اصل اساسی نوگرایی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش بزرگداشت لشکر عاشورا:ما باید بنای نویی در حکمرانی بنا کنیم که ارکان آن بازگشت به مبانی مکتب امام یعنی مردم باوری و خداباوری است و اصول حاکم بر آن، سه اصل عدالت، معنویت و عقلانیت است که با تاکید حکیم فرزانه رهبر انقلاب باید توامان در همه راهبردها و سیاست‌ها و عملکردها، مبنا قرار گیرد. در حکمرانی نو کارآمدسازی ادارۀ جامعه برای حل مسائل مردم هدف اصلی است که شیوه اقدام، از سه محور مردمی‌سازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی تشکیل می‌شود.

نوگرایی و استفاده از فناوری های نو، ابزار اصلی برای نوشدن و جبران عقب‌ماندگی‌های موجود است. ما باید مبانی نگرشی فعلی خود به اداره جامعه را دور بریزیم با یک حکمرانی نو مبتنی بر ارکان خداباوری و مردم باوری و اصول عدالت، معنویت و عقلانیت و با استفاده از شیوه ها و فناوری‌ها نو، با مردمی‌سازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی، شیوه اداره جامعه را مبتنی بر مکتب امام و انقلاب نوسازی کنیم.

این نوگرایی در حکمرانی مقدمات و الزاماتی دارد که در جای خود باید ابعاد آن را روشن کرد اما بی تردید در عرصه سیاسی شایسته سالاری از اهم آنها است، چرا که تجربه دفاع مقدس به ما نشان داد که نوسازی نظام حکمرانی مبتنی بر مکتب انقلاب جز با گزینش افراد معتقد به انقلاب که کارآمد و با تقوا هستند، ممکن نیست و این شایسته گزینی نیز در سایه همگرایی و همدلی نیروهای انقلاب در جهت منافع مردم قابل حصول است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد