خبر به روایت «فردا»

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز / نگران اُمیکرون / جنجال خرید سربازی

کد خبر: 1126447

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز / نگران اُمیکرون / جنجال خرید سربازی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» سخنان دیروز رهبری را با عنوان «سوء استفاده کردند!» عکس کرده و آن بخشی از سخنانشان را مورد تاکید قرار داده که از نارضایتی مردم از صنعت و کیفیت خودروهای داخلی می‌گفتند. این روزنامه اصولگرا در گزارشی هم با تیتر «آن حمایت‌ها و این دو صنعت ملی قدرناشناس!» نوشته: «دو صنعت خودروسازی و لوازم خانگی که در دوره‌هایی مورد حمایت رهبری بوده‌اند، دیروز از ایشان به ترتیب یک «اعتراض» و یک «گلایه» شنیدند و اگر جوانمردی در مدیریت این بخش‌ها باشد، باید نتیجه این اعتراض و گلایه به‌زودی دیده شود. مسئله کاملاً روشن است؛ رهبر انقلاب ضعف‌های صنایع داخلی و موانع پیشرفت آن را می‌دانند و هر اعتراضی که باشد، تاکنون آن را غیرمستقیم گفته‌اند، اما وقتی آن را علنی و رسانه‌ای می‌کنند، یعنی این چیزی بیشتر از یک اعتراض و گلایه است. معلوم است که رهبر انقلاب نمی‌توانند از صنایع ملی حمایت نکنند و همه حمایت‌ها نیز تاکنون مشروط و ضابطه‌مند بوده، اما آیا این دو صنعت که مردم آن‌ها را صنایع «پررو» می‌نامند، جواب خوبی به این حمایت‌ها داده‌اند؟!»

جوان 11 بهمن

«اعتماد» صفحه یک شلوغ و کم عکسی دارد. از هیچ موضوعی نگذشته و غیر از یک تصویر کوچک از دیدار دیروز رهبری از عکس استفاده نکرده تا جای بیشتری داشته باشد. از افزایش تعدا مبتلایان به کرونا تا ضرب‌العجل خاندوزی به بانک‌های دولتی،  تغییرات قیمتی در ماه‌های اخیر، جشنواره فیلم فجر و ماجرای خرید سربازی؛ همه را دیده است. تیتر یک خود را هم به بیانیه مشترک «مجمع روحانیون مبارز» و «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اختصاص داده و با تیتر «دایره خودی‌ها نباید تنگ شود» نوشته: «در حکمرانی خوب همه آحاد ملت از هر آیین، گرایش و سلیقه تا آنجا که در چارچوب نظم مستقر حرکت کنند خودی هستند».

اعتماد 11 بهمن

«کیهان» با تاکید بر این بخش از سخنان رهبری که فرمودند «کارآفرینان، تولیدکنندگان و کارگران افسران و رزمندگان دفاع مقدسِ اقتصادی هستند» دیدار دیروز ایشان و تولیدکنندگان را در تیتر یک خود پوشش داده است. 

این روزنامه اصولگرا اما در گزارش دیگری نسبت به وضعیت شیوع کرونا در کشور ابراز نگرانی کرده و با عنوان «درخواست تعطیلی ۲ هفته‌ای فعالیت‌ها و مشاغل غیرضروری برای کنترل کرونا» نوشته: «این روزها دوباره کرونا با شیوع امیکرون و آغاز پیک ششم در کشور در حال خودنمایی است. در شرایطی که با واکسیناسیون گسترده در کشور و فروکش کردن پیک قبلی در ماه‌های گذشته شاهد بازگشایی گسترده مشاغل و رفع محدودیت‌ها و افزایش روزها و ساعت‌های فعالیت حضوری مدارس هستیم، شرایط کرونایی این روزهای کشور لزوم توجه بیشتر به اتخاذ تصمیمات مناسب و به موقع برای پیشگیری از سرعت گسترش امیکرون را گوشزد می‌کند. در همین زمینه، اپلیکیشن «ماسک» وابسته به وزارت بهداشت، در پیامی هشدار‌آمیز درخواست تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل کرونا را مطرح کرده است.»

کیهان 11 بهمن

«شرق» ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی را عکس یک کرده و با تیتر «وین ۲۰۲۲، وین ۲۰۱۵ نیست» در پی پاسخ به این سوال است که «چرا احیای برجام از امضای برجام پیچیده‌تر شد؟» روح‌الله نخعی در این گزارش نوشته: «می‌توان ادعا کرد‌ به لحاظ ماهوی و روی کاغذ، احیای برجام نباید از امضای برجام سخت‌تر باشد. با‌این‌حال روند پیشرفت و چشم‌انداز موفقیت در گفت‌وگوهای آن زمان به‌مراتب با وضعیت فعلی متفاوت بود. نگاهی به چینش بازیگران می‌تواند روشن کند چرا به این نقطه رسیده‌ایم. البته ناگفته پیداست که اصل ماجرا هم در آن زمان و هم در شرایط فعلی، ایران و ایالات متحده بودند و هستند. ایرانی که پای میز مذاکرات برجام نشست، مصمم بود که هم سایه جنگ را از سر خود دور کند، هم از شر تحریم‌ها راحت شود و سهم خود را از معاملات بین‌المللی پس بگیرد و هم بتواند با جلب سرمایه‌گذاری خارجی و نیز افزایش تعامل اقتصادی با دیگران، اساسا شکل حضور خود در دنیا را تغییر دهد و اقتصاد خود را نیز به شکلی جدی و ماندگار تقویت کند. از طرف دیگر، ایالات متحده اگر‌چه مثل امروز برنامه هسته‌ای ایران را یک مسئله می‌دید‌ اما فراتر از آن به دنبال این بود که رویکرد سیاسی خود را در خاورمیانه و مشخصا در حوزه ایران به شکلی اساسی تغییر دهد. ... مهم‌ترین ویژگی‌ای که تفاوت ۲۰۱۵ با ۲۰۲۲ را توضیح می‌دهد، عزم سیاسی دو طرف معطوف به موفقیت مذاکرات بود. ... در شرایط فعلی اما چنان‌که اشاره شد، هیچ‌کدام از دو دولت، حتی نزدیک به آن جدیت در به نتیجه رساندن کار را هم ندارند. به‌خصوص در تهران، دولت رئیسی عملا مجموعه‌ای از جدی‌ترین مخالفان برجام را پای کار آورده است که سال‌های دوری از قدرت را با حمله به رویکرد دولت روحانی نسبت به غرب و آمریکا گذرانده‌اند و حالا تا جایی که برایشان ممکن است اصراری ندارند هزینه زیادی پای دستاورد اصلی دولت سابق خرج کنند. »

شرق 11 بهمن

«ایران» دیدار دیروز رهبری با فعالان صنعتی را با عنوان «روایت شکست فشار حداکثری» پوشش داده و عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی اما در تیتر یک خود به نقد مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق درباره خرید سربازی پرداخته، آن را «ضد عدالت» نامیده و نوشته: «مشخص است که باید اعداد و ارقام در ستاد کل نیروهای مسلح بررسی شود و مورد موافقت قرار بگیرد و در صحن مجلس شورای اسلامی رأی بیاورد و در نهایت هم شورای نگهبان آن را تصویب کند.» در ادامه هم به نقل از روح الله ایزدخواه نماینده تهران نوشته: «این مصوبه بسیار اشتباه است چرا که می‌‌خواهد مسائل کشور را  با پولی شدن حل کند. این رویکردی است که از دوران سازندگی در کشور شروع شده. وقتی دانشگاه را نتوانستیم اداره کنیم به سمت پولی شدن پیش رفتیم. در حالی که قانون صراحتاً از آموزش رایگان سخن می‌‌گوید در بحث آموزش هم به سمت پولی شدن پیش رفتیم و در هیچ کدام از آنها به راه حل نرسیدیم. آیا با این همه مدرسه غیردولتی که زدیم بحث هدایت تحصیلی درست شد یا موفق‌تر شدیم؟ این درست است که بحث سربازی اجباری باید از اساس تغییر کند و سربازی حرفه‌ای ایجاد شود اما یکدفعه عده‌‌ای می‌‌گویند می‌‌خواهیم مسأله را  با پولی کردن درست کنیم و این کاملاً ضد عدالت است. این عزیزان با اسم اصولگرایی و انقلابی بودن دارند این مصوبه‌ها را می‌‌دهند که باید یک تجدید نظری در بنیان‌های فکری خود بکنند چون مبنای پولی کردن هر چیز در کشور با هر هدفی یک تفکر وارداتی و لیبرالیستی است. تخلف ساختمانی را هم با پول می‌‌شود خرید، سلامت را می‌‌شود با پول جبران کرد و... اینها راهش نیست و کاملاً ضدعدالت است. ایزدخواه گفت: سربازی در همه دنیا مسأله‌ای است که حل شده. مسئولان سابق در نیروهای مسلح می‌‌گفتند ما 5 سرباز صفر را داشته باشیم کارآیی یک سرباز حرفه‌ای را ندارد. ما باید به سمت راه حل درست و گرفتن سرباز حرفه‌ای برویم نه این مسائلی که با عمر و آینده افراد بازی می‌‌‌کند. وی تأکید کرد با رویکردی که در این مجلس هست قطعاً این مصوبه در صحن مجلس رأی نخواهد آورد.»

ایران 11 بهمن

«آفتاب یزد» عبدالناصر همتی را عکس یک کرده و با تیتر «دولت در سایه تک نفره» نوشته: «« گاه فقط حتی یک رای؛ آری یک رای می‌تواند سرنوشت یک ملت را نه برای چهار سال بلکه برای چهل سال آینده تعیین کند.» این بخشی از نامه عبدالناصر همتی به مردم ایران در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی بود. او در ایام مناظرات نیز بارها بر سرنوشت ساز بودن تک رای‌ها تاکید کرده بود و حالا این روزها به نظر می‌رسد تلاش دارد «تک منتقد» باشد و یک دولت سایه تک نفره را تشکیل دهد.همتی که همچنان از اصلاح‌طلبان به خاطر عدم حمایت اکثریتی از او در انتخابات 1400 دلخور است، این روزها تک و تنها و با تریبونی به نام توییتر یا اینستاگرام تلاش دارد نقش یک منتقد و اپوزیسیون دولت و حتی دولت در سایه را ایفا کند. همتی نه مانند سعید جلیلی جلسات دولت سایه برگزار می‌کند نه مانند برخی منتقدان از جنس احمدی‌نژاد بی‌پروا دولت را به باد نقد می‌گیرد؛ او تلاش دارد از یک مهارت ویژه خود یعنی تسلط بر زیر و بم اقتصاد و آمارهای اقتصادی کشور، دولت رئیسی را از همین نقطه به چالش بکشد.نقدهای اخیر او به اظهارات رئیس جمهور و دولتمردان نشان می‌دهد همتی بنایش را بر این گذاشته است که شعارها، وعده‌ها و عملکردهای اقتصادی دولت رئیسی را در 4 سال پیش رو زیر ذره بین ببرد. مخصوصا حالا که این روزها نقدها به تیم اقتصادی دولت و چندپاره بودن این تیم بالا گرفته است. با این حال باید دید همتی تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند؟ آیا می‌توان عملکرد او را به عنوان دورخیزی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1404 تلقی کرد؟»

آفتاب یزد 11 بهمن

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را به دیدار دیروز رهبری اختصاص داده و با تیتر «صنعت‌نقشه‌راهبردی‌می‌خواهد» بر آن بخش از سخنان ایشان تاکید کرده ، گفتند: «آمارهای اقتصادی دهه 90 حقا و انصافا خرسند‌کننده نیست فاصله بین رشد نقدینگی و رشد تولید ناخالص داخلی فاصله‌ای نجومی و غیرقابل قبول است باید در کنار حمایت از صنایع اصلی و مادر از صنایع پایین‌دستی و اشتغال‌آفرین حمایت شود در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند». این روزنامه اصولگرا آنچه که تولیدکنندگان در دیدار با رهبری مطرح کردند را نیز دیده و در صفحه یک خود آورده است. 

وطن امروز همچنین در گزارشی با تیتر «چرخ ناکوک» به « آسیب‌شناسی ناکامی صنعت خودرو» پرداخته و نوشته: «یکی از نقاط ضعف صنعت خودروسازی کشور به نوع مالکیت و نحوه مدیریت این صنعت بازمی‌گردد. اگر چه عمده سهام خودروسازهای بزرگ کشور در بورس عرضه می‌شود اما مدیریت این صنعت ماهیتا دولتی است و این امر در اتخاذ تصمیمات، اهداف، چشم‌انداز، راهکارهای اجرایی و انتصاب مدیران مشخص می‌شود. اگر بخواهیم به برخی پیامدهای مدیریت دولتی بر صنعت خودروسازی اشاره کنیم، می‌توانیم قیمت‌گذاری دستوری محصولات، حمایت‌های غیر‌اصولی، تحمیل نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی را نام ببریم.»

وطن امروز 11 بهمن

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود را خرج آن کرده تا نسبت به وضعیت شیوع کرونا در کشور هشدار دهد، این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «٥٠ میلیون ایرانی در معرض اُمیکرون» نوشته: «یکی از تجربیات ناموفق در موج‌های قبلی کرونا به تعویق انداختن وضع محدودیت‌های جدی بود تا جایی که عملا کار از کار گذشته بود. محدودیت‌ها صرفا زمانی موثر است که در ابتدای اوج‌گیری آمار مبتلایان اعمال شود. هم‌اکنون روند بستری کرونا در اکثر استان‌ها به شدت رو به افزایش است، ازدحام مردم در محیط فاقد تهویه و در شرایطی که بسیاری از آنها بدون آنکه مطلع باشند ناقل کرونا هستند، منجر به ابتلای سایرین می‌شود. در چنین شرایطی فقط یک راه حل وجود دارد: تعطیلی موقت. وزیر بهداشت روز جمعه، رسما ورود به موج ششم شیوع کرونا را تایید کرد، ... علاوه بر این آمار تکان‌دهنده از وضعیت استان‌ها، فرضیه‌های خوش‌بینانه درباره مرگ و میر کمتر سویه اُمیکرون  در مقایسه با سویه دلتا هم با گزارش اخیر از وضعیت همه‌گیری اُمیکرون  در آمریکا زیر سوال رفته است. بر اساس آمارهای جهانی اعلام شد که «موج اُمیکرون  در آمریکا عدد مرگ روزانه را به ۳۸۹۵ رساند در حالی که بیشترین مرگ ثبت شده آمریکا در شیوع دلتا ۳۴۱۸ نفر بود و بنابراین، نه‌تنها قله بستری اُمیکرون در آمریکا ۱. ۵ برابر بستری دلتا برآورد شده، قله مرگ روزانه اُمیکرون  در دانمارک و ایتالیا ۸ برابر بلندتر از دلتاست علاوه بر آنکه قله بستری اُمیکرون  در دانمارک ۶. ۵ برابر دلتا و در حال افزایش بوده و در ایتالیا نیز ۴. ۵ برابر دلتا و در حال افزایش است. در کانادا، سوییس و فرانسه هم قله مرگ اُمیکرون  ۴ برابر دلتا برآورد شده علاوه بر آنکه قله بستری اُمیکرون  نسبت به بستری دلتا به ترتیب در کانادا ۴. ۵ برابر، در سوییس ۲. ۲ برابر و در فرانسه ۲. ۶ برابر دلتا و در حال افزایش است. قله مرگ روزانه اُمیکرون  در استرالیا ۳. ۳ برابر و در سوئد نیز ۲ برابر دلتاست. همچنین قله بستری اُمیکرون  در استرالیا ۳. ۵ برابر بستری دلتا و در سوئد ۵ برابر دلتا و در حال افزایش است».

آرمان 11 بهمن

«سازندگی» کارتونی از دیدار آنلاین رستم قاسمی، وزیر راه و علی‌اف در آذربایجان را روی جلد امروز خود آورده و با تیتر «مرز تحقیر کجاست؟» نوشت: «سفر قابل تامل رستم قاسمی وزیر مسکن و شهرسازی به کشور جمهوری آذربایجان و دیدار مجازی با رئیس جمهور آن کشور به انتقادات از وی دامن زد و این پرسش را پیش کشید که اگر قرار بر دیدار مجازی است، چرا باید چنین سفرهایی رفت؟»

سازندگی 11 بهمن

«صبح نو» جلد امروز خود را به «رهبری» و تاکید ایشان بر اینکه «آمارهای اقتصادی دهه 90 خرسندکننده نیست» اختصاص داده است. در گزارش دیگری از ریل‌گذاری بهارستان برای رونق تولید نوشته و در گزارش دیگری هم به موضوع مذاکرات احیای برجام پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با اشاره به تماس رئیسی و مکرون و تاکید رئیس جمهور کشورمان بر اراده و جدیت ایران برای رسیدن به توافق، تیتر زده «وین در انتظار تصمیم سیاسی».

صبح نو 11 بهمن

 

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد