ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

تصمیم درست در زمان نامناسب

کد خبر: 1117957

ناصر ایمانی از تصمیم دولت برای حذف ارز 4200 تومانی انتقاد کرد و گفت این اقدام می‌تواند در زمان مناسب و گام به گام انجام شود تا آثار سوء کمتری داشته باشد.

تصمیم درست در زمان نامناسب

گروه سیاست سایت فردا - تورم و گرانی یک طرف. نگرانی از افزایش تورم و گرانی هم یک طرف دیگر. دومی که این روزها افزایش هم یافته است، بیش از اولی مردم را آزار می‌دهد. دلیل افزایش این نگرانی‌ها اما اخبار و زمزمه‌هایی است که درباره اقدامات اقتصادی آتی به گوش می‌خورد. از افزایش یارانه‌ها که اگرچه زمانش مشخص نیست، مقدمه حذف ارز ترجیحی و افزایش تورم تلقی می‌شود گرفته تا ماجرای تغییر شیوه توزیع بنزین که درباره تبعات نیز باید نظر کارشناسان را شنید.

جدای از انتقادات اقتصاددانان و ابراز نگرانی‌هایشان، سیاسیون نیز منتقد شده‌اند. یکی از آنها ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا است. او در گفت‌وگو با «فردا» به نقش و سهم تصمیمات آتی دولت در میزان تبعات و آثار حذف ارز 4200 تومانی اشاره کرده، می‌گوید: «تردیدی نیست که در کوتاه مدت با این اقدام شاهد آثار تورمی خواهیم بود و این چندان به نفع مردم نخواهد بود.» به گفته او دلیل اصلی مشاهده این آثار تورمی در کوتاه مدت آن است که «ارز ۴۲۰۰ تومانی نزدیک به ۶ برابر و قیمت کالاهایی که به این ارز مربوط است هم چهار تا پنج برابر گران خواهد شد. مجموع ارزی که قیمت آن افزایش می‌یابد نیز به عنوان یارانه به مردم پرداخت نمی‌شود.بخشی از مابه‌تفاوت افزایش نرخ ارز صرف جبران کسری بودجه دولت خواهد شد. حتی این یارانه که می‌گویند پرداخت خواهد شد و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، فقط بخشی از منبع درآمدی حاصل از افزایش قیمت ارز خواهد بود».

وی توضیح داد: «کالاها گران خواهد شد. بخشی از این گرانی از طریق یارانه جبران شده و بخشی از آن اما به صورت مستقیم برای مردم جبران نمی‌شود. این را هم باید در نظر داشت که کسری بودجه دولت خود، عامل مهم تورم است و تورم نیز نوعی برداشتن پول از جیب مردم است.»

این فعال سیاسی اصولگرا به اینکه پرداخت یارانه بیشتر بتواند آثار تورمی احتمالی را مهار کند، امیدی ندارد و می‌گوید: «وقتی تورم وجود دارد و مبلغ یارانه یک ثابت است در بلندمدت شاهد بی‌اثری آن خواهیم بود، مثل یارانه ۴۵ هزار تومانی که در زمان دولت احمدی‌نژاد پرداخت شد.  اکنون دیگر آن مبلغ یارانه نه فقط اثر ندارد بلکه مسخره است.این اتفاق برای مبلغ جدید یارانه هم خواهد افتاد، مگر آنکه دولت به جای یارانه نقدی، یارانه کالایی بدهد که اثرات بد موضوع را جبران کند. البته به نظر می‌رسد که دولت چنین قصدی ندارد و این هم یکی از اشتباهاتش خواهد بود.»

وی افزود: «از طرف دیگر دولت می‌خواهد این جراحی اقتصادی بزرگ را در زمانی انجام دهد که اولا تورم بسیار بالاست و ثانیا سایه تحریم همچنان بر سر کشور است لذا تغییر نرخ ارز که بهتر بود گام به گام انجام شود، آثار سوء خواهد داشت و این هم دیگر اشتباه دولت است».

ایمانی تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم که کسی در این موضوع که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی باید افزایش یابد تردید داشته باشد، اما نحوه انجام این کار بسیار مهم خواهد بود.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد