رییس مجلس در سفر به استانبول با اردوغان دیدار و در اجلاس رؤسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرد

گزارش سفر دوروزۀ رئیس مجلس به ترکیه/مقاومت، فرهنگ زندگی است

کد خبر: 1115528

عصر چهارشنبه و با استقبال عثمان نوری، رییس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی وارد استانبول شد.

گزارش سفر دوروزۀ رئیس مجلس به ترکیه/مقاومت، فرهنگ زندگی است
عصر چهارشنبه و با استقبال عثمان نوری، رییس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی وارد استانبول شد. سفر رییس مجلس به ترکیه در این برهه زمانی و دیدار با مقامات این کشور و کشورهای دیگر حاضر در این اتحادیه، علاوه‌بر حضور موثر در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دیگری نیز دارد که باید به آن توجه کافی داشت. قالیباف در این سفر، علاوه بر شرکت در اجلاسPUIC، دیدارهای دوجانبه‌ای با رؤسای مجالس برخی از کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس داشت. دیپلماسی پارلمانی و کمک به توسعه روابط اقتصادی کشورهای همسایه از طریق حمایت از فعالان اقتصادی و بخش‌های خصوصی از موارد موردتاکید مجلس یازدهم است و دیدار با تجار و بازرگانان ایرانی و ترکیه‌ای و رایزنی برای تسهیل روابط اقتصادی و حمایت از بخش‌های خصوصی دو کشور بخش مهمی از این سفر پارلمانی را تشکیل داد.رییس مجلس شورای اسلامی که به‌منظور شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع فلسطین و بحث مربوط به مهاجرت افغانستان در کشورهای اسلامی به استانبول رفته است، در نخستین برنامه خود در ترکیه با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی فعال در این کشور دیدار کرد.

 توجه قالیباف به اقتصاد در استانبول

 توجه به اقتصاد و فعالیت‌های تجاری ،شاه‌بیت غزل اقدامات مجلس یازدهم است که حالا در استانبول معنایی دوباره یافته است. توجه مجلس به اقتصاد و پیگیری و تصویب طرح‌های گوناگونی اقتصادی چهره متفاوتی از مجلس انقلابی روبه‌روی مردم گذاشته و چهره غالب گذشته که مبتنی بر باندبازی و لابی‌گری بوده را مخدوش کرده است. مجلس یازدهم کماکان چه در داخل کشور و صحن مجلس و چه در سفرهای خارجی حل مشکلات اقتصادی مردم را در دستورکار خود دارد.قالیباف در دیدار با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی فعال در ترکیه با بیان اینکه براساس

 قانون اساسی با افتخار نماینده همه مردم ایران هستم، گفت: افتخار می‌کنم که از این جایگاه بتوانم صدای همه شما باشم و انجام‌وظیفه کنم.رییس قوه مقننه شرط حل مشکلات را داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه و اجرای گام‌به‌گام آن دانست و گفت: اگر اینگونه عمل کنیم هم منافع اقتصادی افراد یعنی فعالان اقتصادی که حق آن‌هاست و هم منافع ملی کشور تامین می‌شود و سبب عزت مردم می‌شود.وی اضافه کرد: با ایجاد هاب مالی و لجستیکی می‌توانیم در روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای همسایه نظیر ترکیه شاهد ارتقای همکاری‌ها و شرایط بهتری باشیم.تاکید رییس مجلس در استانبول بر ایجاد 

هاب مالی و لجستیکی در روابط با کشورهای همسایه نشان از رویکرد متفاوتی دارد که در سال‌های گذشته توجه کافی به آن نشده است. بهره‌برداری از ظرفیت‌های همسایگان و عدم چشم‌داشت صفروصدی به کشورهای دوردست و به‌ویژه غربی باعث خواهد شد، مسیر راحت‌تری روبه‌روی مردم ایران باشد و زودتر به منافع اقتصادی دست یابند.

 دیدار قالیباف با همتای ترکیه‌ای

 رییس مجلس شورای اسلامی پس‌ازاین دیدار با مصطفی شنتوپ، «رییس مجلس ترکیه» دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف در این دیدار گفت: در این اجلاس و اجلاس‌های مشابه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانیم برای حل مشکلات کشورهای اسلامی تلاش کنیم.وی در ادامه، اولویت دولت و مجلس ایران را توسعه همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی دانست و افزود: امیدوارم در آینده نزدیک توافق راهبردی دو کشور نهایی شده و نقشه راه توسعه روابط ایران و ترکیه تعیین شود چراکه بدون شک دو کشور می‌توانند با همکاری‌های نزدیک دوجانبه، نقش موثری در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند.قالیباف تصریح کرد: منافع مشترک بسیاری میان دو کشور وجود دارد و با توجه به همین منافع و نقش موثر دو کشور، قدرت‌های خارجی، موافق با این همکاری‌ها و ارتقای روابط دو کشور نیستند.رییس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه مساله‌ای در منطقه نیست که دو کشور در آن موثر نباشند، یادآور شد: ریشه دشمنی آمریکا با ایران و فشارهای اخیر بر ترکیه در فهم قدرت و جایگاه دو کشور و اثرگذاری ایران و ترکیه در منطقه است. تنش‌آفرینی‌های اخیر در منطقه به‌واسطه اعمال سلطه آمریکایی‌ها، موضوع دیگری بود که قالیباف بر آن تاکید کرد؛ فشار و بر ترکیه و ایران در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست و این راهبرد دلیلی جز اهمیت نقش‌آفرینی این دو کشور در منطقه ندارد. ازاین‌رو اقدامات ایران و ترکیه نه‌تنها منافع دو کشور را تامین خواهد کرد، بلکه افزایش همکاری‌ها و مناسبات می‌توانند منجر به کاهش اثرگذاری فشارهای آمریکا شوند.رییس مجلس شورای اسلامی در پایان دیدار با همتای ترکیه‌ای نقش گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ترکیه را در حل‌وفصل مسائل سوریه و عراق بسیار مهم دانست و بر فعال‌تر شدن آن‌ها تاکید کرد.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه

 مصطفی شنتوپ نیز در این دیدار با بیان اینکه در راستای ارتقای روابط دوجانبه و نشست‌های راهبردی دو کشور قرار است اردوغان به‌زودی به تهران سفر کند، اظهار داشت: ما نیز مصمم هستیم تا روابط دو کشور را در چارچوب ارتباطات پارلمانی توسعه دهیم که به این منظور باید گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور فعال‌تر شوند.در ادامه دیدارهای رییس مجلس در ترکیه تعدادی از مدیران عامل هلدینگ‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در ایران با رییس مجلس دیدار و گفت‌وگو کردند. در ابتدای این دیدار مدیران عامل هلدینگ‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای به بیان مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها پرداختند.

تابلوی معنی‌دار در محل دیدار اردوغان با قالیباف

 دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه برنامه دیگر رییس مجلس شورای اسلامی در استانبول بود که روز گذشته

 به وقوع پیوست. تنش‌آفرینی‌های اخیر ازسوی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اگرچه در پاره‌ای موارد دو کشور را به مقابله واداشته بود اما ایران و ترکیه روابط دیرینه و تاریخی دارند که به‌راحتی نمی‌توان آن  را مخدوش کرد. در این نشست رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به شرایط کرونا و اثرگذاری آن بر مراودات اقتصادی کشورها گفت: باوجوداین همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در این مدت رشد کرده است.اردوغان همچنین با تاکید بر لزوم ارتقای روابط اقتصادی دو کشور ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین برای اجرای توافق هسته‌ای به‌شکل عادلانه‌ای به نتیجه برسد. رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به تحولات افغانستان و بحران مهاجران این کشور تاکید کرد: نهادهای بین‌المللی باید به ایران برای سروسامان دادن به مهاجران افغانستانی کمک کنند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند. همیشه در دیدارهای سطح بالای دیپلماتیک علاوه‌بر محتوای مذاکرات، سایر جوانب و پروتکل‌ها از دکوراسیون محل تا طرز چیدمان صندلی‌ها دارای نکات و طراحی‌های قبلی است. در دیدار رجب طیب اردوغان با محمدباقر قالیباف در استانبول که در حاشیه اجلاس رؤسای مجالس کشورهای اسلامی صورت گرفت، علاوه‌بر فرش ایرانی بسیار چشم‌نواز در اتاق محل دیدار، یک تابلوی خوشنویسی با خط نستعلیق پشت سر اردوغان توجه بسیاری جلب کرد. به‌ویژه اینکه متن این خوشنویسی شعری بسیار قدیمی با مضمون واقعه مباهله و جایگاه اهل‌بیت و خمسه آل‌عباست؛ لی خمسة اُطفی بهم. نار الجحیم الحاطمة. المصطفى و المرتضى. 

و ابناهما و الفاطمة.در این دیدار که مصطفی شنتوپ، رییس مجلس ترکیه نیز حضور داشت، قالیباف نیز با تاکید بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: سند جامع همکاری‌های دو کشور در حال نهایی شدن است که نمادی از اراده جدی برای توسعه روابط است.رییس مجلس با اشاره به حمایت ایران از ابتکار ۳+۳ تاکید کرد: همه کشورهای حوزه قفقاز باید روابط خوبی با هم داشته باشند که این مهم می‌تواند به رشد و توسعه منطقه کمک کند.قالیباف درباره مذاکرات وین نیز تاکید کرد: قدرت‌های بزرگ باید یاد بگیرند که نباید اراده خود را به سایر کشورها تحمیل کنند و چنانچه احترام به منافع دیگران را بپذیرند، توافق در دسترس است.‌رییس مجلس در دیدار با اردوغان ابعاد مذاکرات ایران با 1+4 را نیز موردتوجه قرار داد و در این خصوص به زیاده‌خواهی‌های طرف‌های مقابل اشاره کرد. هجمه و فشار به ایران اگرچه در سال‌های گذشته به اهداف خود نرسید اما مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورد که مغایر با ادعاهای بشردوستانه غربی‌هاست.

وحدت و انسجام ، درمان دردهای امت اسلامی است

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس درنهایت عصر دیروز در اجلاس رؤسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به سخنرانی پرداخت. رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانی تاکید کرد: کشورهای اسلامی طی دهه‌های اخیر به مدد تلاش‌های ملی برای توسعه در ابعاد گوناگون حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، حرکت نوینی را آغاز کرده‌اند اما این تحول تدریجی، زمانی آینده نویدبخشی را برای جهان اسلام رقم خواهد زد که همه ملت‌های مسلمان با وحدت حول ارزش‌های مشترک اسلامی، برای حل مشکلات جهان اسلام توان‌ها را هم‌افزا کنند؛ البته پارلمان‌ها، به‌عنوان نمایندگان مردم، در همگرایی ملت‌های مسلمان وظیفه اصلی را برعهده دارند.وی افزود: درحالی‌که می‌دانیم وحدت و انسجام درمان دردهای امت اسلامی است، درمقابل حرکت‌های وحدت‌گرا، مخالفان فرهنگ اسلامی، از رژیم‌صهیونیستی تا دولت مستکبر آمریکا با تمرکز بر اختلاف‌نظر مسلمانان در موضوعات غیراصلی، تفرقه بین مسلمانان را دامن می‌زنند تا از رهگذر این افتراق، نفوذ خود را بسط دهند. بااین‌حال اتحاد، همگرایی و مشارکت میان مسلمانان باید به‌عنوان مهم‌ترین موضوع راهبردی جهان اسلام موردعنایت ویژه اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی قرار داشته باشد.

رییس قوه مقننه گفت: فراموش نکنیم مساله فلسطین، مهم‌ترین اولویت جهان اسلام است. بیش از هفت دهه است که دنیا نظاره‌گر سیاست‌ها و اقدامات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی در نقض بنیادین حقوق بشر و کرامت مردم فلسطین است.

ادامه مسیر مقاومت، نابودی رژیم‌صهیونیستی است

 قالیباف تاکید کرد: بررسی دقیق رفتار صهیونیست‌ها و حامیان انگلیسی آنان، که پیش از آن تجربه نسل‌کشی و ازبین‌بردن بومیان را در قاره آمریکا و استرالیا داشتند، نشان می‌دهد که در فلسطین نیز برنامه‌ای مشابه در دست اجرا بود اما صهیونیست‌ها علی‌رغم اینکه همراهی جریان قدرت در اکثریت کشورهای غربی در این پروژه را با خود داشتند، در نیل به هدف نهایی آن ناکام ماندند؛ زیرا مقاومت حماسی ملت فلسطین مانع نیت شوم آنان شد.وی ادامه داد: مقاومت نه‌تنها پروژه شبکه صهیونیزم را ناکام گذاشت بلکه همگان شاهدیم که روند عقب‌نشینی آنان آغاز شده و پیش می‌رود. مقاومت، فرهنگ مرگ نیست بلکه فرهنگ زندگی است اما برای زندگی با عزت باید مبارزه کرد.رییس مجلس ادامه داد: ادامه مسیر مقاومت، نابودی رژیم‌صهیونیستی است. هرچند عده‌ای از سر استیصال سخن از سازش و صلح با رژیم‌صهیونیستی می‌گویند اما رژیم‌صهیونیستی در قوس نزول خود قرار دارد و خواسته یا ناخواسته نباید به دوران حیات این رژیم بیفزایند. شرط پیروزی نهایی قطع خط شوم سازش با اشغالگران و یاری همه‌جانبه فلسطینیان در استمرار این مقاومت مبارک برای آزادی قدس شریف است.

آصفری: همکاری‌های پارلمانی 

منجر به افزایش مبادلات و تعاملات در منطقه  می‌شود

در این زمینه با محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به گفت‌وگو نشستیم. وی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهار داشت: سفر آقای قالیباف به ترکیه در راستای روابط پارلمان‌های کشورهای منطقه و همسایگان است.وی افزود: ما با کشور ترکیه مرز مشترک داریم. روابطی تاریخی بین دو کشور برقرار است اما اخیرا با چالش‌هایی مواجه شده است. برخی علاقه‌مند نیستند که ایران و ترکیه ارتباط نزدیکی داشته باشند و این روابط گسترش و توسعه پیدا کند. آصفری با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از موضع‌گیری‌ها ازسوی مسوولان ترکیه باعث ناراحتی‌هایی در بین ایرانیان شده است، گفت: حضور آقای قالیباف در ترکیه در آستانه سفر اردوغان به ایران در راستای بالابردن سطح روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور است.وی با تاکید بر اینکه با توجه به مبادلات خوب اقتصادی و تجاری بین ایران و ترکیه می‌توانیم حتی حجم این روابط را بالا ببریم، گفت: از این جهت سفر رییس مجلس به استانبول حائزاهمیت است و می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به اینکه وضعیت امنیتی منطقه نیز امروز بسیار اهمیت دارد، گفت: سفر آقای قالیباف به ترکیه می‌تواند سطح امنیتی منطقه را نیز بالا برده و به افزایش امنیت منطقه‌ای کمک کند.

دشمن مشترک ایران و ترکیه گروه‌های تروریستی 

و  تکفیری هستند

 آصفری با تاکید بر اینکه ایران همیشه از ترکیه حمایت کرده است، گفت: اما برخی از مواضع اردوغان باعث سوءاستفاده‌هایی شده است. دشمنان در انتظار فرصتی هستند تا بتوانند میان دو دولت و ملت ایران و ترکیه فاصله و اختلاف بیندازند. همه باید هوشیار باشیم تا این فرصت به دست دشمنان نیفتد.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: اردوغان هم باید متوجه باشد که دشمن مشترک ایران و ترکیه، گروه‌های تروریستی و تکفیری هستند که شاهد این موضوع چه در گذشته و چه حالا هستیم. اقدامات و تحرکات آن‌ها در مرزهای دوکشور و منطقه نگرانی های جدی را به‌وجود آورده است که همکاری ایران و ترکیه در این خصوص را بیش از هر زمانی اهمیت بخشیده است.وی تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم کسی بین ایران و ترکیه اختلاف بیندازد و این موضوع باعث کاهش سطح روابط دو کشور شود. دشمنان روابط ایران و ترکیه بیکار نشسته‌اند. رژیم‌صهیونیستی امیدوار است که با اقدامات سوء خود بتواند روابط ایران و ترکیه را به چالش بکشد و سطح مبادلات اجتماعی سیاسی و اقتصادی دو کشور را با چالش مواجه کند.وی در پایان گفت: سفر آقای قالیباف در راستای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع فلسطین و بحث مربوط به مهاجرت افغانستان در کشورهای اسلامی بود و این موضوع نتایج خوبی می‌تواند داشته باشد. مطمئنا همکاری‌های پارلمانی کشورهای منطقه و به‌ویژه همسایگان منجر به افزایش سطح مبادلات اقتصادی و تعاملات سیاسی و امنیتی در منطقه خواهد شد./صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد