کامران ندری در گفت‌وگو با «فردا»:

تولیدکنندگان داخلی خودرو با طرح اخیر مجلس سایه رقابت را بر سر خود احساس می‌کنند

کد خبر: 1110130

یک اقتصاددان گفت: در اقتصاد هرچه رقابت بیشتر باشد، در بلندمدت صنعت پیشرفت می‌کند و حالا اگر با واردات خودرو مواجه شویم، حتما زمینه رقابت فراهم می‌شود.

تولیدکنندگان داخلی خودرو با طرح اخیر مجلس سایه رقابت را بر سر خود احساس می‌کنند

گروه سیاست سایت فردا: امروز نمایندگان مجلس مصوب کردند که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات آن، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند. حالا باید دید که این طرح می‌تواند چه تأثیری بر بازار خودرو بگذارد.

کامران ندری، اقتصاددان، درباره ابعاد این طرح به «فردا» گفت: «نکته مثبت طرح اخیر مجلس آن است که باعث ایجاد رقابت در داخل می‌شود و تولیدکنندگان داخلی سایه رقابت را بر سر خود احساس می‌کنند و تلاش خواهند کرد که بهره‌وری‌شان را بالا ببرند، قیمت تمام‌شده را کاهش دهند و کیفیت خودروهایشان را نیز افزایش دهند».

او ادامه داد: «در اقتصاد هرچه رقابت بیشتر باشد، در بلندمدت صنعت پیشرفت می‌کند. اصلا صنعت بدون رقابت پیش نمی‌رود و حالا اگر با واردات خودرو مواجه شویم، حتما زمینه رقابت فراهم می‌شود و تصور می‌کنم هیچکس مخالف بالارفتن سطح رقابت نباشد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در تشریح ابعاد اجرایی این طرح گفت: «حالا باید ببینیم جهت‌گیری دولت و مجلس در اجرای این طرح چیست؟ زمان و نحوه اجرای این طرح مهم است. باید تعرفه‌ها به‌طور دقیق مشخص شود و از همه مهمتر ببینیم که باتوجه به مشکل کمبود ارز در کشور، تأمین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو چگونه صورت می‌گیرد؟ و اینکه آیا بازار ارز کشش واردات گسترده خودرو را دارد یا خیر؟ باید ارزیابی شود که اگر ارز کافی وجود نداشته باشد، با واردات خودرو قیمت ارز بالا می‌رود یا خیر؟»

او افزود: «بخش ابتدایی این طرح خیلی مهم است. در این بخش آمده است که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید. این موضوع حکایت از آن دارد که واردات خودرو در گرو صادرات قطعات خودرو است؛ شرط سختی که باید دید تولیدکنندگان داخلی قطعات از پس آن بر می‌آیند یا خیر؟ زیرا می‌دانیم در دنیا شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگی وجود دارند که رقابت با آنها در صادرات کار سختی است؛ از سوی دیگر باید دید که آیا در شرایط تحریم اساسا امکان صادرات قطعات هست یا نه؟»

ندری همچنین مطرح کرد: «در اجرای این طرح یک ملاحظه مهم وجود دارد؛ اینکه اگر قرار است شرط صادرات قطعات در ازای واردات خودرو رعایت شود، باید جلوی سندسازی‌های احتمالی گرفته شود؛ یعنی این‌طور نباشد که شرکتی اطلاعات غیرواقعی مبنی بر صادرات قطعه بدهد و در ازایش خودرو وارد کند».

او در پایان گفت: «به هر حال اصل ورادات خودرو امر خوبی است و همان‌طور که اشاره کردم می‌تواند باعث افزایش رقابت و به طور کلی بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی شود اما ملاحظات مهمی در اجرای این طرح وجود دارد که باید در نظر گرفته شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد