در کمیسیون های تخصصی امروز مجلس چه گذشت؟

کد خبر: 1109965

عضو کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه امروز این کمیسیون برای تشدید مجازات پناه دهندگان و یا کسانی که در ترانزیت افراد بیگانه به صورت غیرمجاز نقش دارند خبر داد.

در کمیسیون های تخصصی امروز مجلس چه گذشت؟

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز ادامه رسیدگی به لایحه مجازات قاچاقچیان انسان و اعضای بدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو ماده از آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون با مصوبه خود مجازات‌های مالی و حبس کسانی که به ترانزیت اتباع بیگانه به صورت غیرمجاز می‌پردازند و یا به آنها پناه می‌دهند را تشدید کردند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: موادی از این لایحه با وجود بررسی‌های فراوان همچنان مراعا مانده و این لایحه در جلسات آتی کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت./فارس

 بررسی وضعیت اعتبارات آبرسانی سالجاری در کمیسیون عمران/ بودجه بیش از سال گذشته است

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور گفت: وضعیت اعتباری برای آبرسانی در بودجه سال جاری بهتر از سنوات گذشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 25 آبان) بعد از حضور وزیر نیرو در این کمیسیون و در تشریح جزئیات آن اظهار داشت: با  توجه به اینکه در سال‌های گذشته با کمبود بارش روبه‌رو بودیم این دغدغه برای سال جاری هم وجود داشته است که شهرها و روستاها دچار کمبود آب شرب باشند.

وی افزود: وضعیت اعتباری در زمینه آب در بودجه سال جاری نسبت به سنوات گذشته بهبود یافته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: وزارت نیرو هماهنگی بسیار خوبی با شورای عالی آب و شخص رئیس جمهور دارد و این امیدواری را به مجلس دادند که ان‌شاءالله با اقدامات صورت گرفته این وزارتخانه مشکل کمبود آب شرب در روستاها و شهرها وجود نداشته باشد.

رضایی کوچی در پایان گفت: آبرسانی با تانکر در سال گذشته در خیلی از روستاهای کشور انجام می‌شد.

 اصلاح لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کمیسیون شوراها

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از اعمال تغییرات لازم درباره لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری به منظور تامین نظر شورای نگهبان خبر داد.

روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 25 آبان) این کمیسیون اظهار داشت: بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دستور کار امروز کمیسیون شوراها بود.

وی افزود: این لایحه در جلسات گذشته کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ماده یک این لایحه تعریف عوارض و بهای خدمات به تصویب اعضای کمیسیون رسید و در ماده پنح این لایحه نیز عبارت با رعایت تبصره ۳ ماده ۶۴ قانون مالیات مستقیم اضافه شد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: در ماده ۶ این لایحه برای رفع ایراد اصل ۵۳ قانون اساسی، عبارت تمرکز وجوه وزارت کشور نزد خزانه داری کل واریز تا به میزان وصولی هر شهر پرداخت گردد به تصویب رسید. واژه غیر فارسی ترافیک نیز که توسط شورای نگهبان مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شده بود، معادل سازی و عبارت رفت و آمد جایگزین شد.

نجابت گفت: برای رفع ایراد شورای نگهبان در ماده ۹ عبارت کلیه هزینه های ایجاد و فعالیت صندوق توسعه شهری و روستایی از محل درآمدهای این ماده تامین می گردد، به تصویب رسید.

 برنامه رئیس رسانه ملی برای مردمی شدن برنامه‌های صدا و سیما

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رئیس رسانه ملی عنوان کرد که مردمی شدن برنامه‌های صدا و سیما در دستورکار قرار دارد و بنا داریم تا تولید برنامه در صدا و سیما بر اساس درخواست مردم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در موسسات فرهنگی و هنری مردم‌نهاد و... انجام شود.

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما میهمان کمیسیون فرهنگی بود و با حضور در جلسه کمیسیون به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های کاری خود پرداخت.

وی افزود: در این جلسه رئیس رسانه ملی عنوان کرد که توجه به اسناد بالادستی و تولید برنامه با عنایت و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در دستورکار رسانه ملی قرار دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: جلبی همچنین گفت که ما به دنبال تقویت اعتبارات سازمان صدا و سیما و کادرسازی برای بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه مدیریتی هستیم.

منتظری خاطرنشان کرد: رئیس رسانه ملی همچنین عنوان کرد که ما به دنبال ایجاد تحول در صدا و سیما هستیم و بنا داریم تا تولید برنامه‌های صدا و سیما مردم‌محور باشد به گونه‌ای که تولید برنامه‌ها بر مبنای درخواست‌های مردم و همچنین استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای فرهنگی و هنری مردم‌نهاد و دیگر ظرفیت‌های جامعه باشد.

 تصویب کلیات طرح تدریس زبان‌های محلی و قومی در کمیسیون آموزش

رییس کمیسیون آموزش مجلس از تصویب کلیات طرح تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه‌ها در جلسه امروز (سه‌شنبه) این کمیسیون خبر داد.

غلامرضا منادی‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه شنبه 25 آبان) این کمیسیون اظهار داشت: طرح اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه‌های کشور در جلسه امروز کمیسیون بحث و بررسی شد؛ این در حالی است که این طرح در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری وجود داشه و در قانون اساسی کشورمان هم وجود دارد.

وی افزود: در جلسه امروز گزارشی از برنامه وزارت آموزش و پرورش در باره نحوه چگونگی تدریس زبان‌های قومی و محلی در مناطق مختلف کشور مطرح و در پایان کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون آموزش مجلس رسیدو مقرر شد جزئیات این طرح در جلسات آتی کمیسیون بررسی شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: زبان‌های قومی و محلی در مناطق مختلف گنجینه‌های ارزشمندی هستند که متاسفانه در حال از بین رفتن است لذا باید برای صیانت و حفظ آن نهایت تلاش صورت گیرد.

 بررسی استفاده کمکی نیروگاه‌های برق وزارت نفت به وزارت نیرو در کمیسیون انرژی

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: در نشست امروز این کمیسیون استفاده از پتانسیل نیروگاه‌های وزارت نفت در راستای کمک به وزارت نیرو و مسئله تامین سوخت آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالعلی رحیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه شنبه 25  آبان) این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست گزارشی درباره تامین سوخت زمستانی، اقدامات وزارت نفت طی 83 روز گذشته در زمینه فروش نفت و مذاکرات انجام شده در زمینه تامین گاز ارائه شد.

وی افزود: مقرر شد نشست‎‌های تخصصی مشترک به صورت ماهیانه برگزار شود؛ یکی از مباحث مهم موضوع مدیریت و فراوری گازهای فلر، حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها، استفاده از پتانسیل نیروگاه‌های وزارت نفت در راستای کمک به وزارت نیرو و مسئله تامین سوخت آنها بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیروگاه‌های خارج از وزارت نفت از گاز یارانه‌ای استفاده می‌کنند به همین دلیل تولید آنها صرفه اقتصادی دارد، تصریح کرد: به دلیل محاسبه گاز به نرخ آزاد برای نیروگاه‌های وزارت نفت تولید برق به منظور استفاده در شبکه سراسری صرفه اقتصادی ندارد، مقرر شده است در صورت امکان گاز مورد نیاز این نیروگاه‌ها نیز با نرخ یارانه‌ای محاسبه شود تا بتوانند به تامین برق شبکه سراسری در فصل تابستان کمک کنند.

بررسی وضعیت آبی کشور در کمیسیون عمران

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت آبی کشور با حضور وزیر نیرو در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون وزیر نیرو حضور یافتند. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته با کمبود بارش باران و برف مواجه بودیم، این دغدغه را داشتیم که برای امسال و سال آینده شهرها و روستاها دچار مشکلات تامین آب شرب شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: وضعیت اعتباری وزارت نیرو امسال به نسبت سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است. وزیر نیرو گزارش بسیار خوبی در خصوص وضعیت آبی کشور ارائه کردند. همچنین اطمینان خاطر را به ما داد که با برنامه‌های خود و هماهنگی با اعضای شورای عالی آب و شخص رئیس جمهور در شهرها و روستاها مشکل تامین آب شرب نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی شده و ضعیتی بحرانی داشتند. با برنامه‌های خوبی که وزیر نیرو در کمیسیون ارائه کردند، امیدواریم امسال و سال آینده شرایط بهتری در حوزه تامین آب شرب داشته باشیم.

 

هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران؛ جلسه گلایه‌ها و مخالفت‌ها

کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در حالی هشتمین جلسه خود را پشت سرگذاشت که این بار میزبان مهمانان گلایه‌مند و مذاکرات پر بحث و جدل اعضای کمیسیون بود.

به گزارش ایسنا، هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در حالی برگزار شد که نمایندگان برخی از دستگاه های مرتبط و بخش های خصوصی ذی‌نفع در این جلسه حاضر شدند و به طرح دغدغه و مطالبات خود نسبت به این طرح پرداختند.

در ابتدا نماینده مرکز ملی فضای مجازی به ارائه گزارشی از وضعیت اینترنت کشور، فعالیت پیام رسان های داخلی، ترافیک اینترنتی کشور و مشکلات و چالش‌های این فضا پرداخت، وی که در ارائه گزارش خود به آماری از مخاطبان پیام‌رسان ها داخلی اشاره کرد با انتقاد جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت روبه‌روشد، رشیدی کوچی در این خصوص میزان عضویت مردم در پیام رسان های داخلی گفت که اینجانب در پیام رسان «بله» عضویت نداشتم ولی هنگامی که در آن عضو شدم مشاهده کردم که خیلی ها برای من در این پیام‌رسان پیش‌تر از اینکه عضو شوم پیام ارسال کرده اند.

نماینده مرکز ملی فضای مجازی در خصوص این موضوع توضیح داد: خیلی از پیام رسان ها تمایلی نداشتند که عضو بیشتر داشته باشند و دلیل آن وجود مشکلات ترافیکی بود؛ البته در روزهای ابتدایی کار خود شاید اقدامات تشویقی انجام داده باشند ولی دلیلی ندارند بخواهند کسی را خودشان عضو کنند.

اما در ادامه غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد در تذکری  مطرح کرد که «خبرنگاران به غیر از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت اجازه حضور در جلسه کمیسیون مشترک را نداشتند، این در حالی است که قرار بود رسانه ها و خبرنگارانی که اجازه حضور در مجلس را دارند بتوانند در جلسات کمیسیون نیز حاضر باشند؛ پس باید به منتقدین حق بدیم که با تردید به این جلسات نگاه کنند،» اما این تذکر انتقاد رضا تقی‌پور رییس کمیسیون را هم در پی داشت؛ رییس جلسه در پاسخ به اظهرات نوری‌قزلجه گفت: شما با عنوان تذکر ایجاد شبهه می کنید، چه کسی اجازه نداده است که خبرنگاران در جلسات حاضر نشوند؟ این درحالی است که جلسات به صورت زنده پوشش داده می‌شود، این شبهه چگونه قابل توجیه است؟ با اینکار به شفافیت لطمه می زنید، این اظهارات شما کذب است و این را پیگری خواهم کرد، متاسفم که یک نماینده به هیات رییسه کمیسیون چنین کذبی را نسبت دهد، از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این اظهارات شما را پیگیری می کنم، شما به عنوان تذکر  شبهه مطرح کردید، چه کسی خبرنگاران را راه نداده است؟ علیه او شکایت خواهم کرد.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه نیز خطاب به رییس جلسه در تذکری عنوان کرد: آقای نوری یا هر شخصی که صحبت می کند حق اظهار نظر دارد، بارها در صحن مجلس علیه آقای قالیباف مطالبی را مطرح کردند، مخاطب اظهارات ایشان همه اعضای کمیسیون هستند، می‌تواند بعد از اینکه ایشان اظهارات خود را مطرح کردند، پاسخ خود را مطرح کنید برای مثال بگویید که ما گفته بودیم همه خبرنگران که مجوز ورود به مجلس دارند می توانند در جلسات کمیسیون مشترک حاضر شوند و ما این موضوع را از بخش خبر مجلس پیگیری می‌کنیم.

مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون نیز دراین خصوص عنوان کرد: حفاظت مجلس دست ما نمی‌باشد و روال خودش را دارد؛ بنابراین اگر مسئله ای بوده کمیسیون در خصوص آن اختیاری ندارد ولی باید پیگیری شود.

نوری قزلجه نیز در ادامه بیان کرد: در پیشنهادات خود  ملاحظات حفاظت مجلس را هم مطرح کرده بودم، اکنون هم هیچ اتهامی بیان نکردم، آیین نامه اخیرا به اداره اخبار فرستاده شده است و مشکل حل شد که اینکار باید زودتر انجام می‌شد، اما تذکر دیگر من این می‌باشد که قرار بود از بخش‌های خصوصی برای حضور در جلسات دعوت شود، ولی با دعوت یکی از بخش‌های خصوصی که با طرح مخالف بود مخالفت شد.

رضا تقی پور در ادامه اظهرات نوری قزلجه بیان کرد: آقای نوری متاسفم، این اظهارات قابل پیگیری است، شما اتهام وارد می کنید، آیا در جلسه پیشین کمیسیون نماینده بخش خصوصی حاضر بود یا خیر؟ آقای نوری قزلجه شرکت خاصی را برای دعوت معرفی کردند، اما هیات رییسه کمیسیون معتقد است اگر قرار باشد تک تک شرکت ها را دعوت کنیم باید هزاران شرکت را برای حضور در جلسات دعوت کنیم؛ البته اینجانب شخصا با خیلی از شرکت‌ها جلسه غیررسمی داشته و دغدغه آن ها را شنیده‌ام که البته درخواست کرده بودند که نام آنها مطرح نشود.

اما در بخش دیگری از جلسه کمیسیون، مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به ارائه توضیحات خود پرداخت و درباره لزوم خوداتکایی به سرویس های داخلی در عین توجه به تعاملات با سرویس های خارجی گفت: ما در استفاده از سرویس های داخلی و خارجی سیاست خود اتکایی داریم ولی چون فضای مجازی یک فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات است نمی توان استفاده از سایر سرویس های خارجی را حذف کرد؛ شخصی هم دنبال چنین کاری نیست، صرفا تلاش بر این است سرویس های داخلی پاسخگوی نیازهای ما باشند؛ به دنبال این نیستیم که استفاده از سرویس های جهانی و ارتباطات بین المللی محدود و یا مسدود شود، بارها هم به دنبال تعامل با سرویس های خارجی بوده ایم ولی آن ها به بهانه تحریم هیچ همکاری نداشتند، گاهی سرویس های خارجی مانند مسیریاب ها خودشان ما را محدود می کنند ولی چون مانند آن سرویس را در داخل داشته ایم مشکلی رخ نداد.

در ادامه نماینده اتاق بازرگانی به اظهارات نماینده مرکز ملی فضای مجازی واکنش نشان داد و گفت: «در خصوص مسیر یاب‌ها در ابتدا فیلترینگ اتفاق افتاد که استفاده از آن کاهش پیدا کرد» اما این گفته نماینده اتاق بازرگانی تکذیب و پاسخ نماینده مرکز ملی فضای مجازی را مبنی بر این که «چنین چیزی نبوده و ما مستندات آن را به شما ارائه خواهیم داد» به دنبال داشت.

در ادامه نیز رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب و کارهای مجازی گفت: با کلیات این طرح مخالف هستیم، دغدغه دوستان را درک کرده و با ولنگاری فضای مجازی هم مخالفیم، ولی با این روش راه به جایی نمی‌رود؛ مانند تجربه فیلترینگ تلگرام که با اینکار خیلی از اقشار مانند نوجوانان را با موضوع vpn آشنا کردیم؛ برخی نمایندگان می گویند ما طرح را مطالعه نکرده‌ایم، در صورتی که اینگونه نیست، برخی نیز ما را با معاندین در یک سو می دانند در صورتی که ما هم دغدغه‌مند هستیم و از پیام رسان داخلی حمایت می کنیم، اما با محدودیت و مسدود شدن پیام رسان های خارجی مخالف هستیم، بگذارید خود مردم میان سرویس های داخلی و یا خارجی انتخاب کنند، نیاز است که این طرح، حمایتی شود؛ یعنی از کسب و کارهای موجود حمایت کنید؛ برای مثال سرویس هایی چون دیجی‌کالا یا اسنپ می توانند پیام رسان ایجاد کنند ولی چون در کار کنونی خود دچار مشکلات زیادی هستند و هر روزه به دادگاه خوانده می‌شوند چنین اقدامی نمی کنند، از هنگامی که این طرح صیانت بدون اغناسازی مردم مطرح شد، مسئله مهاجرت برای فعالین کسب و کارهای مجازی جدی شده است.

رییس کمیسیون نیز در پاسخ به اظهارات الفت‌نسب در خصوص فیلترینگ پیام رسان تلگرام بیان کرد: فیلتر تلگرام ارتباطی به طرح حمایت ندارد، این طرح هنوز تصویب نشده است.

در پایان جلسه نیز رضا تقی پور رییس کمیسیون با بیان اینکه قرار بود برابر آیین نامه در این جلسات موافقین و مخالفین کلیات طرح اظهارات خود را بیان کنند و کلیات را به رای بگذاریم گفت که این موضوع به دلیل نبود وقت در جلسات بعدی کمیسیون انجام خواهد شد.

به گفته رییس کمیسیون، جلسه بعدی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی متعاقبا اعلام خواهد شد ولی به احتمال زیاد این جلسه روز دوشنبه ۸ آذرماه خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد