محسن کوهکن در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

مشکل دولت در انتصابات ناشی از یک ایراد ساختاری است

کد خبر: 1109141

محسن کوهکن سفرهای استانی، ربط ندان همه مشکلات به دولت گذشته و برخی رویکردها مثل توجه به آمایش سرزمینی را نقاط قوت دولت سیزدهم می‌داند.

مشکل دولت در انتصابات ناشی از یک ایراد ساختاری است

گروه سیاست سایت فردا - سیدابراهیم رئیسی و همکارانش در دولت در صد روز گذشته تمام تلاش خود را کرده‌اند تا وضعیت کشور به خصوص در زمینه اقتصادی بهتر از قبل شود و مردم تغییرات ایجاد شده را احساس کنند. خروجی کار البته طبق انتظار جامعه نبوده و تعجبی هم ندارد زیرا به گفته اغلب کارشناسان و تحلیلگران فرصت صد روزه نخست خیلی اندک‌تر از آن است که بتوان انتظار تحولی جدید داشت. به خصوص که بخش عمده‌ای از این زمان هم صرف چینش کابینه و تیم دولت می‌شود. 

با این وجود دولت رئیسی توانسته تا کنون بخشی از جامعه را راضی و امیدوار کند. مثلا محسن کوهکن،فعال سیاسی اصولگرا و در گفت‌وگو با «فردا» نقاط مثبت این دولت را شرح داده و ایراد وارد به آن را نیز کلی و ساختاری می‌داند. او می‌گوید: «اولین نقطه قوت این دولت به شخص آقای رئیسی برمی‌گردد. متاسفانه قبلا هر کسی که رئیس جمهور می‌شد تا پایان چهارسال اول همه ایرادات و اشکالات را به گذشته ربط می‌داد اما خوشبختانه این روش غلط در دولت آقای رئیسی ادامه نیافته است و به نظر من این ویژگی متفاوت این دولت و آقای رئیسی نسبت به گذشته است».

وی افزود: «برخی دولت‌ها قبلی هم در مرحله تئوری و نظرات حرف‌های درستی می‌زدند اما بعدا عملکرد دیگری داشتند. اکنون اما در دولت چند با تاکید شده و شخص آقای رئیس جمهور اشاره کرده‌اند که اقدامات برای مردم باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد و مشخصا هم بحث بودجه را مطرح کرده‌اند. این حرف درستی است و منطقی است اما درباره عملی شدن آن نمی‌توان از حالا قضاوت کرد زیرا سند بودجه هنوز ارائه نشده و نمی‌دانیم که آیا این نگاه در نوشتن سند دخل و خرج سال آینده مورد توجه بوده یا نه».

این نماینده ادوار مجلس از سفرهای استانی رئیسی استقبال کرد و با اشاره به اینکه «برخی معتقد هستند که رئیس جمهور فقط باید یک جا نشسته و مسائل کلان بپردازد و نگاه دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه رئیس جمهور باید بین مردم حضور پیدا کند» گفت: «به نظر من رئیس جهور باید تلفیقی از این دو نگاه را داشته باشد و هر کدام به تنهایی نمی‌تواند از پس اداره کشور برآید. مثلا اگر نگاه نخست را داشته باشد، بخشی از تصمیمات او در هیات دولت ممکن است در جاهایی از این جغرافیای سرزمینی اثرگذار نباشد. وقتی این اتفاق می‌افتد که از نزدیک واقعیت‌ها را دیده باشند. گاهی در این بازدیدها تجربه مدیران محلی به رئیس جمهور انعکاس داده می‌شود و این هم مهم است. نکته ارزشمند دیگر این است که تعطیلات خود را برای این کار اختصاص داده‌اند و این امر مثبتی است».

کوهکن در پاسخ به اینکه آیا نقدی به دولت وارد نیست؟ گفت: «من این انتقاد را نه فقط به دولت فعلی و آقای رئیسی بلکه به همه دولت‌های قبلی هم وارد می‌دانم. به نظر من باید واقع‌گرا باشیم مثلا اگر ما در کشور دو، سه حزب قدرتمند داشته باشیم وقتی هر کدام از آنان در انتخاباتی پیروز شود، منابع اطلاعاتی و نیروی انسانی خود را در اختیار دولت قرار می‌دهند اما ما چنین سیستم حزبی قدرتمندی نداریم. برای همین وقتی مرحوم آقای هاشمی رئیس جمهور شد، جمعی از همکاران قبلی یا آنهایی که نسبت به آنان شناخت داشت، روی کار آمدند. وقتی خاتمی رئیس جمهور شد یک مجموعه‌ای از وزارت ارشاد و ... که قبلا با او کار کرده بودند، آمدند. احمدی‌نژاد که رئیس جمهور شد هم آنهایی که در شهرداری و استانداری و ... با او کار کرده‌بودند با خود آورد. آقای روحانی هم مجموعه‌ای از افراد که در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند با خود آورد. الان هم در دولت رئیسی همین رویه را داریم و قطعا در دولت بعدی هم همین طور خواهد بود. این رویه ادامه دارد تا وقتی که موسسه فراجناحی بی‌تاثیر از نگاه‌های جناحی و سیاسی داشته باشیم که نیروهای مدیر و توانمند و متخصص کشور را در رده‌های مختلف شناسایی کند، در جایگاه‌های مختلف به صورت پلکانی قرار داد و به هر رئیس جمهور معرفی کند. اشکال و ایراداتی که الان داریم ناشی از این کاستی است».

وی توضیح داد: «در حقیقت وقتی ما سیستم برای شناسایی نیروهای توانمند و کارآمد نداریم افراد زرنگی که در دستگاه‌های مختلف آنتن‌های قوی دارند، در هر دولتی خود را مشابه‌سازی می‌کنند. بخش دیگری هم افرادی هستند که در همه انتخابات‌ها در ستادها انتخاباتی قرار می‌گیرند و به این واسطه خودشان صاحب حق پیشنهاد نیرو می‌دانند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد