خبر به روایت «فردا»

استقبال اصلاح‌طلبان از کنار گذاشتن کرباسچی/ نظر موافقان و مخالفان حذف ارز 4200 تومانی/ موضوع مذاکرات وین

کد خبر: 1108756

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

استقبال اصلاح‌طلبان از کنار گذاشتن کرباسچی/ نظر موافقان و مخالفان حذف ارز 4200 تومانی/ موضوع مذاکرات وین

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» تغییر دبیرکل در حزب کارگزاران سازندگی را سوژه عکس یک امروز خود کرده و در گزارشی با عنوان «تغییر در پاییز سیاست» ضمن اشاره به برخی اختلاف نظرهای کرباسچی با مرعشی و سایر اصلاح طلبان به ویژه درباره نقش خاتمی در جریان اصلاحات، نوشته است: «همه اینها به معنای آن نیست که غلامحسین کرباسچی از سوی نیروهای کارگزاران رانده شده است که اساسا به نظر می‌رسد نه عزمی برای چنین کاری در میان کارگزارانی‌ها وجود دارد و نه شاید امکانش وجود دارد اما همین که مرعشی به‌ جای او انتخاب و کرباسچی به‌عنوان رئیس کمیته سیاسی انتخاب می‌شود، به‌وضوح نشان می‌دهد دیدگاه‌های مرعشی در میان اعضای کارگزاران بیشتر مورد اقبال است. گفتنی است که روز گذشته هم روزنامه «سازندگی» رسانه حزبی حزب کارگزاران منتشر نشد که برداشت‌های ضدونقیضی از عدم انتشار این روزنامه در رسانه‌ها مطرح شد. هرچند مشخص نیست این موضوع ارتباطی به تحولات اخیر کارگزاران داشته باشد یا خیر؟ به‌ هر‌ حال باید منتظر ماند و دید که با تغییر و تحولات اخیر در کارگزاران سازندگی، این حزب از لحاظ نظری و عملی چگونه در عالم سیاست ادامه مسیر می‌دهد. آیا شاهد تغییری محسوس در سیاست‌های حزب خواهیم بود یا نه.»

شرق. 20 آبان

«کیهان» با توجه به اینکه لایحه حذف ارز 4200 تومانی دیروز با دو فوریت تقدیم مجلس شد، در تیتر یک امروز خود به بازتاب نظر موافقان و مخالفان آن که در جلسه اقتصاددانان با رئیس جمهور هم بیان شده بود، پرداخته است. نظر این کارشناسان به شرح زیر است:

مهدی زریباف (مخالف): با حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی این فشار به مردم منتقل خواهد شد. دولت می‌گوید دیگر ارزی برای تأمین چهار هزار و 200 تومانی ندارد که دلیل قانع‌کننده‌ای نیست و در صورت حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی باید ارز آزاد را نیز تأمین کند.

حسین راغفر (مخالف): مطالبی که در جلسه با رئیس‌جمهور مطرح شد، اکثرا درخصوص تغییر قیمت ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی (دلار چهار هزار و 200 تومانی) بود و در انتها تقریبا تمامی اعضای حاضر معتقد بودند که این تصمیم سبب افزایش تورم در جامعه می‌شود.

احمد توکلی: اگر بنا باشد ارز دو نرخی باشد، دوباره مشکل ایجاد می‌شود و برای طبقات ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود و باید این مابه‌التفاوت را به صورت نقدی به اقشار آسیب‌پذیر بدهیم.

توکلی در پاسخ به این پرسش که قرار شد چقدر یارانه جبرانی برای اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود توضیح داده «هنوز قطعی نشده اما طبق این طرح قرار است ماهی 110 هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی یارانه پرداخت شود، در حالی که ممکن است به خاطر تورم ایجادشده این رقم هم به درد آنها نخورد. در این زمینه اقتصاددانان اختلاف نظر دارند.»

حامد نجفی علمدارلو (موافق): رانت ناشی از ارزان‌سازی نرخ ارز، به سان یک غده بدخیم در حال بزرگ شدن بوده و در صورت عدم معالجه آن می‌­تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد ایران وارد کند.

کیهان. 20 آبان

«آرمان ملی» کرباسچی را عکس یک کرده و با تیتر «آقای دبیرکل! چرا ناراحتید؟» به شرح جزئیاتی از تغییر و تحول در حزب کارگزاران پرداخته است. این روزنامه اصلاح طلب نوشته است: «فضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در روز سه شنبه مانند دیگر جلسات این شورا نبود. فضایی سنگین بر جلسه سایه انداخته بود اما همه حاضران در یک موضوع هم نظر بودند و آن هم تغییر دبیرکل یعنی غلامحسین کرباسچی که از ابتدای تاسیس این حزب در صدر کارگزاران حضور داشت . این تغییر اما آرام نبود که مهمترین نشانه آن غیبت کرباسچی در جلسه شورای مرکزی بود. او نیامد که گمانه نارضایتی‌اش از تغییر پررنگ شود چرا که در صورت موافقت باتعیین دبیرکل جدید باید با روی گشاده درجلسه حاضر و به جانشینش تبریک می‌گفت تا نشان دهد برای او آرامش و وحدت در کارگزاران مولفه مهمی است. ... روز چهارشنبه روزنامه سازندگی که به نوعی ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران است بر روی دکه‌های فروش مطبوعات و همچنین سایت این روزنامه دیده نشد. شنیده می‌شود کرباسچی پس ازتصمیم اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران برای دبیرکلی حسین مرعشی مانع جلوگیری از انتشار روزنامه سازندگی شده است که همین موضوع نشاندهنده خداحافظی تلخ او با کرسی دبیرکلی است.»

آرمان ملی 20 آبان

«جوان» تیتر یک خود را به موضع قاطع ایران در مذاکرات برجامی پیش‌رو اختصاص داده و تیتر زده «موضوع وین تعهدات امریکاست نه مذاکره هسته‌ای» جمله ای که علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در پاسخ به فرانسوی‌ها گفته است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: « ۱۸ روز مانده به مذاکرات، نفر دوم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آب پاکی را روی دست طرف‌هایی ریخت که می‌گویند مذاکرات باید از همان نقطه‌ای شروع شود که در وین متوقف شد. علی باقری معتقد است مذاکرات آتی درباره برگشتن امریکا به برجام است نه مسئله هسته‌ای ایران. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی که روز دو شنبه با حسین امیرعبداللهیان انجام داد، خواستار از سرگیری مذاکرات اتمی از نقطه توقف آن در خردادماه شد و گفت هدف از این مذاکرات باید بازگشت سریع به برجام باشد. این چندمین مرتبه‌ای است که امریکا و طرف‌های اروپایی از لزوم شروع مذاکرات از نقطه متوقف شده در وین صحبت می‌کنند، ولی علی باقری‌کنی، معاون وزیر خارجه که برای رایزنی درباره از سرگیری مذاکرات از هشتم آذرماه به اروپا سفر کرده، تلویحاً گفته ایران قصد ندارد مذاکرات را از نقطه متوقف شده وین در اوایل تیرماه شروع کند. باقری‌کنی که در اولین سفر خود، در پاریس با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه و برخی مقام‌های فرانسوی ملاقات کرده، درباره صحبت‌های لودریان به ایرنا گفت: «ما مذاکره هسته‌ای نداریم، زیرا موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافق بین ایران و ۱+۵ به طور کامل حاصل شد.»

جوان 20 آبان

«آفتاب یزد» علی باقری‌کنی و تاکیدش بر اینکه در وین مذاکرات هسته‌ای نداریم را عکس یک کرده است. در تیتر یک اما سراغ حقوق‌های نجومی رفته است. با طرح این سوال که «مردم چه حقوقی را نجومی میدانند؟» به نقل از شادان کریمی جامعه شناس نوشته است: «رای کارگری که 3 میلیون تومان درآمد دارد، حقوق ماهی 10 میلیون تومان نجومی محسوب می‌شود و مدیر سطوح میانی که 10 میلیون درآمد دارد حقوق بالای 30 میلیون تومان را نجومی می‌داند؛ از سوی دیگر مدیران عالی رتبه‌ای هم که حقوق ماهیانه سی و چند میلیون دارند، حقوقی بالای 50 میلیون را نجومی می‌دانند. می‌خواهم بگویم دید مردم نسبت به حقوق نجومی نسبت به آن چیزی که در قانون آمده است متفاوت است و از آن جایی که در حال حاضر شکاف طبقانی عمیقی در جامعه ما وجود دارد و چون بخش عظیمی از جامعه در سطح پائین درآمدی قرار دارند بنابراین بخش بزرگی از جامعه درآمدهای بالا 10 تا 15 میلیون را حقوق نجومی میدانند!»

آفتاب یزد 20 آبان

«وطن امروز» دیدارهای بشاراسد با وزیرخارجه امارات و هیات بحرینی را سوژه عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «صبح شام» نوشته است: «نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه اماراتی به دمشق پس از حدود یک دهه معنایی جز اعتراف سعودی و شیخ‌نشین‌های اقماری‌اش در جنوب خلیج‌فارس به شکست مواضع چندین سال گذشته‌شان علیه ملت سوریه نداشت. ... در همین ارتباط روزنامه لبنانی الأخبار، ضمن بیان اهمیت این سفر اعلام کرد اسد و بن‌زاید در این دیدار برای ادامه مشورت‌ها و هماهنگی‌ها درباره مسائل و چالش‌های مختلف منطقه به توافق رسیدند. از جمله اینکه طرف اماراتی از اسد برای سفر به خلیج‌فارس دعوت کرد. پیش از انجام این سفر، امجد طه، رئیس منطقه‌ مرکز انگلیسی تحقیقات خاورمیانه، توئیت ‌زده بود که امارات رهبری دیپلماسی‌‌ای را بر عهده گرفته که به دنبال بازگرداندن عقلانیت به منطقه است و همچنین زمینه‌چینی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب در اجلاس آتی لیگ عربی در الجزایر. به نوشته الاخبار، در صورتی که این اتفاق بیفتد نخستین سفر رئیس‌جمهور سوریه به یک کشور عربی از زمان آغاز بحران این کشور خواهد بود. این در حالی است که بازگشت زودهنگام سوریه به اتحادیه عرب نیز قطعی شده است و شاید قبل از تاریخ نشست بعدی اتحادیه عرب در الجزایر در مارس 2022 این اتفاق بیفتد. این در حالی است که دیروز یک هواپیمای بحرینی حامل مقامات عالی‌رتبه این شیخ‌نشین در فرودگاه دمشق‌ نشست. افزایش ورود سرمایه‌گذاران به عرصه سرمایه‌گذاری سوریه و رشد تجارت خارجی این کشور با توجه به تفاهمات و تسهیلات مورد توافق میان دمشق با کشورهای عربی، نشانه آشکاری از تمایل بالای این کشورها برای احیای روابط با سوریه است.»

وطن امروز 20 آبان

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به یک موضوع محیط زیستی اختصاص داده است و با تیتر «جهان در تب و تاب تغییر اقلیم» نوشته است: «کاهش 12درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران حدود 70 میلیارد دلار هزینه دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در گزارش دیگری انتقادات معاون اول قوه قضاییه از مصوبه مجلس در زمینه تسهیل صدور کسب و کار را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «در حالی که مجلس شورای اسلامی پس از ماه‌ها فراز و فرود و اعتراض جامعه حقوقی کشور به نوع نگاهی که در یکی از طرح‌ها نسبت به حرفه وکالت وجود داشت، طرحی موسوم به تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها را به تصویب رساند و توجهی به آن‌چه وکلای دادگستری و جامعه حقوقی کشور درخصوص ماهیت حرفه وکالت و تفاوت آن با کسب‌وکار و تجارت داشتند، نشان نداد، حالا معاون اول قوه قضاییه نیز در سخنانی به این طرح بحث‌انگیز و جنجالی پرداخته و گفته است: «کانون‌های وکلا، اگر چه پروانه وکالت صادر می‌کنند و وکیل هم در قبال خدمات خود دستمزد دریافت می‌کند؛ اما ماهیت کار آنها، سرمایه‌گذاری و تجارت نیست.» ... مصدق در پایان با تاکید بر دیدگاه اصولی قوه قضاییه مبنی بر حفظ و تقویت استقلال نهاد وکالت، تضمین دسترسی آزادانه مردم به وکیل، تضمین امنیت شغلی وکلا و حفظ شأن و جایگاه آنان خاطرنشان کرد: عدم مداخله در وظایف کانون وکلا و البته نظارت بر حسن اجرای قوانین، صرفا در چارچوب مقررات موجود و با استفاده از ظرفیت کانون وکلاست.  معاون اول قوه قضاییه گفته است  قوه قضاییه به‌زودی در این خصوص و در راستای انعکاس نگرانی و دغدغه جامعه وکلا ، نامه ای را خطاب به شورای نگهبان خواهد نوشت.»

اعتماد 20 آبان

«ایران» گزارش قابل توجهی ندارد و صرفا یک سری از اخبار دیروز را با توجه به رویکرد و نگرش خود کنار هم چیده است. روایت اقتصاددانان از نشست با رئیس جمهور که البته در دیگر رسانه‌ها نیز آمده است، را عکس یک کرده است. تاکید باقری‌کنی بر اینکه در وین مذاکره هسته‌ای نداریم و همچنین اظهارات معاون اول در جلسه ستاد تنظیم بازار را مورد توجه قرار داده است. 

ایران 20 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد