خبر به روایت «فردا»

تلاش اصلاح‌طلبان برای اختلاف افکنی بین دولت و مجلس/ مذاکرات و شرط و شروط ایران

کد خبر: 1108502

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تلاش اصلاح‌طلبان برای اختلاف افکنی بین دولت و مجلس/ مذاکرات و شرط و شروط ایران

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» طبق روال هر روز خود گزارشی علیه مجلس دارد. این رویه در این روزنامه اصلاح‌طلب جا افتاده که اگر یک روز چنین گزارشی نداشته باشد و به بهانه‌ای به مجلس نتازد، متعجب می‌شویم. بهانه امروز اما حقوق عامه است! با این ادعا که «طرح صیانت از حقوق کاربران، تأکید بر مصوبه محرمانگی اموال مسئولان، اصلاح قانون انتخابات شوراها و حالا ایده جرم‌انگاری دوچرخه‌سواری زنان. طرح‌ها و ایده‌هایی علیه آزادی و شفافیت و در راستای محدودسازی حقوق شهروندی مردم هستند.» اظهار نظر یک نماینده طیف پایداری را بهانه کرده و نوشته است: « نبود دستاویز قانونی برای برخورد با زنان دوچرخه‌سوار باعث شده حامیان تفکر محدودسازی عملا دستشان خالی بماند اما با ورود یکپارچه اصولگرایان به نظر می‌رسد این جریان به دنبال راهی است تا با توسل به قانون خواسته خود را پیش ببرد. مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری از شهر قم، دیروز در نشست ستاد عالی امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفته که تصویب قانون برای جرم‌انگاری ناهنجاری‌هایی مانند دوچرخه‌سواری زنان در سطح شهر، بدحجابی و موارد دیگری که هنجارهای جامعه را مورد هجوم قرار می‌دهد، نیازمند درخواست دستگاه‌های مربوطه است و خوشبختانه این مجلس برای حل این مسائل مستعد است!»

شرق 19 آبان

«وطن امروز» تیتر زده «تا برجام تکرار نشود»! آن هم در این روزها که همه تلاش مسئولان امر و همه انتظار مردم احیای برجام است بلکه گشایشی حاصل شده و گره‌ای از کار ملت باز شود. خلاصه اینکه در نگاه اول تصور می‌کنی این روزنامه تعارف را کنار گذاشته و مقصود و آرزوی خود را بیان می‌کند. نگاهی به روتیتر اما قضیه را روشن و مشخص می‌کند که منظور از این تیتر در کنار آن روتیتر این است که ایران پای شروط خود ایستاده و اگر تضمینی در کار نباشد، برجامی هم نیست و خلاصه اینکه احیای برجام بدون لغو تحریم، راستی‌آزمایی و تضمین ممکن نیست.

گزارش اقتصادی که این روزنامه عکس یک کرده نیز بسیار قابل تامل است زیرا بر اساس تورم در کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی از سایر کالاها پیشی گرفته است! درحالی که اختصاص این ارز برای کنترل قیمت بود.

وطن امروز 19 آبان

«آفتاب یزد» امروز سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف را عکس یک کرده تا به استناد انتقاداتی که در روزهای گذشته از سوی برخی نمایندگان مجلس به دولت وارد شد، از سردی روابط دولت و مجلس بگوید! گزاره‌ای که به نظر خودش هم عجیب است! علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به این روزنامه گفته است: «سرد شدن رابطه دولت و مجلس آن هم با این وضعی که شاهدش هستیم غیر طبیعی به نظر می‌رسد چرا که معمولا در شرایطی که مجلس حامی دولت و رئیس جمهور است، سرد شدن ارتباطات در دور دوم ریاست جمهوری صورت می‌گیرد نه در دولت اول، چه برسد به اینکه این سرد شدن ارتباط در سال اول و در شرایطی که هنوز صد روز از عمر دولت نگذشته است اتفاق بیفتد. به همین دلیل هم می‌گویم که این نوع سرد شدن ارتباطات غیر طبیعی و غیر منتظره است» وی اما در ریشه‌یابی انتقادات بیان شده به این نتیجه می‌رسد که «در واقع نمایندگان به این فکر می‌کنند که چرا باید هزینه دولت را آن‌ها بپردازند چون آن‌ها بهتر از هر کسی از ناکارآمدی دولت مطلع هستند به همین دلیل هم علنا اعتراض خود را نشان می‌دهند»!

جالب آنکه اصلا به فکرشان نمی‌رسد شاید منظور از نقد و بیان ایرادات و اشکالات در راستای کمک به دولت باشد زیرا هر نقدی مقدمه درک مشکل و تلاش برای رفع آن است. از دولت و مجلس همسو هم جز این همراهی انتظاری نیست. علاقه اصلاح‌طلبان برای رسیدن روزی که این دو قوه به جان هم افتند و شکافی در مجموعه اصولگرایی ایجاد شود، سبب شده که در تحلیل خود از اوضاع به اشتباه افتند.

آفتاب یزد 19 آبان

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سیاست خارجی و موضوع برجام اختصاص داده است. تصویری بزرگ از امیرعبداللهیان و همتای فرانسوی‌اش به بهانه رایزنی تلفنی دیروز انتخاب کرده و با تیتر «تعیین شرایط ایران پیش از وین» نوشته است: «مذاکرات هسته‌ای شروع نشده، شرایط تعیین‌کننده است. امریکایی‌ها پشت سر هم می‌گویند دنبال این هستند که وین را پلی کنند به سمت مذاکرات موشکی و منطقه‌ای، بدون اینکه حاضر به تضمین لغو مؤثر تحریم‌ها باشند و اروپاییان هم به واسطه این پیام‌ها تبدیل شده‌اند. همین باعث شده «حسین امیرعبداللهیان» به فاصله سه هفته به شروع مذاکرات، شرط‌های ایران برای پیشرفت مذاکرات را به همتایان اروپایی یادآوری کند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی دو شنبه شب با لودریان، وزیر خارجه فرانسه، مجدداً بر مذاکره عمل‌گرایانه و نتیجه‌محور تأکید کرد و گفت که تهران، بی‌اعتنا به رفتار‌های تحریمی امریکا، توان دفاعی‌اش را گسترش خواهد داد تا برای اروپاییان مشخص شود که گره زدن پروسه وین به برنامه موشکی قابل‌قبول نیست. البته به سختی می‌توان نشانه‌ای از عمل‌گرایی طرف‌های غربی دید. همین باعث شده مقامات ایرانی روی رویکرد گره نزدن مشکلات پیش رو به برجام تکیه کنند. حالا همین پیوند نزدن، کابوس غربی‌ها در مذاکرات شده است.»

جوان 19 آبان

«اعتماد» از رنج زندگی مردم در کوت عبدالله می‌گوید و در گزارشی به قلم بنفشه سام‌گیس که عکس یک هم شده، آورده است: «. هر وقت صدها کیسه زباله؛ سربسته یا از هم دریده، کوه می‌شود سر کوچه و خیابان‌های «کوت عبدالله» و بوی گند آشغال‌ تر و خشک، گلوی مردم را می‌سوزاند، اهالی می‌فهمند باز هم حقوق کارگران شهرداری عقب افتاده. حالا بیشتر از 2 سال است که هر چند ماه یک‌بار، روزها و روزها گلوی مردم کوت عبدالله می‌سوزد. کارگرهای روزمزد، هفته‌ای یک یا دو بار، اجیر می‌شوند که 24 ساعته در شهر بچرخند و تا جایی که شکم کامیون‌ها جا دارد، زباله از کف کوچه‌ها و خیابان‌ها جمع کنند چون رفتگران شهرداری کوت عبدالله، در واکنش به 5 ماه و 7 ماه و 11 ماه حقوق و سنوات پرداخت نشده و قول‌های آبکی شهرداران قبلی، فقط همین را بلدند؛ وقتی حقوق خودشان به دست‌شان نمی‌رسد و راهی جیب‌های دیگران می‌شود، دست از کار می‌کشند؛ روزها، هفته‌ها، ماه‌ها. ....»

اعتماد 19 آبان

«کیهان» بیشتری خبری است. نه از آن گزارش‌های تحلیلی – خبری دارد و نه کنایه سنگینی به کسی یا جریان زده است. رایزنی وزیرخارجه با همتایان آلمانی و فرانسوی را تیتر دو کرده و رزمایش ذوالفقار 1400 که دیروز تمام شد را عکس یک . تاکیدش هم روی حرف‌های فرمانده کل ارتش است که گفت اگر تهدیدی باشد، پاسخ ما محدود به مرزهای کشور نخواهد بود.

در گزارشی که تیتر یک کرده اما با توجه به نزدیک بودن موعد ارائه بودجه از سوی دولت و بررسی آن در مجلس، سعی کرده یک وظیفه تاریخی را به این دو قوه یادآوری کند. این روزنامه اصولگرا با تیتر «اصلاح ساختار بودجه با تمرکز بر شرکت‌های دولتی زیان‌ده» نوشته است: «سال‌هاست شعار اصلاح ساختار بودجه از سوی مسئولان دولت و نمایندگان مجلس بیان می‌شود ولی کمتر اقدام ثمربخشی صورت گرفته، لذا در آستانه تنظیم بودجه سال آینده، مردم از دولت و مجلس انتظار دارند خواسته کارشناسان و رهبر انقلاب عملی شود.»

کیهان 19 آبان

«آرمان ملی» جلسه دیروز مجلس و حضور وزیر اقتصاد و بررسی اوضاع بازار بورس را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «کارت زرد بهارستان به بازار قرمزِبورس» نوشته است: ««خاندوزی» این‌بار هم در مجلس روال خود در جلسه رای اعتماد را در پیش گرفت و با گرفتن انگشت‌اتهام خود به‌سوی مدیریت دولت قبل از برنامه‌های خود برای ساماندهی بازار خبر داد و تاکید کرد که قصد دارد از این بازار برای تامین منابع تولید استفاده کند و همچنین نسبت به حذف قیمت‌گذاری دستوری نیز برنامه‌ریزی کرده است  البته این اظهارات با تایید رئیس سازمان بورس نیز همراه بود و «عشقی» مهمترین ماموریت خود را بازسازی اعتماد مخدوش شده سهامداران عنوان کرد موضوعی که نه تنها عملکرد وی و البته وزیر اقتصاد در مدت تصدی بر مسئولیت‌ها خود از عدم تحقق آن خبر می‌دهند بلکه به‌جز پورابراهیمی، ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که  برای خالی‌نبودن عریضه تنها ضعف نظارتی را متوجه عملکرد همکار قدیمی ‌خود دانست اکثر نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند. به‌گونه‌ای که کریمی، ‌نماینده مشهد با تاکید بر اینکه وزیر برای فرار از مسئولیت بهانه اظهارنظر نمایندگان را می‌آورد تاکید کرد: بازاری که با اظهار یک نماینده تغییر کند قطعا قابل اعتماد نخواهد بود، همچنین رضاخواه از دیگر اعضای کمیسیون سیاست نرخ رشد سود بین‌بانکی را از دلایل ریزش بازار دانست و معتقد بود در صورتیکه اصلاح ریل‌گذاری موردنظر وزیر اجرا نشود آیا مردم باید توان آن را بدهند. به گفته این نماینده بازار از نرخ ارز تبعیت می‌کند و هر وقت دلار گران می‌شود بازار صعودی می‌شود وگرنه برنامه دولت برای جبران اتفاقات گذشته مشخص نیست. این جلسه با تذکر رئیس مجلس به وزیر اقتصاد و همچنین مطالبه از نمایندگان برای همدلی به پایان رسید و قالیباف خواستار تحقق وعده‌هایی شد که خاندوزی در زمان نمایندگی بر آن تاکید داشته است.»

آرمان ملی 19 آبان

«ایران» مثل روزهای قبل پر از خبر است و خالی از هر حرف قابل توجه. شاید با تغییر و تحولاتی که در حال انجام است و با هر تغییر دولتی در این روزنامه رخ می‌دهد، وضعیت فرق کند اما فعلا نمی‌توان مطلب خواندنی در این روزنامه یافت. حداقل در زمینه های سیاسی و اقتصادی . امروز هم عکس یک روزنامه رئیسی است و حرف‌هایش در نشست با اقتصاددانان. تیتر یک هم وعده‌های وزیر اقتصاد. در تیترهای کناری و صفحات میانی نیز به سختی می‌توان موضوعی قابل اعتنا یافت. تنها چیزی که شاید نظر مخاطب را جلب کند، روایت گرانی کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی و فشاری است که به مردم می‌آورد. 

ایران 19 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد