خبر به روایت «فردا»

یکه‌تازی کرونا و ویروسی که در راه است/ ماموریت وزیر ژاپنی در ایران/ بایسته‌های مواجهه با طالبان

کد خبر: 1089408

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

یکه‌تازی کرونا و ویروسی که در راه است/ ماموریت وزیر ژاپنی در ایران/ بایسته‌های مواجهه با طالبان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» امروز سراغ افغانستان رفته و گزارشی به قلم زهرا چوپانکاره و تیتری متفاوت و دلنشین دارد. «خنده‌های کابل کجاستی؟» که یادآور آن پیامک ماندگار از یک پدر به فرزند کشته شده‌اش در جریان حمله تروریستی به دانشگاه در افغانستان، است. این گزارش در واقع شرحی از نگرانی‌های مردم این کشور برای آینده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با محمدرضا فرقانی، کاردار پیشین سفارت ایران در افغانستان که می‌گوید: «ایران بهتر است فعلا نظاره‌گر اوضاع افغانستان باشد».

روزنامه ها 1 شهریور

«شرق» که هر چند روز گزارشی در راستای تخریب مجلس و رئیس آن، بزرگ‌نمایی اختلاف نظرهای موجود در مجلس یا سخت و خطیر نشان دادن موقعیت رئیس مجلس دارد؛ امروز هم قالیباف را عکس یک کرده است؛ این بار با تیتر «‌قالیباف در برابر جبهه پایداری؟». گزارش اما شرحی بر موافقت و مخالفت‌ها با خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات و رویکرد جبهه پایداری است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز سعی کرده تا از کابینه رئیسی یک عامل اختلافی در جبهه اصولگرایی بسازد. از این رو با عنوان «ترکیب کابینه نگرانی اصولگرایان؟» می‌نویسد: « انتقادها به چیدمان وزرا ادامه دارد و در این بین اصولگرایان که در زمان انتخابات، رئیسی را حلال همه مشکلات معرفی کرده بودند، در حال زمینه‌چینی برای توجیه عدم موفقیت‌ها در آینده نزدیک هستند.»

ناگفته نماند که «شرق» در گزارشی که عکس دو شده نیز تصویری از محمد جواد ظریف انتخاب کرده و با تیتر «از راه‌رفتن‌ با «کری» تا استقبال ‌‌ از طالبانی‌‌ها» این را به ذهن می‌رساند که در گزارشی به ظریف که در آخرین روزهای کاری خود به سر می‌برد نقد می‌کند. درحالی که متن منتشر شده صرفا خداحافظی ویدئوی و اینستاگرامی ظریف با مردم بعد از آخرین دیدار رسمی در قامت وزیر خارجه است.

روزنامه ها 1 شهریور

«جوان» دیدار دیروز رئیسی با وزیرخارجه ژاپن را عکس یک کرده و سفر این مقام ژاپنی را تلاشی برای واسطه‌گری در قضیه برجام می‌داند. گزارش مربوطه البته صرفا خبری است و بیش از آنچه دیروز خبرگزاری‌ها از رایزنی‌های موته‌گی در تهران نوشتند، حرفی برای گفتن ندارد.

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک شده نیز به دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس پرداخته و با عنوان «دفاع غلط در بررسی صلاحیت‌ها» به رویکرد برخی مبنی بر اشاره به تایید رهبری، انتقاد کرده و نوشته است: « این‌ها نامش ولایتمداری نیست. ... حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دفعات نشان داده‌اند انسان صریحی هستند. اهل قربانی کردن مصالح کشور نیستند ... شاید بی نظر در انتخاب وزرای مربوطه نباشند. اما چند نکته در حواشی معرفی وزرای دولت سیزدهم و جلسات جاری رأی اعتماد در مجلس وجود دارد: اول آنکه رهبری در مورد وزرایی خرج شدند که نه نظر روشنی از ایشان وجود داشت و نه جزو این وزرای مربوطه بودند؛ همچون خرج رئیس‌جمهور از رهبری برای گزینه وزارت تعاون که گفته شد امین رهبری است.دوم آنکه روشن نیست که ایشان در مورد گزینه پیشنهادی وزیر اطلاعات نظری داشته‌اند، تأییدی کرده‌اند یا خیر؛ و دو نقل متفاوت وجود دارد. ... سوم آنکه نظر موافق رهبری نسبت به یک وزیر پیشنهادی نافی اختیار نماینده مجلس برای دادن رأی مخالف به آن وزیر نیست. .... چهارم آنکه «با وزارت فلانی موافقم» با «فلانی حتماً باید وزیر شود» با «من با وزارت فلانی مخالفتی ندارم» هر کدام معانی متفاوتی دارد.»

روزنامه ها 1 شهریور

«وطن امروز» در عکس یک خود موضع‌اش در مقابل طالبان را مشخص کرده است. البته خودش آن را «بایسته‌های رسانه‌ای مواجهه با طالبان» می‌نامد و با تیتر «نه تخریب، نه تطهیر؛ احتیاط!» نوشته است: « تا روشن شدن ابهامات باید به طور دقیق حوادث را در همسایه شرقی دنبال کرد. همچنین نباید تمام تخم‌‌مرغ‌‌ها را در سبد طالبان گذاشت و باید مثل سابق از متحدان قدیمی خود حمایت به عمل آورد. جمهوری اسلامی ایران نمی‌‌تواند از حدی بیشتر در وضعیت افغانستان تاثیرگذار باشد، بنابراین باید به انحای مختلف سعی کرد در خلال تحولات موجود بیشترین منفعت را برای مردم ایران و افغانستان به دست آورد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «نظامیان سرگردنه» نیز آخرین تحولات در همسایه شرقی را بررسی کرده است.

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود نیز بار دیگر سیاست ارز 4200 تومانی را مورد نقد قرار داده و با اشاره به اینکه «با وجود تأمین ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی در نیمه نخست سال جاری قیمت کالاهای اساسی ۱۵ تا 50 درصد افزایش یافت» از کار نکردن و جواب ندادن این سیاست اقتصادی می‌گوید.

روزنامه ها 1 شهریور

«کیهان» اما از رشد آمار فوتی‌ها و جولان کرونا نگران شده و در تیتر یک خود با هشدار درباره ضرورت جدی گرفتن پروتکل‌ها و با عنوان « رکوردشکنی پی در پی کرونا 684 قربانی در یک روز » می‌نویسد: « مرداد ماه سال 1400 سیاه و تلخ تمام شد. جان باختن 684 بیمار مبتلا به کووید 19 از 30 تا 31 مرداد، رکورد جان باختگان کرونا در کشور را بار دیگر شکست و این در حالی است که متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته آخر مرداد ۳۹ درصد گزارش شده است.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو خود اما سراغ آمریکا و وضعیت آن در افغانستان رفته و این را بررسی می‌کند که « بزرگ‌ترین تحقیر تاریخ آمریکا چگونه در افغانستان رقم خورد؟» در این گزارش آمده است: « انتقادها از فرار تحقیر‌آمیز آمریکا از افغانستان و بلایی که طی 20 سال اشغالگری بر سر ملت مظلوم افغان آورده ادامه دارد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا این نوع عقب‌نشینی را «بزرگترین تحقیر تاریخ سیاست خارجی آمریکا » نامیده و شماری از کارشناسان نیز با اشاره به وضعیت این روزهای دولت آمریکایی «اشرف غنی» نتیجه گرفته‌اند که، متحدان آمریکا دیگر به این کشور اعتماد نخواهند کرد.»

روزنامه ها 1 شهریور

«ایران» به جای عکس از یک طرح استفاده کرده و پرستاری با لباس مخصوص بخش کرونا را به تصویر کشیده که ایران را در آغوش گرفته است. این کار را کرده تا با یک تیر دو نشان بزند. یعنی هم در این شرایط خطیر کرونایی روز پزشک را پاسداشته باشد و هم گزارشی از رکورد زنی دوباره کرونا در کشور ارائه کند».

این روزنامه دولتی در بخش دیگری از صفحه نخست خود نیز به جلسه دیروز مجلس و رسیدگی به صلاحیت وزرای اطلاعات، خارجه، اقتصاد و ارتباطات پرداخته است. برنامه چهار وزیر را  با عنوان « گره‌گشایی دراقتصاد محور برنامه‌ وزرا » وصف کرده و نوشته است: « آنچه در تشریح برنامه های وزرای پیشنهادی در جلسه دیروز پر رنگ بود تأکید بر تحول در حوزه‌های مختلف و توجه به حوزه اقتصادی بود.»

روزنامه ها 1 شهریور

«آفتاب یزد» از در راه بودن یک ویروس جدید خبر داده و در گزارشی که تیتر یک شده ضمن مخاطب قرار دادن مسئولان و با تیتر «هشدار می‌دهیم تا این بار غافلگیر نشوید؛ویروس لامبدا در‌کمین است» نوشته است: « کرونا لامبدا یا C.37 نوع جهش یافته ویروس کرونا است که نسبت به نوع اصلی کرونا بیشتر مسری است. در حال حاضر، علائم کرونا لامبدا با انواع دیگر ویروس متفاوت گزارش نشده است اما تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال انجام است. تحقیقات اولیه واکسن‌های مبتنی بر mRNA را بر روی گونه لامبدا موثر شناخته‌اند اما ممکن است که واکسن‌های مبتنی بر CoronaVac تاثیرگذاری لازم را بر روی این گونه جهش یافته کرونا نداشته باشند.هنوز اطلاعات زیاد و موثقی از سویش لامبدا در دسترس نیست اما شرایط کشور در سویش دلتا چنان هولناک است که هر سویش جدید و ورود آن به کشور تهدید بسیار بزرگی محسوب می‌شود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب تصویری از دیدار دیروز وزیرخارجه ژاپن  با رئیس جمهور را عکس یک کرده و با در نظر گرفتن سخنان وی درباره برجام، این سوال را طرح می‌کند که آیا او فرستاده آمریکایی‌ها است؟

روزنامه ها 1 شهریور

«سازندگی» اما برای جلد امروز خود تصویری از جوانی‌های مرحوم هاشمی را انتخاب کرده و تیتر زده «پیش‌بینی‌های هاشمی». مقصودش نیز تحلیل هاشمی رفسنجانی از علت شکست نیروهای خارجی در افغانستان است.  

روزنامه ها 1 شهریور

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد