رفتار حساب‌شده ایران در برابر آژانس

کد خبر: 1077639

رویترز گزارش کرد ایران دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تأسیسات نطنز را بنا به ملاحظات امنیتی محدود کرده است

رفتار حساب‌شده ایران در برابر آژانس

رویترز مدعی شد ایران بعد از وقوع خرابکاری در تأسیسات نطنز دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این سایت را بنا به ملاحظات امنیتی محدود کرده است. 

این خبرگزاری با بیان اینکه اختلافات بر سر این موضوع در حال حل‌وفصل شدن است، نوشته این موضوع به تنش‌ها میان ایران و غرب همزمان با مذاکرات وین دامن‌ زده است. بر این اساس، یک دیپلمات غربی مدعی شده دسترسی کامل بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هفته آینده برقرار خواهد شد. خبرگزاری رویترز همچنین نوشت: به مقام‌های ایرانی برای کسب اطلاع درباره این موضوع دسترسی نداشته و آژانس با بیان اینکه سیاست این نهاد بین‌المللی عدم اظهارنظر درباره مسائل مربوط به بازرسی‌هاست در این باره نظری مطرح نکرده است. 
این خبرگزاری نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون مساله محدود شدن دسترسی‌ها را به اعضای خود گزارش نداده و خواستار برگزاری نشست ۳۵ عضو شورای حکام آژانس نشده است. ایران بتازگی پس از عمل نکردن طرف‌های متعاهد برجامی به تعهدات خود، تفاهم موقت و فنی با آژانس را که سوم تیرماه به پایان رسید تمدید نکرد. طی هفته‌های اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌های متعددی اذعان کرد دسترسی نظارتی مجموعه‌اش به ایران محدود شده و از این بابت تحت فشار قرار دارد. گروسی همچنین بر اهمیت تمدید توافق با ایران و حفظ داده‌های دوربین‌های آژانس در ایران تاکید کرد. یک دیپلمات مستقر در وین به رویترز گفت: «به دلیل حادثه ماه آوریل (خرابکاری در تاسیسات نطنز) برخی دسترسی‌ها بنا به ملاحظات امنیتی و ایمنی محدود شده‌اند». این دیپلمات گفت که اقدام ایران «تأثیر ناچیزی بر توانایی آژانس انرژی اتمی برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی داشت». او گفت که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جلوگیری از دائمی شدن این محدودیت‌ها و اخلال در توان راستی‌آزمایی در این باره بحث و رایزنی کرده‌اند. 
این در حالی است که همزمان با مذاکرات وین و در سلسله اقدامات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران 3 تیرماه اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج صورت گرفت که البته با شکست روبه‌رو شد و هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی به دنبال نداشت. 
نورنیوز در این رابطه گزارش داد با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده درباره حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، این اقدام پیش از آنکه صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند و چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسؤول در دست بررسی و پیگیری است. 
در همین حال یک دیپلمات غربی نیز مدعی شد اقدام ایران حاصل یک طراحی دقیق بوده تا پس از خرابکاری در نطنز ضمن ایجاد اندکی رنجش، تبعات دیپلماتیک خاصی در بر نداشته باشد. او گفت: «رفتار ایرانی‌ها بسیار حساب‌شده است». گفتنی است درز گزارش‌های محرمانه آژانس درباره ایران در رسانه‌ها بارها اعتراض کشورمان را در پی داشته است. «وطن‌امروز» 17 آذر 99 در گزارشی با عنوان «آژانس امن جاسوسان» به این اتفاق پرداخته بود. /وطن‌امروز
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها