اصلاح‌طلبان سراغ همتی می‌روند؟

کد خبر: 1069650

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان از عدم ارائه نامزد حرف می‌زند اما کارگزاران و اعتدال‌وتوسعه به سوی همتی می‌روند.

اصلاح‌طلبان سراغ همتی می‌روند؟

گروه سیاست سایت فردا – چند روز از اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای انتخاباتی گذشته و با توجه به اندک بودن زمان باقی مانده تا انتخابات، سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی باید هرچه سریعتر تکلیف خودشان را معلوم کنند. این جریان سیاسی که با 9 کاندیدا به انتخابات ورود کرده بود اکنون تقریبا هیچ نامزدی ندارد. محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی هستند اما هیچ یک از جمله گزینه‌های جبهه اصلاح‌طلبان یعنی سازوکار انتخاباتی این جریان نبوده‌اند لذا حمایت از آنان به این سادگی‌ها نیست. به خصوص که اصلاح‌طلبان تا اینجای کار مدام از ترک مشارکت در صورت رد صلاحیت نیروهایشان گفته بودند.

آنطور که روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» امروز نوشته اصلاح‌طلبان اکنون در یک دو راهی قرار داند و یا باید گزینه مشارکت غیر فعال را انتخاب کنند و یا از بین مهرعلیزاده و همتی یکی را انتخاب کنند. 

پیچیدگی وضعیت در این جریان سیاسی اما وقتی روشن‌تر می‌شود که حواسمان باشد اتحاد ملت و برخی دیگر از احزاب این جریان با صدور بیانیه‌هایی از عدم معرفی نامزد گفته‌اند. تکلیف کارگزاران و برخی دیگر اما هنوز معلوم نیست و این طور که به نظر می‌رسد گرایش‌های به حمایت از همتی دارند. 

مثلا غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفته بود: همتی با توجه به حضورش به‌عنوان معاونت سیاسی سیما در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از شمّ سیاسی خوبی هم برخوردار است. حضور یک اقتصاددان برجسته دانشگاهی آن هم با تخصص اقتصاد کلان فرصت مغتنمی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

این فعال سیاسی ادامه داد: نباید ناامید شد. همیشه در ناامیدی‌ها بسی می‌توان امیدوار بود. هرچند کار سخت‌ و راه ناهموار است اما برای شروع کار، همتی لازم است. یادآور می‌شود آقای همتی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است. او در عین حال در چند ماه اخیر درباره علت کسری بودجه و استقراض دولت، مجادلات لفظی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه (دبیرکل حزب اعتدال و توسعه) داشته است.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران نیز گفته بود: «آقای همتی نیروی خوبی است، منتها ما نمی‌دانیم ایشان آمادگی ماندن در صحنه و کارکردن در این شرایط را دارد یا خیر؟ و این را باید بررسی کنیم. ما براساس اینکه ایشان به کارگزاران می‌آید یا نمی‌آید، درمورد آقای همتی بحث نمی‌کنیم. ایشان عضو کارگزاران بوده و هیچ‌ وقت هم استعفا نداده‌اند اما برای ما مسئله اصلی کشور، کارآمدی و حل مشکلات مردم است، باید ببینیم که ایشان در این زمینه چه اندازه می‌تواند کار کند و چه برنامه کاری در این حوزه دارد. البته اصل این موضوع باید در جبهه اصلاح‌طلبان بررسی شود و بعد درباره آن اعلام نظر صورت گیرد». 

علی محمد نمازی، یکی از اعضای کارگزاران اما صراحت بیشتر به خرج داده و «مثلث‌آنلاین» گفته است: «آقای همتی در جلسه‌ای که با جبهه اصلاحات داشته است خوب برنامه‌ها را توضیح داده است. اخیرا هم با اقتصاددان‌ها جلسه داشته که آنها هم راضی بودند. تعلق سیاسی او هم کارگزاران بوده است و گرچه چند سال از حزب کارگزاران به‌ دلیل مشغله‌اش فاصله گرفت، اما به‌هرحال او یک کارگزارانی و اصلاح‌طلب است. در واقع به صراحت می‌شود گفت که آقای همتی متعلق به کارگزاران است». 

آنطور که او می‌گوید، اگر نهاد اجماع ساز اصلا‌ح‌طلبان بنا بر عدم ارائه نامزد داشته باشد که به گفته آذر منصوری سخنگوی آن دارد؛ «حزب کارگزاران در شورای مرکزی خود تصمیم‌گیری می‌کند، زیرا کارگزاران همیشه باور دارد نباید صحنه انتخابات را ترک کرد».

علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات نیز معتقد است که «همتی کاندیدای مشترک حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران است». صادق جوادی‌حصار هم به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «اطلاع دارم که برخی از دوستان جبهه اصلاحات به‌ویژه در کارگزاران سازندگی در آشکار و نهان بی‌میل به حمایت از همتی نیستند».

سایر اصلاح‌طلبان اما اینقدر سهل نمی‌گیرند. به عنوان مثال محمود صادقی، به‌عنوان یکی از اعضای نهاد اجماع‌ساز درباره شرایط محسن مهرعلیزاده گفته است: «مهرعلیزاده تلاش زیادی کرد که در لیست کاندیدا‌های اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، اما حتی نتوانست در لیست اولیه اصلاح‌طلبان حضور پیدا کند. ازهمین‌رو نمی‌تواند روی پایگاه رأی اصلاح‌طلبان حسابی باز کند. اصلاح‌طلبان نیز در بیانیه‌ای رسما اعلام کردند که کاندیدایی در این دوره ندارند». 

سعید حجاریان، تئوریسین اصلاح‌طلب حتی از مشارکت غیرفعال نیز عبور کرده و تلویحا از تحریم انتخابات می‌گوید، او در صفحه توییتر خود نوشته بود: «اصلاح‌طلبان هم دیگر در شطرنج سیاسی‌ای که حین انجام‌، برقش قطع شود، شرکت نمی‌کنند». 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها