این روزها در وین چه خبر است؟

کد خبر: 1066946
این روزها در وین چه خبر است؟

خراسان: در کنار هیاهوی انتخاباتی در تهران، مذاکرات هسته ای هم در وین در حال انجام است. هرچند سرعت زیادی ندارد و به نظر می رسد مرحله نگارش متن توافق دچار سختی هایی بوده که ممکن است زمان بندی های قبلی را بر هم بریزد. در همین باره یک منبع آگاه به روزنامه اعتماد گفت: روند نگارش متن در وین هرچند به کندی اما در مسیر رو به جلو در جریان است. همچنین امکان نهایی شدن متن و بسته‌شدن پرانتزها تا ضرب‌الاجل ۲۱ ماه مه (31 اردیبهشت) به احتمال زیاد وجود ندارد. این منبع نزدیک به هیئت ایرانی در وین در ادامه این گزارش، منابع غربی را تایید کرده که طرف های مذاکره ممکن است تا آخر هفته به یک توافق مقدماتی یا بینابینی برسند- یک نوع نقشه راه برای ادامه مذاکرات - و بر این اساس امیدوارند این توافق راه را برای تداوم بازرسی و نظارت های ویژه آژانس تا پایان مذاکرات باز کند.

این منبع آگاه حفظ فضا برای ادامه رایزنی‌ها و تمدید تفاهم سه ماهه ایران با آژانس را جزو راه حل ها اعلام می کند و می گوید: در این جا سخن از توافق موقت یا چارچوب جدید نخواهد بود بلکه  دو طرف می‌توانند با توجه به دستاوردهای رایزنی، صرفا با تمدید دوره تفاهم، فضای گفت‌وگو‌ را حفظ کنند.دور جدید رایزنی‌ها در وین که به منظور احیای برجام از ۱۷ اردیبهشت از سر گرفته شده، کماکان در پایتخت اتریش و در سطوح مختلف در جریان است و براساس اظهارنظر مقام ارشد وزارت خارجه ایران، به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ است.
در این روزها دیدارهایی بین سید عباس عراقچی رئیس هیئت ایرانی و دیگر روسای هیئت‌ها از جمله روسیه و چین و همچنین چند دیدار با «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. نشست چهارجانبه با حضور عراقچی و روسای سه کشور اروپایی (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس)، مذاکرات در سطح کارشناسی در چارچوب کارگروه‌های سه‌گانه تحریمی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی و همچنین به صورت دو و چندجانبه در حال جریان است و آن گونه که اعلام شده طرف‌ها در تلاش هستند که اختلافات بر سر متون را تا حد امکان کاهش دهند. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین اتریش هم شنبه   در توئیتی خبر داد که روند تهیه پیش نویس احیای برجام در وین اتریش در حال انجام است. وی در این پیام توئیتری نوشت: «گفت‌وگوهای وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه‌های غیررسمی مختلفی پیش برده شد که این گروه‌های کاری شامل برداشته شدن تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای و اقدامات عملی برای احیای توافق بوده است».  اولیانوف اضافه کرد: «روند تهیه پیش نویس در حال انجام است. در صورت نیاز می توان کمیسیون مشترک دیگری را تشکیل داد». اماهمزمان با مذاکرات و پایان یافتن تعطیلات مناسبتی اتریش و توقف بارندگی‌های چندروزه در وین، تعداد انگشت‌شماری ضدانقلاب   بار دیگر در برابر محل برگزاری گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ تجمع کردند. حاضران در این تجمع که پرچم‌های گروهک تروریستی منافقین، گروهک‌های سلطنت‌طلب و گروهک انجمن پادشاهی را به دست داشتند، ضمن توهین به مذاکره‌کنندگان ایرانی، علیه رفع تحریم‌ها ضد مردم ایران، گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران و همچنین نیروهای مقاومت فلسطین و لبنان شعار دادند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها