رضا گنجی: آشوب بعد از انتخابات، عمق فاجعه و چندپارگی آمریکا را عیان می‌کند/ ترامپ بر شکاف میان رسانه‌ها و مردم دامن زد/ معلوم نیست شاهد یک نمایش آمریکایی هستم یا یک نجات آمریکایی؟

کد خبر: 1030608

رضا گنجی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند یک تصویر رنگی از سیاست‌ورزی در این کشور ارائه کنند و واقعا بنا این نبود که چندپارگی‌های گسترده و خشونت‌ها در آمریکا عیان شود اما تضادهای داخلی این تصویر را نمایان کرد.

رضا گنجی: آشوب بعد از انتخابات، عمق فاجعه و چندپارگی آمریکا را عیان می‌کند/ ترامپ بر شکاف میان رسانه‌ها و مردم دامن زد/ معلوم نیست شاهد یک نمایش آمریکایی هستم یا یک نجات آمریکایی؟

گروه سیاسی فردا: رضا گنجی، فعال رسانه‌ای و کارشناس مسائل سیاسی درباره علت آنکه چرا انتخابات آمریکا در عرصه جهانی تا این میزان مهم است، گفت: «اینکه چرا چنین ظرفیت جهانی برای انتخابات آمریکا ایجاد شده است، یک پرسش مهم است. به هر حال انتخابات آمریکا شاید برای سوریه، عراق و برخی کشورهای دیگر مهم باشد اما اینکه برای همه کشورها مهم است جای تعجب دارد. البته بسیاری از کشورها یا می‌خواهند خردشدن آمریکا را ببینند یا آنکه امید دارند یک قوه عاقله‌ای روی کار بیاید و شرایط را در عرصه بین‌المللی سخت‌تر از این نکند اما این میزان دلهره در سطح جهانی نشانه مثبتی نیست». او در خصوص تأثیر رسانه‌ها بر انتخابات آمریکا اظهار کرد: «واقعیت این است که دیگر رسانه‌ها قدرت سابق را ندارند و نمی‌توانند رئیس‌جمهور بیاورند یا رئیس‌جمهور ببرند. هر دو رقیب از همه ابزارهای رسانه‌ای خود استفاده کرده‌اند و تلاششان بر تأثیر رسانه‌های نزدیک به خود بوده است اما به طور کلی در تمام کشورهای دنیا یک بی‌اعتمادی عمومی نسبت به رسانه‌ها ایجاد شده است؛ افزون بر این آقای ترامپ هم رابطه خوبی با رسانه‌ها نداشته است و بر این شکاف میان مردم و رسانه‌ها دامن زده است». او در پاسخ به این پرسش که چه پیش‌بینی‌ای درباره انتخابات آمریکا دارید، تصریح کرد: «اکنون نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد و به جای آن می‌شود بر یک نکته بسیار مهم متمرکز شد؛ آنکه اکنون شاهد نمایش انتخاباتی در آمریکا هستیم یا نجات آمریکایی؟ نمایش آمریکایی به معنای آن است که آمریکا می‌خواهد نشان دهد که هنوز دموکراسی در این کشور وجود دارد و نجات آمریکایی یعنی واقعا مردم آمریکا به سمت انتخاب یک قوه عاقله در این کشور می‌روند و به این نتیجه رسیده‌اند یا خیر که باید دولتی روی کار بیاید که بیش از این برای حاکمیت سیاسی آمریکا دردسر ایجاد نکند. آمریکایی‌ها می‌خواستند یک تصویر رنگی از سیاست‌ورزی در این کشور ارائه کنند و واقعا بنا این نبود که چندپارگی‌های گسترده و خشونت‌ها در آمریکا عیان شود اما تضادهای داخلی این تصویر را نمایان کرد». او در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر خشونت‌های احتمالی در آمریکا بعد از مشخص‌شدن نتیجه انتخابات گفت: «یک بخشی از احتمال خشونت‌ها به روحیات ترامپ بازمی‌گردد که هیجان‌طلب است و نمی‌خواهند تحت هیچ شرایطی قدرت را به رقیبش واگذار کند. مشخص هم نیست پلیس آمریکا و نهادهای امنیتی در این کشور چه قدر بر موضوع اِشراف دارند و تا چه حد می‌توانند اوضاع را کنترل کنند؟ البته این را هم فراموش نکنیم که بازهم معلوم نیست که واقعا آشوبی در بگیرد یا نه که اگر در بگیرد چندپارگی و عمق فاجعه در آمریکا مشخص می‌شود. در نهایت باید گفت که نظام اومانیستی آمریکا در برابر آشوب‌ها اجازه نمی‌دهد نهادهای سلطه قدرت به خطر بیفتند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد