مسواک نزنید سرطان گردن می‌گیرید

کد خبر: 1319142

ترک یک کار ساده روزانه، موجب شد ۷۵ هزار نفر ظرف ۵ سال در اتحادیه اروپا بمیرند.

مسواک نزنید سرطان گردن می‌گیرید

«۱۵۰ هزار نفر سالانه در اتحادیه اروپا به خاطر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به سرطان سر و گردن مبتلا شدند» این تازه‌ترین تحقیقات منتشر شده محققان دانشگاه نیویورک در مجله «جاما آنکولوژی» است.

در این رابطه محقق دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک سویونگ کواک با بیان اینکه ۱۳ گونه از باکتری موجود در دهان افراد زمینه افزایش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن را فراهم می‌کند، می‌گوید که «این سرطان‌ در مردان شایع‌تر است و بیش از نیمی از بیماران را در عرض پنج سال می‌کشد.»

پیش‌ از این نیز مرکز جامع سرطان لاینبرگر، دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا نیز در تحقیقاتی در اوایل سال ۲۰۲۴ از ارتباط مستقیم رعایت بهداشت دهان و دندان با کاهش سرطان سروگردن سخن به میان آورده بودند.

بیماری «کارسینومای سلول سنگفرشی» یا آماس سرطانی سروگردن (HNSCC) که در دهان، بینی و گلو ایجاد می‌شود، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در اروپا است.

این در حالی است که مدیر ارشد مؤسسه تحقیقات سرطان بریتانیا کلر نایت معتقد است که «ارتباط بین بهداشت دهان و سرطان‌ صورت و گردن به‌قدری بالا است که لازم است بر اهمیت رعایت بهداشت دهان بیشتر تأکید شود».

عوامل متعددی در ایجاد سرطان صورت و گردن همچون عفونت مزمن و تحریک دندانی، استفاده از سیگار و مشتقات تنباکو، پیپ، مواد مخدر، نوشیدن الکل و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مؤثر است. نکته جالب دیگر اینکه ویروس HPV (یک بیماری جنسی) از عوامل ایجاد سرطان گردن ذکر شده است.

استاد دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا سمیر خریوالا با بیان اینکه مسواک نزدن منجر به سرطان گردن نمی‌شود،‌ می‌گوید «عامل اصلی در این زمینه مصرف مشروبات الکلی و سیگار است».

اما از سویی دیگر استاد دانشگاه بین‌المللی سنت لوک ژاپن اوسامو تاکاهاشی می‌گوید که «کاهش دفعات مسواک زدن احتمال مبتلا شدن به سرطان گردن چند برابر می‌کند»، همچنین زمینه موجب افزایش ابتلا به  بیماری‌های دیگر نظیر فشارخون و دیابت می‌شود.

میکروبیولوژیست و استاد دانشگاه صنعتی کیپ شبه‌جزیره آفریقای جنوبی درباره راه‌های کاهش ابتلا به سرطان گردن و صورت بیان می‌کند که با رعایت بهداشت دهان و دندان از تغییرات PH، دما و اکسیژن دهان از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می‌شود. معاینات منظم دندانپزشکی، پرهیز از مصرف بی‌رویه غذاهای پرکربوهیدرات و قند، استفاده از غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند میوه و سبزیجات غذایی در رژیم غذایی همراه با استراحت کافی نقش مؤثری در پیشگیری از بروز سرطان گردن دارد./فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد