حقایقی در مورد چای که باید بدانید

کد خبر: 1312585

چای یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی ها در دنیا و ایران است، بررسی گزارشات نشان می دهد، مصرف چای پس از آب پر مصرف ترین نوشیدنی در دنیا به شمار می رود.

حقایقی در مورد چای که باید بدانید

این نوشیدنی محبوب 5000 سال پیش برای اولین بار در چین کشت شده است ، و به علت خواص بسیاری که چای دارا بود، کشت آن به مرور در آسیا افزایش پیدا کرد و سپس در تمامی جهان پخش شد. طبق شواهدی چای در ایالت آسام هند و میانمار شمالی نیز کشت می‌شده است.

قهوه نوشیدنی رایج ایرانی‌ها در زمان‌های قدیم بوده است اما به علت دوری ایران از کشورهای تولیدکننده قهوه و حمل‌ونقل سخت در آن زمان و از طرفی نزدیکی ایران به چین و هند و وجود جاده‌های مناسبی همچون جاده راه ابریشم، چای به سادگی جایگزین قهوه گردید.

مصرف چای در ایران به اواخر قرن 15 میلادی برمی گردد اما از 110 سال پیش و توسط شخصی به نام حاج محمد اصفهانی در سال ۱۲۶۱ هجری شمسی، کشت چای در ایران را آغاز شد  ولی موفق نشد.  در سال ۱۲۸۵ هـجری شمسی، محمد میرزای چایکار ملقب به “کاشف السلطنه” که ژنرال کنسول ایران در هند بود بیان کرد که مقدار بسیاری ارز از کشور برای واردات چای مصرف می‌شود و می‌توان با کشت چای در داخل کشور یک منبع قوی اقتصادی به وجود آورد.

از منظر مکتب طب سنتی ایرانی طبع انواع مختلف چای گرم و خشک است و بنابر نظر حکیم عقیلی خراسانی، گرم و خشک در مرحله دوم است و اینکه برخی به ‌جهت تسکین عطش و کاهش حرارت و التهاب داخلی بدن، آن را سرد دانسته‌ اند، اصلاً درست نیست.

طبع چای سیاه نیز در درجه دوم گرم و خشک است و به همین دلیل مدام‌ نوشیدن آن زیان‌ آور نیست؛ پس افرادی که از نوشیدن چای، دچار مشکل می‌شوند، دارای سوء مزاج، ضعف مزاج یا… هستند.

مصلح چای سیاه برای افراد گرم‌ مزاج شیر است، در واقع این افراد باید چای را در شیر دم کنند، شیر چای یک نوشیدنی خوش‌ طعم و مقوی است اما مصلح چای سیاه برای کسانی که طبع سردی دارند ادویه‌ های گرم مثل زنجبیل، دارچین، هل و زعفران است.

از گذشته تا به امروز مصرف قند همراه با چای بسیار پرطرفدار بوده است. اما طی مطالعات اخیر، مضرات بی‌شماری برای قندهای مصنوعی مطرح شده که ازاین‌جهت بهتر است به فکر جایگزین طبیعی برای آن باشیم.

عسل، خرما، کشمش، مویز، حبه عناب و انجیر خشک ازجمله بهترین جایگزین قند برای چای هستند. پس بجای قند می‌توان از تنقلات این‌چنینی مصرف کرد که نه تنها ضرری ندارند، خواص و فواید زیادی برای بدن دارند.

مصرف چای در جهان شامل 90 درصد چای سیاه ، 4 درصد چای سبز و یک درصد اولانگ یا طعم دار است.

چای را با مواد بی شماری افزودنی می توان استفاده کرد، در انگلیس چای را با لیمو، در آسیا با شیر و در هیمالیا با کره سرو می کنند.

مواد موجود در چای

کاتچین : گیاه چای دارای مقدار زیادی کاتچین است که نوعی پلی فنل است. کاتچین یا اپی گالوکاتچین گالات EGCG دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. کاتچین یک ماده ضد سرطان است، می تواند به کاهش چربی خون کمک کند و یک ضد ویروس نیز محسوب می شود. کاتچین که یک ماده بسیار مفید است باعث کاهش قند خون و کاهش فشار خون هم می شود

کافئین : تمام انواع چای دارای کافئین هم هستند اما کافئین موجود در چای سبز یا اولانگ و سفید از کافئین موجود در چای سیاه به مراتب کمتر است. هر لیوان چای دم کرده سیاه به اندازه حدود 70 تا 80 میلی گرم کافئین دارد.  البته میزان کافئین موجود در چای کمتر از یک چهارم همان میزان قهوه است. کافئین باعث افزایش سطح هوشیاری، تمرکز و تسریع گردش خون می شود و برعکس چیزی که تصور می شود میزان متعادل آن کاملا مفید است.

تئوفیلین و تئوبرومین تئوفیلین گشاد کننده مجاری هوایی است و حتی داروی آن برای درمان آسم و مشکلات ریوی تجویز می شود.  تئوبرومین هم ماده مشترک بین چای و شکلات است. این ماده انرژی زا ، محرک و ضد سرفه است . یکی از دلایلی که نوشیدن چای را برای افراد سرماخورده و هنگام سرفه توصیه می کنند، وجود همین تئوفیلین و تئوبرومین در ترکیب چای است.

همانطور که گفته شد نوشیدن چای نسبت به نوشیدن قهوه کافئین کمتری تولید می کند و به همین دلیل است که سطوح بالای آنتی اکسیدان موجود در چای باعث کاهش جذب کافئین می شود که منجر به افزایش ملایم تر کافئین در سیستم بدن و افزایش دوره هوشیاری می شود.

البته لازم به یادآوری است که از طریق خیساندن چای می توان سطح کافئین ان را کنترل کرد.

چای خواص بی شمار زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.  وجود آنتی اکسیدان

2.  کمک به سلامتی قلب

3.  کلسترول LDL را کاهش می‌دهد

4.  سلامت روده را بهبود می‌بخشد

5.  به کاهش فشار خون کمک می‌کند

6.  به کاهش خطر سکته کمک می‌کند

7.  سطح قند خون را کاهش می‌دهد

8.  کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان

9.  تمرکز را بهبود می‌بخشد

10.  راحت آماده می‌شود

همچنین از چای برای تمیز کردنِ سطوح، رنگ کردنِ طبیعی پارچه، ترش کردنِ گوشت و همچنین برای کمک به از بین بردنِ لکه‌ها استفاده‌ شده‌ است.

با وجود تمام خواص بی شماری که از چای می توان نام برد، طبق تازه ترین تحقیقات نوشیدن چای داغ ، چای پررنگ و مصرف بیش از حد چای مضررات بسیاری برای بدن دارد.

•  نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به سرطان مری را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

•  خطر بروز این سرطان در افرادی که علاوه بر چای داغ، سیگار و الکل استعمال می‌کنند بسیار بیشتر است.

ن  نوشیدن چای داغ مخاط گوارشی به ویژه مخاط مری را آماده پذیرش مواد سرطان زا می‌کند و به همین علت در کشور‌هایی که عادت به مصرف چای داغ دارند، میزان ابتلا به این سرطان بیشتر است.

•  موجب بروز و شیوع کم خونی در افراد می‌شود؛ چراکه نوشیدن چای موجب جذب آهن بدن شده و همین امر در بروز کاهش خون در بین افراد نقش خواهد داشت. افراد چنانچه تمایل به نوشیدن چای دارند ، بهتر است آن را کم رنگ میل کنند.

•  ریزش مو نیز با کم خونی ارتباط مستقیم دارد. کم اشتهایی، عصبانیت، کاهش حواس و قوای جسمانی، بی‌حوصلگی و خستگی زودرس از دیگر علایم کم خونی در بین افراد است.

به همین سبب بهتر است افراد روزی دو تا سه فنجای کم رنگ استفاده کنند./اقتصادآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد