مقدم‌فر: در هندسه فکری امام خمینی ۲ رکن بنیادین اسلام و مردم می‌درخشد

کد خبر: 917905

حمیدرضا مقدم‌فر گفت: امام، اسلام را با همه ابعاد و ظرفیت‌های تحول آفرینش می‌شناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نه تنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه تمسک به آن را عامل پیشرفت می‌دانست.

مقدم‌فر: در هندسه فکری امام خمینی ۲ رکن بنیادین اسلام و مردم می‌درخشد

خبرگزاری تسنیم: مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، امروز هشتم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حمیدرضا مقدم‌فر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و مهدی مطهری گردآورنده این اثر با مشارکت انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) با میزبانی خبرگزاری تسنیم در این خبرگزاری برگزار شد.

حمیدرضا مقدم‌فر در این جلسه با تأکید بر لزوم پژوهش در اندیشه‌های امام (ره) گفت: شاید سال‌ها قبل باید کتاب‌هایی از جنس «هندسه انقلاب» تدوین و منتشر می‌شد و در این رابطه کم کاری و قصور داریم.

وی در ادامه گفت: از کسانی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و بودجه لازم را برای نشر آثار امام (ره) دریافت می‌کنند، انتظار هست که آثار متعددی از این جنس برای تشنگان مکتب امام (ره) چه در ایران و چه سایر کشور‌ها خلق کنند.

وی با بیان اینکه مردم و اسلام ناب دو تکیه گاه اساسی امام خمینی (ره) در برپایی، استمرار و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی هستند، افزود: انقلاب اسلامی دو رکن مهم دارد: رکن اول انقلاب، مردم است که در واقع نماد خواست و اراده «مردم» است. مردمی که می‌خواهند «آزاد» و «مستقل» باشند. مردمی که اهل «قیام» هستند و نه «قعود». مردمی که به عنوان یک ارگانیسم زنده، پویا هستند و در جوش و خروشند. مردمی که اراده کرده بودند سیاهی‌های دوران ستم شاهی را با فجر انقلاب اسلامی بشکنند و نوید بخش صبح بیداری برای خود و سایر ملت‌های آزادیخواه باشند.

مقدم‌فر رکن دوم را اسلام و مکتب متعالی آن دانست و افزود: حرکت توفنده مردم خاستگاهی به نام «اسلام ناب محمدی (ص)» دارد، اسلام، امید و آرزوی مردم و آن افق روشنی است که از منظر آن «کرامت»، «عزت»، «استقلال»، «آزادی»، «عدالت»، «پیشرفت» و «بالندگی» خود را نظاره می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: اسلام به حرکت مردم برای دستیابی به آرزو‌های خود عمق و جهت می‌دهد و خداخواهی، خداجویی و خدامحوری در ذات حرکت مردم است و بیراه نیست که حتی دشمنان ما از این انقلاب به عنوان «انقلاب به نام خدا» یاد کرده و می‌کنند. در واقع امام خمینی (ره) به این هر دو عنصر مهم از عمق جان اعتقاد داشت.

وی افزود: امام اسلام را با همه ابعاد و ظرفیت‌های تحول آفرینش می‌شناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نه تنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه تمسک و پای بندی به آن را عامل پیشرفت و بن بست شکنی می‌دانست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم را بیش از هر سیاستمدار دیگری می‌شناخت و از عمق جان به توانمندی‌ها و اراده خلل ناپذیرشان برای «تحول» و «تغییر» اعتقاد داشت.

وی گفت: امام خمینی در طوفان حوادث ذره‌ای در اعتماد به آنان دچار تردید نشد و به تعبیری مردم را «آقا» می‌دانست و از شور و شعور آنان شعف ناک می‌شد و مردم و حمایت‌های آنان از نظامی که با اراده آنان برای حاکمیت بخشی به اسلام و احکام اسلامی برپا شده بود را «زینت» انقلاب می‌دانست.

وی با طرح این سوال که مردم در چشم و دل امام خمینی (ره) کدام مردم هستند؟ ادامه داد: امام خمینی (ره) به این مردم افتخار می‌کرد، آنان را معجزه‌گر قرن می‌دانست، با جرأت و شهامت مدعی بود که این مردم از مردم عصر نبوی و علوی و مردم کوفه و عراق در عهد امیر المؤمنین و حسین‌بن علی (ع) بهتر هستند و آنان را از عمق جان معتقد و پای بند به اسلام و احکام نورانی قرآن می‌دانست که برای خدا قیام کرده‌اند.

به گفته مقدم‌فر امام مردم را سرشار از ایمان به خدا و عاشق شهادت می‌دانست که با حضور دائمی در صحنه و خستگی ناپذیری و آمادگی برای فداکاری‌های خالصانه، جهانیان را به اعجاب واداشته‌اند. آنان را مظلوم، اما مقتدر می‌دانست که علی رغم تحمل حملات و هجمه‌های بیشمار دشمنان مثل کوه ایستاده‌اند و حفظ مملکت و نظام توحیدی‌شان را یک تکلیف شرعی قلمداد می‌کنند.

وی با اشاره به دمکراسی در نزد امام گفت: امام مردم را حاکم بر سرنوشت خویش می‌دانست و حق انتخاب‌گری آن‌ها را به رسمیت می‌شناخت و صادقانه به مردم سالاری دینی و به تعبیر زیبایش «دموکراسی دو آتشه» اعتقاد داشت.

این کارشناس امور فرهنگی در ادامه به وظایفی که امام (ره) برای مردم برشمرده اشاره کرد و یادآور شد: هوشیاری و عدم غفلت از مکر و توطئه دشمنان، پای بندی به اسلام و حفظ انگیزه‌های الهی، وحدت نفوس، اتحاد هِمَم (یگانگی همت ها)، الفت، صفا و اخوت با یکدیگر حول محور اسلام، حضور در صحنه و آمادگی برای فداکاری در راه حفظ نظام اسلامی، تلاش مجاهدانه برای آبادانی کشور و نظارت و مراقبت بر راستی و درستی راه و عمل مسئولان و جلوگیری از قدرت‌طلبی و مال‌طلبی آنان.

مقدم‌فر اسلام ناب محمدی را در قرائت امام خمینی و مکتب ایشان اینگونه معرفی کرد: اسلام ناب محمدی (ص)؛ قرائت امام خمینی (ره) از اسلام، اسلامی که در آن سیاست با دیانت پیوند خورده و حقیقتی جداناپذیر از یکدیگر را به نمایش می‌گذارد و احکام سیاسی اش بیشتر از احکام عبادی‌اش است، اسلامی که شرط تحققش برقراری حکومت اسلامی است، اسلامی که انسان‌ساز است و از گهواره تا گور آنان را به تحصیل و جستجوی دانش سوق می‌دهد، اسلامی که هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و در ستیز با ارتجاع و تحجر است و تمدن ساز است، اسلامی که مرزبندی پر رنگ با اسلام آمریکایی دارد، اسلام جنگ فقر و غنا و در ستیز با اسلام مرفهین بی درد و اسلام منافقین و اسلام سازشکاران و راحت‌طلبان و بالاخره اسلامی که تأمین کننده آزادی، استقلال، وحدت، عدالت و قطع ایادی دشمنان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد