نظر علمالهدی درباره اجبار در حجاب
نماینده، ولی فقیه در خراسانرضوی گفت: توسعه حجاب با تحلیل، فکر، قلم و بیان ممکن بوده و حرکتی فکری است. کار فرهنگی، کار زور نیست، اما اجبار در حجاب برای مقابله با ناهنجاری و منکرات شرعیه است.
خبرگزاری ایسنا: آیتالله سید «احمد علمالهدی» امروز ۲۱ تیرماه در تجمع حافظان حریم خانواده به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب در مسجد گوهرشاد، اظهار کرد: مسجد گوهرشاد قتلگاه افرادی است که در مقابله و مبارزه با حرکت شیطانی دستنشانده استعمار بریتانیا، رضاخان قلدور، به شهادت رسیدند.
وی افزود: در سحرگاه ۲۱ تیرماه سال ۱۳۱۵ افراد بیگناه و غیرتمندی که در مقام صیانت نوامیس خود در مقابل اقدامات کافرمآبانه رضاخانی قیام کرده بودند در این مکان به خاک و خون کشیده شدند و اجساد طیبه و طاهره آنها به خانوادههایشان بازنگشت. تعداد شهدای مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی ۴ هزار نفر در تاریخ ثبت شده است.
علمالهدی با بیان اینکه آرمان ارزشمند این افراد صیانت از حجاب و عفت بوده است، خاطرنشان کرد: مسأله حجاب به عنوان یک ارزش قرآنی و واجب دینی مورد توجه همه بوده، اما آنچه امروز باید تبیین شود، حرکت نابکارانه و جریان استعماری رضاخانی است که براساس شرایط آن روز و حاکمیت بریتانیا بر این کشور صورت گرفته است.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه پس از جنگ جهانی دوم مسأله استیلای بر جهان و سلطه بر کشورهای جهان سوم برای ابرقدرتها به عنوان یک راه قدرت مطرح شد، تصریح کرد: بهترین راهی که آنها برای سلطه بر ملتها و استیلای بر منافع انسانی و طبیعی کشورها در راستای قدرت و توسعه ثروت و دارایی پیدا کردند، براندازی هویت ملتها به وسیله ابزار مدرنیزاسیون بر کشورهای جهان سوم بود.
نماینده، ولی فقیه در خراسانرضوی افزود: آنها به این نتیجه رسیدند که اگر با این حرکت بتوانند جریان مدرنیته را به عنوان مبانی فکری بر ملتها تحمیل کنند، کاملاً بر آنها مسلط میشوند و هم از نیروهای انسانی و هم منابع طبیعی آنها در توسعه قدرت و ثروت استفاده خواهند کرد.
وی ادامه داد: آنها در خط اجرای مدرنیزاسیون یعنی حاکمیتبخشی بر مدرنیته در افکار، اندیشهها و فرهنگها، به این نتیجه رسیدند که چارهای جز براندازی هویتهای فرهنگی این جوامع و ملل ندارند و با دست نشاندن یک قلدر ناپاک، چون رضاخان بر این کشور به این نتیجه رسیدند که باید هویت این مردم و هویت ایرانی بودن را از این مردم بگیرند و با توجه به اینکه ایران یک کشور اسلامی بوده، طبیعی است که این کار ساده و آسانی نخواهد بود.
علمالهدی افزود: با براندازی هویت این مردم و حاکمیتبخشی بر مدرنیته، سلطه غرب بر تمام جریانهای انسانی، ثروت این مردم و منابع طبیعی در این منطقه حساس جهان، تثبیت میشد و آنها کاملا مسلط میشدند. خط براندازی هویت ایرانی و مسلمان بودن باید بر موثرترین آثار و ارزشهایی که این هویت را تثبیت میکرد، اثر بگذارند.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه لباس، نمایش مذهب، جریان فرهنگی و هویت یک ملت است، گفت: مسأله کشف حجاب اجباری و براندازی چادر در راستای براندازی هویت ایرانی و اسلامی این مردم به وسیله رضاخان صورت گرفت. مردم، علما و نخبگان فکری و سیاسی کشور به این مسئله واقف شدند، اما اعتراضات نخبگانی در برابر قلدریهای رضاخان به جایی نرسید.
نماینده، ولی فقیه در خراسانرضوی ادامه داد: رضاخان مسأله اتحاد شکل را مطرح کرد و با به هم زدن لباس معمول ایرانی آن زمان، هویت مردم را از آنها گرفت. کشف حجاب در واقع در راستای براندازی هویت این مردم و جایگزین کردن هویت غربی به جای هویت اسلامی بود. جامعهای که هویت نداشت و هویت خود را از دست داده بود، با تمام وجود در اختیار جریان حاکم فرهنگی و جریان استعمارگر مسلط قرار میگرفت.
وی خاطرنشان کرد: کارنامه رضاخانی در تمام دوران سلطنتش جز جنایت، ظلم، ستم و نوکری برای غرب هیچ نداشت. حتی در ایجاد برخی برنامههای صنعتی، فناوری و ایجاد جریان آموزشی در کشور، رضاخان حرکتی را جز به عنوان خدمت به استعمار غرب انجام نداد. رضاخان راهآهن را در این کشور ایجاد کرد نه برای مردم بود بلکه برای خدمت به ناپاکانی که متفقین بودند و با اشاره آنها این راهآهن را راهاندازی کرد. راهآهن شمال به جنوب یک جریان غیرفرهنگی و غیراقتصادی برای مردم ایران بود.
علمالهدی تصریح کرد: صنایعی که به وجود آورد، صنایعی نبود که مردم را خودکفا کرده و آنها را در جهت زندگی مرفه کند. کشور را بازار مصرفی صنایع پسخورده و پسمانده غربیها قرار داد. برای اینکه این کشور بازار فروش و مصرف صنایع غربی باشد، صنایع را ایجاد کرد، اما صنعت مادر را به وجود نیاورد. تنها خرید اتومبیل غربی، انتقال صنعت نبود.
امام جمعه مشهد ادامه داد: رضاخان دانشگاه را وارد این کشور کرد. دانشگاه به عنوان خدمت به غربیها بود. آن زمان که در کشور ما دانشگاه وجود نداشت ما ابوریحان بیرونی، فارابی، ابوعلی سینا و سرکردگان بزرگ علم، فکر و دانش را در روی زمین داشتیم. این بزرگان از حوزههای علمیهای آمدند که در کشور ما به عنوان یک جریان فرهنگی وجود داشت.
نماینده، ولی فقیه در خراسانرضوی گفت: رضاخان برای ایجاد سکولاریسم در آموزش کشور و اینکه آموزش آمیخته با دینآموزی نباشد، دانشگاه را به عنوان رقیب حوزههای علمیه که مرکز آموزش و پرورش فناوران و علوم تجربی بود، به راه انداخت تا علوم تجربی را به یک علم سکولاریسم مبدل کند. دانشگاه و مدارس یک حرکت بزرگ در خدمت به غرب و انگلیس بود، برای اینکه دین از عمق فکر، اندیشه و آموزش مردم براندازی شود.
وی افزود: هرکاری که رضاخان انجام داد، نوکری برای انگلیسیها و خدمت برای اروپاییها و غرب بود. هر چه در مملکت بود را در دامن دشمن ریخت و دشمن را بر شئون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مسلط کرد. این کارنامه رضاخانی است.
علمالهدی با اشاره به اینکه چادر صرفنظر از یک پوشش عظیم اسلامی و واجب دینی، یک هویت ملی ایرانی غیر از هویت دینی است، تصریح کرد: در تاریخ نیز لباس زنان ایرانی قبل از اسلام چادر بوده است. رضاخان علاوه بر اینکه با اسلام دشمن بود، با ایران نیز دشمن بود. دشمنی رضاخان با اسلام نه به عنوان پیغمبر و قرآن بلکه به عنوان نابودسازی و براندازی هویت ایرانی بود به این علت که هویت ایرانی با هویت اسلامی به هم گره خورده بود.
امام جمعه مشهد افزود: حکومت و تاریخ رضاخانی غیر از همه ویژگیهایی که دارد، یک نقطه سیاه برای عبرت این مملکت است. رضاخان در سال ۱۳۱۵ کشتار عظیم و فجیع مسجد گوهرشاد را در راستای کشف حجاب اجباری انجام داد. امروز نیز افرادی که با حجاب اجباری مسئله دارند و این مانکنهایی که درست میکند و در خیابانها بدون چادر و روسری ظاهر میشوند، در حقیقت پیاده نظام جریان استکباری هستند که جاسوس آن نیز رضاخان بوده است. این افراد دنبالهرو آنها هستند.
نماینده، ولی فقیه در خراسانرضوی گفت: اکنون دیگر آن زمان نیست. امروز روزی نیست که جاسوس انگلیسی و آمریکایی در این مملکت قلم بزند، مقاله بنویسد و ضد حجاب اظهارنظر کند. حجاب حرف و واجب قرآنی بوده و چادر لباس قرآنی است. قرآن چادر را به عنوان لباس زن مسلمان تعیین کرده است. توسعه حجاب با حرکت فرهنگی و فکری انجام میشود.
وی با بیان اینکه ما نمیخواهیم در فرهنگسازی جامعه با زور پیش برویم و با زور نیز نمیتوان پیش رفت، افزود: آنچه در عرصه نظام مطرح بوده، مبارزه با بیحجابی است، زیرا هنجارشکنی و منکر شرعی است. ما نمیخواهیم با اجبار فردی را باحجاب کنیم. ما میخواهیم جلوی فساد را بگیریم، با منکر مبارزه کنیم و با ناهنجاری بجنگیم. توسعه حجاب با تحلیل، فکر، قلم و بیان ممکن بوده و حرکتی فکری است.
علمالهدی افزود: هیچگاه ما نمیگوییم با زور باید فردی باحجاب شود، اما اگر بیحجابی در جامعه امنیت را به خطر بیندازد، عفت را از بین ببرد و در کشیدن سفره دین از زیر پای جوانان عامل دشمن شود، باید با بیحجابی مبارزه کرد. مبارزه با بیحجابی یک مسئله بوده و توسعه حجاب مسئلهای دیگر است. کار فرهنگی، کار زور نیست، اما اجبار در حجاب برای مقابله با ناهنجاری و منکرات شرعیه است.
امام جمعه مشهد گفت: ما قبول داریم که امروز مردم از نظر اقتصادی و معیشت دچار مشکل هستند و این به دلیل دشمنیهای استکبار و برخی ندانمکاریها در مدیریت است، اما عدهای عنوان میکنند که مردم دچار مشکل هستند پس بگذارید آزاد باشند. به مردم در جریان فرهنگی و مسایل اخلاقی جامعه آزادی دهید. این منطق غلطی است.
نماینده، ولی فقیه در خراسانرضوی با اشاره به اینکه بیحجابی، مقابله با جریان ناموسی عفت جامعه و از بین بردن عفت جامعه اگر از دزدی بدتر نباشد، در عرض این منکرات و ناهنجاریها است، تصریح کرد: فردی میخواهد با اموال مردم بر دارایی خود بیفزاید که باید جریانهای قضایی و اجرایی کشور مبارزه کنند، اما بدین معنا نیست که آنکه میخواهد هویت دینی و ملی ما را از بین ببرد آزاد باشد. باید با او برخورد و مقابله کرد، بنابراین مسایل در کشور و جامعه ما نباید با هم اشتباه شود.
وی یادآور شد: ما پای دین، آزادی و استقلال اقتصادی خود ایستادیم. ما با دزد و اخلالگر میجنگیم و با مفسد اقتصادی و نیز با ناهنجارساز جامعه و برانداز حکومت دینی و اسلامی نیز مبارزه میکنیم. ما همانطور که در جنگ نظامی به دشمن اجازه ندادیم در هشت سال دفاع مقدس یک وجب خاک ما را تصرف کند، در جنگ اقتصادی به دشمن اجازه نخواهیم داد بر تمام منابع ما سلطه پیدا کرده و ما را مستأصل کند و در جنگ نرم نیز به دشمن اجازه نمیدهیم با تجاوزات فرهنگی و اخلاقی بر جامعه ما مسلط شود.
دیدگاه تان را بنویسید