زائری و چند نکته درباره دیکته انقلاب اسلامی!

کد خبر: 621250

فرارسیدن دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی است تا تجربه 38 ساله پشت سر را مرور کنیم و ابعاد گوناگون و دستاوردهای آن را بازشناسیم.

روزنامه خراسان؛ محمد رضا زائری: فرارسیدن دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی است تا تجربه 38 ساله پشت سر را مرور کنیم و ابعاد گوناگون و دستاوردهای آن را بازشناسیم. کارنامه این تجربه نیز مانند همه تجربه های بشری دربرگیرنده نقاط قوت و نقاط ضعف است، زیرا هم کامیابی هایی دارد و هم ناکامی هایی، و به تعبیر رهبر انقلاب هم رویش دارد و هم ریزش و البته جز این هم نمی تواند باشد. هرکسی به میدان عمل بیاید و در چارچوب اقتضائات و شرایط زندگی مادی و توان انسانی اقدام و عمل کند، چنین حاصلی خواهد داشت، زیرا تنها دیکته ای که نوشته نشده باشد غلط ندارد.
انصاف آن است که در مرور کارنامه ها و بازخوانی تجربه ها، هر دو جانب را ببینیم و همزمان به هر دو سوی نتیجه بنگریم. تقدیر و تجلیل کامیابی ها و درخشش های این تجربه نباید باعث شود که ناکامی ها را نادیده بگیریم و مورد غفلت قرار دهیم، زیرا اصلاح عیب و نقص ها تنها زمانی ممکن است که انسان به آنها توجه کند و از ابعاد مختلف و جزئیات آنها آگاه شود. همان اندازه که تمرکز صرف بر جنبه های منفی ظلم و بی انصافی و سیاه نمایی است، همان قدر هم تمرکز صرف بر جنبه های مثبت سفیدنمایی و خودستایی است.
از این رو همان طور که در بازخوانی این تجربه جنبه های مثبت و قابل انتظار را مورد ستایش قرار می دهیم باید جنبه های منفی را نیز به دقت مرور کنیم. برجسته ساختن و بازگویی موفقیت های یک تجربه به انسان امید و انگیزه می دهد تا ادامه مسیر را با قدرت طی کند و توجه به اشکال ها و ایرادها باعث می شود تا از تکرار و گسترش آنها جلوگیری و خودداری شود. قطعا می پذیریم که ما در تجربه انقلاب اسلامی معصوم نبوده ایم و خطاهایی داشته ایم، هرچند به اعتراف هر داور منصف و بی طرف نسبت این خطاها به سایر انقلاب ها و تجربه های مشابه به مراتب کمتر بوده باشد. اکنون که در آستانه چهل سالگی این تجربه درخشان و ارزشمند قرار گرفته ایم، مرور این خطاها و اعتراف به آنها بعد از چهل سال که عمر کمال است از دو جهت لازم به نظر می رسد :
١-دانستن مشکلات و تصریح به اشکال ها و بیان موضع خطا و اعتراف به اشتباه- حتی اگر قابل تغییر و بازگشت نباشد- برای تدبیر آینده و طراحی ادامه مسیر لازم است.

٢-اعتراف و تصریح به خطاهای فرعی و جزئی باعث اطمینان عمومی به صحت و سلامت اصل کار می شود و اعتماد مردم را جلب می کند، و برعکس اصرار کورکورانه بر تأیید همه جزئیات و عدم قبول خطاها و ایرادها باعث لطمه دیدن و کنار گذاشته شدن اصل و اساس انقلاب خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد