هر 6 روز یک هیئت آمدند ... اما دریغ از یک قرارداد واقعی

کد خبر: 543111

روزنامه ایران می‌گوید کشور پس از برجام شاهد ترافیک هیئت‌های اقتصادی خارجی بوده است.

روزنامه کیهان: روزنامه ایران می‌گوید کشور پس از برجام شاهد ترافیک هیئت‌های اقتصادی خارجی بوده است.
این روزنامه در تیتری بزرگ نوشت: در پسابرجام، هر 6 روز یک هیئت خارجی به ایران می‌آید. این رقم رشد 3 برابری ورود هیئت‌ها را نشان می‌دهد.
روزنامه رسمی دولت در عین حال توضیح نداده که از حدود 150 هیئتی که به ایران آمده و مورد پذیرایی قرار گرفته‌اند، چند مورد به عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی منتهی شده است. به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی، اغلب این سفرها به قرارداد و همکاری اقتصادی واقعی منجر نشده چرا که شرکت‌ها و بانک‌های خارجی، به شکل پنهان و پیدا از سوی آمریکا تهدید به تحریم و مجازات می‌شوند و چون در گذشته برخی بانک‌ها تا 9 میلیارد دلار هم جریمه شده‌اند، بنابراین علی‌رغم میل، حاضر نیستند ریسک همکاری را بپذیرند و به همین اعتبار «فاکتور کردن سفر هر 6 روز یک هیئت خارجی» به مردم فاقد ما به ازای واقعی و ارزش اقتصادی است.
روزنامه ایران در عین حال از قول مهدی کرباسیان مدیر سازمان توسعه و نوسازی صنایع اذعان کرد «در جابه‌جایی پول مشکلاتی وجود دارد». اخیراً سفیر کره جنوبی تصریح کرده بود کشورش برای مبادله پول و بدهی‌های ایران همچنان با مشکل مواجه است.

در این میان جمشید پژویان اقتصاددان تصریح می‌کند: توافق برجام علی‌رغم اینکه توسط تیم خبره‌ای به ریاست محمد جواد ظریف وزیر خارجه و تیم‌های فنی و اقتصادی همراه به انجام رسید اما متأسفانه انتظارات و نتایج مطلوب و مد نظر ما را تاکنون تحقق نبخشیده است. ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و به اذعان نهادهای نظارتی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری تامی در جهت پیاده‌سازی مفاد برجام صورت داده است اما طرف مقابل به تمام تعهدات خود پایبند نماند و بخش اعظم آن را نادیده گرفته است. آنها متعهد بودند که تمام پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کنند ولی بدون اینکه این کار را به نحو شفاف و سریعی انجام دهند، به بخشی از اموال ما هم دست‌اندازی کردند. این دزدی آشکار است و نمی‌توان به هیچ وجه آن را توجیه نمود. بنده معتقدم که آمریکایی‌ها زرنگ‌تر از آنند که تن به تعهدنامه‌ای بدهند که قدرت اجرایی بالا و با ضمانتی داشته باشد. آنها تعهداتی را قبول کردند و فراتر از آن راه‌های فراری برای خود تعبیه کردند و از زیر تعهدات شانه خالی کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد