بدعهدی‌های غیرقابل بخشش برجام از منظر جمشید پژویان

کد خبر: 542531

توافق برجام علی‌رغم اینکه توسط تیم خبره‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر خارجه و تیم‌های فنی و اقتصادی همراه به انجام رسید اما متأسفانه انتظارات و نتایج مطلوب و مدنظر ما را تاکنون تحقق نبخشیده است.

روزنامه ایران؛ جمشید پژویان: توافق برجام علی‌رغم اینکه توسط تیم خبره‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر خارجه و تیم‌های فنی و اقتصادی همراه به انجام رسید اما متأسفانه انتظارات و نتایج مطلوب و مدنظر ما را تاکنون تحقق نبخشیده است.
ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و به اذعان نهادهای نظارتی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری تامی در جهت پیاده‌سازی مفاد برجام صورت داده است اما طرف مقابل به تمام تعهدات خود پایبند نماند و بخش اعظم آن را نادیده گرفته است. آنها متعهد بودند که تمام پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کنند ولی بدون اینکه این کار را به نحو شفاف و سریعی انجام دهند، به بخشی از اموال ما هم دست‌اندازی کردند. این دزدی آشکار است و نمی‌توان به هیچ وجه آن را توجیه نمود.
بنده معتقدم که امریکایی‌ها زرنگ تر از آنند که تن به تعهدنامه‌ای بدهند که قدرت اجرایی بالا و با ضمانتی داشته باشد. آنها تعهداتی را قبول کردند و فراتر از آن راه‌های فراری برای خود تعبیه کردند و از زیر تعهدات شانه خالی کردند.
علی‌رغم این نمی‌توان گفت که برجام در فضای اقتصاد ایران هیچ تأثیری نداشته است بلکه صحیح تر آن است که بگوییم تأثیرات و انتظاراتی که ما مد نظر داشتیم از برجام ندیده‌ایم. به بیان بهتر نتیجه مطلوب برجام هنوز عاید ما نشده است. اخیراً کنگره امریکا مشغول تهیه لایحه ای است که بر مبنای آن تحریم‌ها و مشکلات افزون‌تری را فراروی برجام ایجاد خواهد کرد. باید تا زمانی که باراک اوباما روی کار است تلاش کرد که مفاد برجام کاملاً پیاده شود.
بعد از اینکه جایگزین اوباما سر کار آمد، وضعیت مبهم و پیچیده خواهد شد و شاید اوضاع خطرناک شود. از این‌رو در مقطع کنونی باید تمام توجه ما معطوف به اجرای کامل مفاد برجام تا چند ماه آینده باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها