دورنمایی روشن پیش روی مناسبات تهران و رم

کد خبر: 510061

سفیر سابق ایران در رم با اشاره به روند فعلی مناسبات ایران و ایتالیا و انگیزه و جدیت بالای مقامات دو کشور، گفت که دورنمای روشن و امیدبخشی نسبت به بازگشت مناسبات به دوران قبل از تحریم و ارتقاء کمی و کیفی آن در پیش رو قرار دارد.

خبرگزاری فارس: امروز (سه‌شنبه) تهران بعد از حدود 18 سال میزبان نخست‌وزیر ایتالیاست. ماتئو رنتزی نخست‌وزیر جوان ایتالیا که 5 بهمن سال گذشته میزبان حسن روحانی در رم بود، امروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی به منظور انجام سفری دو روزه وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود تا پس از اجرای برجام ابعاد مختلف همکاری‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری را با مقامات کشورمان بررسی کند.
در همین راستا در گفت‌وگویی با سید محمدعلی حسینی سفیر سابق ایران در رم و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ابعاد مختلف مناسبات تهران - رم بررسی شد.
* نشاط تازه‌ای در توسعه روابط دو کشور
وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه ایران و ایتالیا از گذشته‌های دور، همکاری‌های نزدیکی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند، عنوان کرد: این روابط تا قبل از تشدید تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی، از روند رو به رشدی برخوردار بود، اما با افزایش فشارهای آمریکا و تحمیل جرایم سنگین علیه کشورها و شرکت‌هایی که همکاری‌های خود را با ایران حفظ کرده بودند، روند نزولی مناسبات بین تهران و رم نیز آغاز شد.
سفیر سابق ایران در رم با ذکر این نکته که با شکل‌گیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای که به توافق برجام منتهی شد، نشاط تازه‌ای در توسعه روابط دو کشور پدید آمد، خاطرنشان کرد: رویکرد سازنده و مثبت دولت قبلی ایتالیا نسبت به ایران، در دوره آقای ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر فعلی این کشور نیز ادامه یافت و سفر مقامات دو کشور پس از سال‌ها توقف، مجددا رونق گرفت به نحوی که طی دو سال گذشته وزرای خارجه و فرهنگ دو کشور، مجموعا 6 بار به پایتخت‌های یکدیگر سفر کردند.
وی یادآور شد: علاوه بر این، ملاقات‌های متعددی نیز در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بین مسئولان دو کشور انجام شده است و همچنین سفر آقای دکتر روحانی به ایتالیا در بهمن ماه سال گذشته و امضاء 18 سند همکاری، می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در روابط تهران - رم به شمار آید که قابلیت ایجاد فرصت‌های متعددی را در فصل جدید مناسبات فیمابین دارد. فرصت‌هایی که انتظار می‌رود با سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران افزایش یافته و تکمیل شده و موانع اجرای آنها از میان برداشته شود.
*دورنمای روشن بازگشت مناسبات به دوران قبل از تحریم
حسینی اضافه کرد: با نگاهی به روند فعلی روابط، انگیزه و جدیت بالای مقامات دو کشور، نیازهای متقابل طرفین و همچنین سابقه خوب همکاری‌های دوجانبه ایران و ایتالیا، دورنمای روشن و امیدبخشی نسبت به بازگشت مناسبات به دوران قبل از تحریم و حتی ارتقاء کیفی و کمی آن پیش رو است.
وی در این گفت‌وگو ظرفیت‌های همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف را متنوع و بیشمار خواند و افزود: علاوه بر حوزه‌های نفتی که از گذشته درصد بالایی از معاملات فیمابین را به خود اختصاص داده، حوزه‌های مختلف زیربنایی، صنعتی، کشاورزی و شیلات، پتروشیمی، خودروسازی، حمل و نقل، معادن، گردشگری و زیست محیطی نیز از جمله زمینه‌های همکاری دوجانبه بوده که اولا قابلیت جذب انبوه سرمایه‌ها و ثانیا انتقال فناوری و تکنولوژی را دارد.
حسینی عنوان کرد: این دو اصل اساسی مورد توجه و تاکید جمهوری اسلامی ایران در تنظیم مناسبات و همکاری‌های اقتصادی با همه کشورهای علاقمند است.
وی مکمل بودن اقتصاد دو کشور، نقش موثر شرکت‌های کوچک و متوسط ایتالیا و همچنین امنیت منحصر به فرد ایران در منطقه و سودآور بودن هرگونه سرمایه‌گذاری در کشورمان را از جمله مزیت‌هایی خواند که صاحبان صنعت و تجارت دو طرف را به افزایش همکاری‌ها تشویق می‌کند.
حسینی در عین حال عنوان کرد: البته این ظرفیت‌ها در خلال سال‌های اخیر کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته که دلیل اصلی این مسئله، اعمال تحریم‌های غیرقانونی شورای امنیت و همچنین تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا بوده که رکود چشمگیری را بر مناسبات اعضای اتحادیه اروپا و از جمله ایتالیا با کشورمان تحمیل کرده است. این رکود البته بیش از ایران به خود کشورهای اروپایی خسارت وارد کرد.
سخنگوی اسبق وزارت خارجه بر این باور است که در راستای گسترش مناسبات بعد از اجرای برجام هر دو کشور وظایفی دارند که به سهم خود باید قدم‌های لازم را بردارند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، علیرغم تمامی فراز و نشیب‌ها و به اذعان دوست و دشمن به تمامی تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده، از این رو کلیه طرف‌های اروپایی و از جمله ایتالیا بر اساس ظرفیت‌ها و به میزان حضور و نفوذی که دارند باید به آمریکا به عنوان مانع اصلی شکل‌گیری دوره پسابرجامی فشار آورند تا دست از مانع تراشی و کارشکنی و بهانه جویی بردارد و با اجرای تعهدات برجامی خود، بستر لازم را برای ملزومات دوره پسابرجام فراهم کند.
حسینی گفت: این، یک مطالبه جدی از طرف‌های اروپایی است، چرا که در صورت تحقق آن، شاهد آثار و نتایج مثبت و سازنده‌ای در روابط ایران و کشورهای اروپایی خواهیم بود و در غیر این صورت، سایه رکود فعلی بر مناسبات فیمابین، همچنان ادامه خواهد یافت.
* پیشنهاداتی در راستای تقویت مناسبات
سفیر سابق ایران در رم پیشنهاداتی را برای تقویت مناسبات بیان کرد از جمله افزایش رایزنی‌ها و همکاری‌ها بین تجار و صاحبان صنایع دو طرف در قالب اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و ایتالیا، برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، برگزاری نمایشگا‌ه‌های اختصاصی و حضور فعال‌تر و با نشاط‌تر طرفین در‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران و ایتالیا، تقویت همکاری‌های فرهنگی و علمی و دانشگاهی، وحدت رویه و انسجام بیشتر بین نهادهای دولتی دو کشور در زمینه عملیاتی کردن موافقتنامه‌های موجود فیمابین، تعیین نحوه بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود مناسبات تهران - رم در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی.
وی بر تشکیل گروه دوستی پارلمانی دو کشور با توجه به آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی و همچنین افزایش رایزنی‌ها و همکاری‌های مشترک در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری به عنوان نگرانی و تهدید مشترک دو طرف تأکید کرد.
حسینی بهره‌برداری از ظرفیت و توان متقابل به منظور سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حضور فعالتر در بازارهای منطقه و سیاستگذاری لازم برای مذاکرات دوجانبه جهت ارتقاء وضعیت حقوق بشر در جهان را از دیگر مواردی برشمرد که مقامات دو کشور باید بر آن متمرکز شوند.
نخست‌وزیر ایتالیا را که در این سفر یک هیأت 120 نفره از صاحبان صنایع، مدیران بانک‌ها و بیمه‌ها از جمله شرکت بیمه ساچه و ... همراهی می‌کند امروز در تهران با مقامات عالی‌رتبه کشورمان از جمله حسن روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی مقامات دیگر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
رنتزی 25 فروردین ماه نیز به اصفهان سفر و از این شهر بازدید خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد