ایران دومین کشور تولیدکننده مقالات علمی در خاورمیانه شد

کد خبر: 482950

در جلسه کمیسیون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کمیت و کیفیت مقالات علمی تولیدی ایران ارائه شد.

تسنیم: دویست و سی و مین جلسه کمیسیون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
بر اساس این گزارش در این جلسه که به ادامه بررسی روند تحولات علمی کشورمان اختصاص داشت، گزارش تهیه شده درباره کمیت و کیفیت مقالات علمی تولیدی در کشور و منطقه غرب آسیا ارائه شد.
در بخشی از این گزارش شتاب رشد تولیدات علمی ایران و سهم مقالات علمی در این رشد ضمن مقایسه با برخی کشورهای منطقه آسیای غربی با استناد به داده‌های پایگاه‌های معتبر علم سنجی بین المللی در بازه­ زمانی« 1375-1393 ش »- « 1996- 2014 م » مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
در بخش دیگری از گزارش ارائه شده با اشاره به ارتقای رتبه مقالات علمی تولید شده از رتبه 46 در بین 52 کشور در سال 2012 م به رتبه 42 در سال 2014 م، رتبه کشورمان از نظر کمیت مقالات تولید شده در منطقه نیز دوم اعلام شده است.
در بخش پایانی گزارش فوق الذکر و در موضوع " استنادپذیری مقالات علمی" اعلام شد: تعداد مقالات پراستناد کشور در 10 سال گذشته 956 مقاله بوده که از این تعداد 853 مقاله (89 درصد)پژوهشی و 103 مقاله(11 درصد) ترویجی بوده است.
پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.
ایجاد ارتباط بین توسعه سطح علمی و درآمد ناخالص داخلی، ممیزی دقیق مقالات علمی، بررسی میزان تخصیص اعتبار بودجه پژوهشی و ریشه‌یابی علل و عوامل کاهش بودجه پژوهش و تحقیقات کشور، توجه مضاعف به کاربردی بودن مقالات و برنامه‌ریزی به‌منظور ایجاد ثروت و ارزش‌افزوده از مقالات علمی از پیشنهادات مطرح‌شده در این خصوص بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد