ابراهیم جعفری: اعدام شیخ نمر محکوم است

کد خبر: 479814

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به تلاش های این کشور برای گفتگو با سران کشورهای منطقه گفت: اجازه نمی دهیم منطقه را به سمت تشنج ببرند.

مهر: ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق که به تهران سفر کرده است ظهر امروز در نشست خبری مشترک با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تشکر از دعوت سخاوتمندانه از وی برای سفر به تهران، به آغاز سفرهای خود به منطقه درباره حوادث اخیر منطقه با تصمیم کابینه عراق اشاره کرد و گفت: با توجه به روابط خوب و تاریخی ما با جمهوری اسلامی ایران و نیز روابط ما با سایر همسایگان، عراق نمی تواند در برابر بحران های منطقه موضع سکوت داشته باشد چراکه تشنج آفرینی منطقه را به سمت برخی مشکلات پیش خواهد برد.
وی با اشاره به اعدام آیت الله شهید شیخ نمر توسط سعودی ها گفت: حکمی که دادگاه عربستانی در این رابطه صادر کرد را محکوم می کنیم؛ چون شیخ نمر یک فرد اصلاح طلب و اصلاح گرا بود و هیچگاه به دست بردن به سلاح معتقد نبود.
وزیر امور خارجه عراق خاطرنشان کرد: ملک عبدالله (شاه سابق عربستان) در گذشته صحبت هایی داشت و وزیر خارجه سابق عربستان نیز صحبتی دیگری در این رابطه می کرد، اما وقتی خبر اجرای حکم را شنیدیم شوکه شدیم؛ البته ما در امور دیگران دخالت نمی کنیم، اما وقتی مسئله یک فرد عالم مطرح باشد که با عواطف جهان اسلام مرتبط است نمی توانیم سکوت کنیم.
جعفری گفت: بر این اساس تلاش هایی را در برخی کشورهای عربی برای کاهش تبعات و نتایج این اقدام شروع کرده ایم و تلاش می کنیم و اجازه نمی دهیم منطقه را به سمت تشنج ببرند؛ دیروز با ۵ تا ۶ وزیر خارجه عرب و نیز نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب صحبت کردیم و هدف از این دیدارها نیز تلاش برای آرام کردن اوضاع و حل مشکل از طریق گفتگو های دیپلماتیک است.
وی همچنین به حوادث اخیر در مقابل سفارت عربستان در تهران اشاره کرد و افزود: همانطور که ظریف توضیح داد، همه دنیا باید تلاش هایی که در این منطقه اتفاق افتاده را بدانند و آگاه باشند که جمهوری اسلامی ایران تمایل به هیچ حمله ای نداشته و به دنبال صلح و آرامش بوده است.
شهروندانی از صد کشور در میان داعش حضور دارند
وزیر امور خارجه عراق در ادامه با بیان اینکه عراق دو سال و نیم است که با داعشی ها می جنگند و پیروزی هایی را به دست آورده، تصریح کرد: ما از نیروهای پیش مرگه و بسیج مردمی استفاده کرده ایم؛ البته شهروندانی که منتخب به داعش هستند از حدود صد کشور هستند، اما ارتش عراق فقط در اختیار خود عراق است و مستشاران دیگر کشورها فقط به ما نظرات نظامی می دهند.
جعفری همچنین به تجاوز اخیر ترکیه به خاک عراق اشاره کرد و گفت: ترکیه ۱۰ کیلومتر وارد خاک عراق شد و ما نیز با تلاش دیپلماتیک به دنبال حل مشکل خود هستیم.
وی تصریح کرد: ما به روابط با ترکیه تمسک می جوییم، اما هرگونه دخالت و نقض حاکمیت عراق را رد می کنیم و برای حفظ روابط با ترکیه تلاش می کنیم؛ البته شورای امنیت هم در این رابطه نظر داد و ترکیه را محکوم کرد.
وزیر امور خارجه عراق همچنین با اشاره به محکومیت تهاجم ترکیه به شمال عراق در اتحادیه عرب گفت: عراق با جبهه های مختفی روبرو است و البته تلاش می کند در جبهه دیپلماتیک نیز با شجاعت حضور یابد. از ابتدا نیز تلاش کردیم تا امنیت و صلح را در منطقه به ویژه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی حاکم کنیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد