ایسنا: آیتالله صادق لاریجانی روز چهارشنبه در نشست صمیمی با طلاب و دانشگاهیان استان مازندران که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی ساری برگزار شد، با گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امیدواریم خداوند این روز را برای حوزه و دانشگاه مبارک کند.
وی با اشاره به برخی برداشتها نیز اظهار کرد: سکوت من به معنای رضایت تلقی نشود؛ آنچه میتوانم عرض کنم این است که بنده طلبهای خدمتگذار در مسیر مردم و شرع هستم و ادعای خدمت در این دو مسیر آسان نیست.
وی با اشاره با اینکه «عبودیت الهی کاری دشوار است»، تصریح کرد: عبد باید خودش را بیچیز و همه وجودش را از آن حق بداند.
رییس قوه قضائیه با اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: میتوان معنویت عالمان حوزوی را در دانشگاه و نظم و پژوهش دانشگاه را در حوزه مطرح کرد.
وی با اشاره به اینکه «دغدغه اساسی ایجاد تحول در علوم انسانی است»، گفت: آنچه در حوزه و دانشگاه معضل است، علومی است که از مغرب زمین آمده و هرچند ما آن را نفی نمیکنیم اما معتقدیم باید این علوم مورد کنکاش قرار گیرد.
وی با بیان اینکه «تحول در علوم انسانی و بازنگری از منظر دین و ارزشهای اخلاق موضوعی ریشهدار و جای تفحص دارد»، اظهار کرد: برخی مدعیان روشنفکری در بحث تحول علوم انسانی این موضوع را اقدامی سیاسی دانسته و پنداشتند برخی علوم سکولار هستند و حوزویان از این جهت این مباحث را مطرح میکنند. برخی گمان می کنند حوزویان میخواهند بحث های نقلی را جایگزین مباحث عقلی کنند که این دریافتی نادرست است. هر علمی دارای پیش فرض است و بسیاری از دانشمندان توجهی به این پیشفرضها ندارند و برای متدینان مهم است که علوم به ویژه علوم انسانی با چه پیش فرضهایی ارایه میشود.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری علوم انسانی تاکید کرد: اعتقادات ما به عنوان انسان متدین نمی تواند با پیش فرض های علوم انسانی ناسازگار باشد.
لاریجانی افزود: علوم انسانی با نوعی نگاه به انسان سرو کار دارد و نوع نگاه محقق به انسان نحوه درک او را از علوم تعیین میکند.
وی با بیان اینکه «علوم پیش فرضهایی دارند و باید بفهمیم که پیش فرضهای این علوم و نوع نگاهشان به انسان چگونه است»، گفت: برخی علمای هرمنوتیک فعل انسان را همچون متن میدانند و برخی از دانشمندان غرب نیز فعل انسان را حرکتی مکانیکی دانستهاند که در حقیقت درک فعل انسان نیازمند به دانستن پیش فرضهایی است. نگاه یک انسان که عالم را مخلوق الهی و همه مخلوقات را قائم به ذات الهی میداند فهمش از علوم انسانی نسبت به دانشمندانی که چنین اعتقادی ندارند متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه «فروید بزرگترین کتاب خود را تعبیر رویا معرفی کرده است»، اظهار کرد: کسی که این کتاب را بخواند برای او پیش فرضهای فروید روشن شده و وجود تعبیرات جنسی و سکشوال مشخص میکند فروید فردی ملحد بوده و هیچگونه اعتقادات دینی نداشته است. کسی که معتقد به روح و عالم بعد از مرگ است روح را قابل اتصال به آینده میداند که میتواند رویاهای صادقه داشته باشد و رویاهای صادقه در تعالیم دینی نوعی ابزار نبوت است.
رییس قوه قضائیه با بیان اینکه «در نگاه دینی روح انسان دانا میشود و غم و شادی و عشق و تنفر جایگاهش در روح آدمی است»، گفت: وقتی نگاه به انسان ماتریالیستی باشد فرد همه چیز را مادی و مسائل انسانی را از تک بعدی مینگرد.
وی با اشاره به فشار جامعه جهانی به موضوع حقوق بشر در ایران، گفت: ما از دانشمندان غربی میپرسیم آنها انسان مورد نظر خود را که دارای کرامت و ارزش انسانی است تعریف کنند و آنانی که به انسان نگاه ماتریالیستی دارند آیا داشتن کرامت و ارزش انسانی برای انسان مصداق پیدا میکند؟ فشار حقوق بشری غرب به ایران برای تحمیل پیش فرضهای غیرانسانی خود به این کشور است و نگاه آنان با نگاه قرآن و دین به انسان متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه «تمام فهمها و سخن گفتنها و تفکرات بر لایههای نحوه حیات استوار است»، افزود: نحوه حیات بنیادیترین نمود وجودی انسان است و نگاه دینی و ارزشی در ساحت نحوه حیات تاثیرگذار است.
رییس قوه قضائیه اظهار کرد: روش تحقیق در علوم انسانی را نوع نگاه به انسان تعیین میکند و عالم دینی باید تحقیق کند وقتی نوع پیش فرضها در تحقیق علوم انسانی متفاوت میشود چه برداشتهای متفاوتی میتوان از این علوم داشت و باید به ابعاد متفاوت این نوع نگاههای جدید دست پیدا کنیم.
وی در پایان توصیه کرد: در آخر سوره مبارکه حشر ما انسانها مسیر بیپایانی را در پیش رو داریم و در این سوره تاکید شده که انسان باید نگاه کند که برای آیندهاش چه میفرستد و در این سوره این تصور که انسان با مرگ از بین میرود مطرود است. اگر بخواهیم برای روز قیامت توشهای داشته باشیم از خدا بخواهیم که ما را عبد خود قرار دهد.
دیدگاه تان را بنویسید