رحیم‌پور ازغدی: هیچگاه یک جامعه تماما اسلامی نخواهیم داشت

کد خبر: 466227

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: اگر می‌خواهیم تمدن سازی کنیم در گام اول باید چشم از دست دشمن برداریم. ساده لوحی ست که توقع داشته باشیم دشمنان اسلام به ما کمک کنند تا ما بتوانیم با قدرت هرچه بیشتر فرامین اسلامی را پیاده کنیم!

حسن رحیم پور ازغدی شامگاه پنجشنبه در اردوی آموزشی دانشجوی شهید مهند حلبی «آغازگر انتفاضه سوم فلسطین» ویژه فعالان فرهنگی دانشجویی مشهد، در رابطه با تاریخچه تمدن سازی و ابزارهای رسیدن به آن، گفت: در دوره درخشان تمدن اسلامی که جهان تک قطبی شده و مسلمین یکه تاز همه زمینه‌های علمی بودند بیش از شصت درصد آن تمدن مدیون زحمات ایرانی‌ها و بیش از هفتاد درصد خدمات ایرانی‌ها مربوط به مردم خراسان بزرگ بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به زحماتی که امروز در جهان اسلام کشیده می‌شود، گفت: باید این زحمات به تمدن تبدیل شود. تمدن سازی یعنی هنجارها در ساختارهای یک جامعه نهادینه شود تا با رفت و آمد قدرت‌ها خللی در این نظام بزرگ ایجاد نشود زیرا در طول تاریخ داشتیم تمدن‌هایی که نهایتاً تا دو قرن حرفی برای گفتن داشته‌اند اما با تغییر قدرت در آن کشور، آن تمدن نیز از هم پاشیده شده است.
این یعنی تمدن سازی!
وی افزود: قرن‌ها قبل یک سیّاح مصری در خاطراتش نقل می‌کند، در سفری که به چین داشتم هنگامی که برای تفریح به سواحل آنجا رفتم، زنان خنیاگری را دیدم که اشعاری را می‌خوانند. پرسیدم این اشعار به چه زبانی ست؟ گفتند پارسی و از مضمون آن‌ها که پرسیدم پاسخ شنیدم اشعاری ست در مدح اهل بیت پیغمبر. من خودم در سفری که به بوسنی داشتم متوجه شدم آن جا نزدیک پنجاه شاعر فارسی زبان وجود دارد که به زبان ما دیوان شعر دارند با اینکه مردم بوسنی اصلاً فارسی نمی‌دانند. این یعنی تمدن سازی!
حسن رحیم پور ازغدی با تاکید بر هدفمندی فعالیت‌های تمدنی خاطرنشان کرد: فایده تمدن‌سازی این است که افراد می‌توانند در آن صالح باشند به راحتی زندگی کنند و تا آخر نیز در سایه آن حکومت صالح زندگی کرده و صالح هم از دنیا بروند. هرچه جامعه سالم‌تر باشد شرایط زندگی در آن برای صالحین نیز فراهم‌تر و فرصت رشد عقلی، اخلاقی و تهذیب نفس بیشتر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گناه هیچ گاه ریشه کن نمی‌شود، تشریح کرد: در جامعه مهدوی نیز گناه هست اما هرکسی در خلوت خودش. یعنی هر کسی که بخواهد می‌تواند خود را به جهنم ببرد اما دیگر نمی‌تواند مردم را با خود همراه کند تا همه با هم به جهنم بروند.
وی افزود: هرکسی حق انتقاد دارد اما باید بدانیم که همه بدهکاریم. همه باید وظایفمان را انجام بدهیم و موقع گرفتاری‌ها هرکسی به خودش نگاه کند نه اینکه تقصیرها را گردن یکدیگر بیندازیم. چه کسی گفته است بدون زحمت کشی می‌توانیم گوشه‌ای بنشینیم و فقط ایراد بگیریم؟ امام می‌فرمود گروهی می گویند انقلاب برای ما چه کرده است اما فقط معدودی هستند که می گویند ما برای انقلاب چه کردیم؟
اگر می‌خواهیم تمدن‌سازی کنیم باید چشم از دست دشمن برداریم
حسن رحیم پور ازغدی با بیان این که همه چیز تدریجی است و ساخت یک تمدن سال‌ها زمان می‌برد گفت: هیچ وقت ما یک جامعه تمام اسلامی نخواهیم داشت. در هر زمان جامعه اسلامی و اسلامی‌تر خواهد شد. این خود ما هستیم که باید کاری انجام دهیم. در زمان صدر اسلام عده‌ای بودند که موقع نماز خواندن همیشه صف اول بودند اما هنگامی که طبل جنگ نواخته می‌شد خود را کنار می‌کشیدند و لحظه خطر که باید از جان و مال و آبروی شان می‌گذشتند، تماشاچی می‌شدند.
وی افزود: اگر می‌خواهیم تمدن سازی کنیم در گام اول باید چشم از دست دشمن برداریم. ساده لوحی ست که توقع داشته باشیم دشمنان اسلام به ما کمک کنند تا ما بتوانیم با قدرت هرچه بیشتر فرامین اسلامی را پیاده کنیم! در گام بعد باید برنامه ریزی دقیق و تلاش فراوان داشت و شبانه روز کار کرد تا بتوانیم به جایی برسیم. با تنبلی و مفت خوری کاری انجام نخواهد شد.
یکی از موانع تمدن سازی رسانه است/ از ابتدای انقلاب در بحث رسانه ضعیف بودیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با برشمردن موانع تمدن سازی تشریح کرد: یکی از موانع تمدن سازی رسانه است. از ابتدای انقلاب تا به امروز ما در بحث رسانه ضعیف بودیم و نسبت تعداد ما با رسانه‌های پرشمار دنیا یک به هزار است.
رحیم پور ازغدی افزود: یکی دیگر از موانع اصلی تمدن سازی تقسیم بندی‌هایی ست که از غرب برای ما دیکته شده است و ما آن را طوطی وار برای هم بازگو می‌کنیم. تقسیم بندی جوامع به «عقب مانده»، «در حال توسعه» و «توسعه یافته» یکی از همان‌هاست. نتیجه یک چنین تقسیم بندی این می‌شود که انسان جامعه توسعه نیافته آرزوی خود را در لندن و پاریس جست و جو می‌کند و مدینه فاضله را نیز آن جا می‌بیند. جالب اینجاست که جامعه در حال توسعه همیشه در حال توسعه باقی خواهد ماند و هیچ گاه روزی نخواهد رسید که آن کشور را توسعه یافته اعلام کنند.
وی اضافه کرد: اگر تمدن اسلامی ساخته شود، هر عمل صالحی که در بستر آن حکومت انجام بگیرد تا قیام قیامت به پای کسانی نوشته خواهد شد که امروز در راه ساخت آن تمدن زحمت می‌کشند و از آبروی خود مایه گذاشته و در این راه ناسزا می‌شنوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن پوشالی خواندن قدرت‌های شرق و غرب گفت: اگر قدرتی هیمنه اش در ذهن ما شکسته شد، در بیرون نیز خواهد شکست ولی اگر در ذهن ما ابهت داشت در بیرون هم کاری از پیش نخواهیم برد. امام پیش از آن که آمریکا را در دنیا به زمین بزند در ذهن‌های ما به زمین زد و همین رمز موفقیت امام بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد