درخواست آمریکا از چین جهت ازسرگیری مذاکرات با دالایی لاما

کد خبر: 465391

قانونگذاران آمریکا طی سفر کم سابقه هفته گذشته خود به تبت، "تبادل نظرات خشم آلودی" با مقامات چینی داشته و از آنها خواسته‌اند تا گفت‌وگوها با دالایی لاما، رهبر معنوی تبعیدی را از سر بگیرند.

ایسنا: هفت تن از دموکرات‌های کنگره به رهبری نانسی پلوسی در اولین سفر قانونگذاران آمریکایی از زمان بروز ناآرامی‌ها در سال 2008 به تبت سفر کردند. این در حالی است که این منطقه پس از بروز این ناآرامی‌ها رسانه‌های خارجی و دیپلمات‌ها را در خود راه نمی‌دهد.
جیم مک گاورن، نماینده جمهوری خواه ماساچوست در این باره گفت، اجازه وقوع این دیدار ژست مهمی از سوی دولت چین بود اما معمولا ما چیزی از تبتی‌ها و دالایی لاما شنیده‌ایم که بازتاب پیشداوری‌های کهنه و قدیمی‌اند.
مک گاورن ادامه داد: من معتقدم دالایی لاما بخشی از راه حل مسائل مربوط به خودمختاری تبت است نه مشکل.
وی ضمن آن خواهان از سرگیری گفت‌وگوها برای رسیدگی به نگرانی‌های تبتی‌هایی شد که به دنبال خودمختاری، آزادی در مناسک دین بودایی و حفظ فرهنگ خودشان هستند.
دالایی لاما در سال 1959 در میان اعتراضات بی‌سرانجام علیه حکومت چین به هند گریخت و از سوی پکن جدایی طلب لقب گرفت.
پلوسی که آخرین بار در سال 2009 به چین سفر کرده بود نیز در این باره گفت: دیدار این هیات که علاوه بر تبت به هنگ کنگ و پکن نیز سفر کردند، پس از دعوت مقامات چینی در پی ابراز نگرانی وی از وضعیت حقوق بشری در این منطقه و طی سفر اخیر رئیس جمهور چین به واشنگتن رخ داده است. این هیات در پکن با لی کچیانگ، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.
پلوسی ادامه داد: این سفر سازنده و بهبود بخش روابط بود و ما می‌خواهیم به تلاش برای این بهبود روابط از طریق آشتی ملی و درک روشن‌تر طرفین از یکدیگر ادامه دهیم.
مک گاورن نیز در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد، این هیات چیزی را در تبت دید که دولت چین می‌خواست آمریکایی‌ها ببینند.
این قانونگذاران با وجود این سفر هنوز درنیافته‌اند که دولت چین برای آشتی با تبتی‌ها حاضر است چه گام‌هایی بردارد اما دست کم متوجه شدند که "درها برای انجام هیچ کاری، کاملا بسته نیستند" حتی برای گشایش کنسولگری آمریکا در لهاسا
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد