واکنش نوبخت به ظهور بابک زنجانی دوم

کد خبر: 463125

سخنگوی دولت با بیان اینکه خودروهایی که به مردم داده می‌شود، نقصی ندارد، گفت: سازوکار مناسبی برای جلوگیری از دلال‌بازی در پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو طراحی می‌شود.

فارس: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده پیرامون زائران اربعین اظهارداشت: استقبال بسیار گسترده شیعیان و مردم خوب کشورمان به عتبات عالیات و حضور در کربلا، نجف باعث شد از همان زمان تدارکاتی برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم فراهم شود.

نوبخت با بیان اینکه ستاد خاصی برای فراهم کردن زمینه لازم برای انجام این سفر تشکیل شده است، افزود: این ستاد تمام مسیرهای مورد نظر را ارزیابی و بررسی کرده تا نسبت به رفع مشکلات احتمالی زائران اقدام کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رسانه ملی در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده است، اضافه کرد: امکان حضور زائران همانطور که از قبل اعلام شده با داشتن گذرنامه خواهد بود.

نوبخت تاکید کرد: در مسیر نجف تا کربلا که معمولا شیعیان ترجیح می‌دهند با پای پیاده این مسیر را طی کنند، محل‌های استقرار مناسبی تعبیه شده که به کمک رسانه ملی اطلاع‌رسانی خوبی خواهد شد تا ان‌شاءالله شاهد حضور گسترده خواهران و برادران شیعه و سنی در کنار هم به این مراسم باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه شما چه برنامه‌هایی برای عدم حضور دلالان در این طرح پرداخت وام 25 میلیونی و دریافت خودرو دارید، اظهار داشت:‌ همانطور که مطلع هستید دولت برای سرعت بخشی به خروج از رکود سیاست‌های کوتاه مدت از نظر مالی و پولی اتخاذ کردند تا با ابزار مالی و پولی نسبت به تحرک بخشیدن به اقتصاد و سرعت بخشی برای خروج از رکود اقدام کنند.

نوبخت افزود: در این میان نیز سازوکارهایی توسط بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن و صنایع خودروساز مورد توجه قرار گرفت تا برای اجرای این طرح دلال‌بازی پیش نیاید. البته اگر در این فرایند عده‌ای به صورت غیررسمی از هر فرصتی برخوردار شود، سازوکارهای مناسب هم طراحی می‌شود.

وی در رابطه با نرخ سود بانکی گفت: تقلیل نرخ سود بانکی جزو سیاست‌های مشترک بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت است که گام عملیاتی آن را می‌توان به نرخ 16 درصد تسهیلات خودرو و نرخ 12 درصد تسهیلات برای خرید محصولات داخلی اشاره کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود این خودروها که با وام به مردم داده می‌شود کیفیت لازم را ندارد، گفت:‌ اینکه از انبار و ذخایر موجود خودروها استفاده می‌کنیم به این معنی نیست که این خودروها دارای نقص هستند در حالی که سازمان استاندارد هم موظف شده با دقت وکیفیت این خودروها نظارت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت همواره خواهان افزایش کیفیت و مناسب‌سازی قیمت خودروها است.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست تأکید کرد: کمیته نظارت بر برجام به زودی از سوی شورای عالی امنیت ملی تشکیل خواهد شد.

وی در واکنش به سخنان اخیر قوه قضائیه گفت: در این دوره شاهد بهترین تعامل بین قوا از جمله قوه قضاییه هستیم؛ این همکاری‌ها و همدلی‌ها به این معنی نیست که در هر مسأله‌ای هم نظر باشیم.

نوبخت یادآورشد: رئیس‌جمهور هم مسئول اجرای قانون اساسی و هم مسئول قوه مجریه است؛ رئیس‌جمهور در نمایشگاه مطبوعات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را بیان کرد و قطعاً دولت هم در اجرایی شدن این دغدغه‌ها پیگیری‌های خود را خواهد کرد.

وی در واکنش به ظهور بابک زنجانی دوم گفت: اگر چنین موردی وجود داشته باشد وزارت نفت و دستگاه‌های نظارتی برخورد مناسب را انجام خواهند داد.

سخنگوی دولت در رابطه با برخی اختلاف‌نظرها پیرامون کاهش نرخ سود بانکی گفت:‌ یک وقت این تصمیم دستوری است و زمانی یک تصمیی عقلانی، اقتصادی و نظری است که اجرا می‌شود.

وی افزود: موضوع تقلیل نرخ سود بانکی امری نیست که دولت تشخیص دهد این کار انجام شود. منطق اقتصاد حکم می‌کند این اراده برای کنترل از سوی بانک مرکزی با سایر دستگاه‌ها به وجود بیاید و این منطق باید در رابطه با نرخ سود بانکی فراهم شود و شاید دستور امروز جلسه شورای پول و اعتبار این موضوع باشد تا عده‌ای به خود اجازه ندهند بدون منطق اقتصادی عمل کنند.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که کمیته نظارت بر برجام چه زمانی تشکیل می‌شود، تصریح کرد: یکی از موضوعات اصلی شورای عالی امنیت ملی تشکیل این کمیته نظارتی است و در آینده‌ای نزدیک نیز این کمیته تشکیل خواهد شد.

وی درباره اقدامات دولت پیرامون شناسایی مفقودین حادثه منا گفت: گروه کارشناسی ایران متشکل از سازمان حج و زیارت، وزارت خارجه و غیره به عربستان سفر کردند تا مفقودین را شناسایی کنند و ما نیز از تمام ابزارهای رسمی و غیررسمی برای استیفای حقوق ایرانیان استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم کمیته حقیقت‌یاب پیرامون حادثه منا با همکاری دولت عربستان به زودی تشکیل و فعال شود.

سخنگوی دولت در رابطه با واکنش‌های بعد از سخنان رئیس‌جمهور نسبت به مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: رئیس‌جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی بعد از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است که علاوه بر مسئولیت قوه مجریه،‌ مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد و هر جا احساس شود حقوق شهروندان یا مطبوعات مخدودش می‌شود حتما موضع‌گیری می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت با عنوان مجموعه‌ای که باید در قوه مجریه تصمیم‌گیری کند هر چه لازم است درباره اصلاح قوانین و اجرای آن نظر آقای رئیس‌جمهور که نوعی تضییع حق از مطبوعات را دنبال می‌کرد، پیگیری می‌کند.

نوبخت درباره نحوه و چگونگی تحویل خودروها به مردم گفت: خودروسازان متعهد به برنامه زمانبندی شده‌اند و باید خودرو را تحویل دهند و امروز هم گزارشی از رسانه ملی منتشر شد که نشان می‌داد برخی خودروها تحویل مردم شده است. البته برای بازپرداخت وام 25 میلیون تومانی نیز یک دوره 4 تا 7 ساله پیش‌بینی شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با لغو سفر استانی رئیس‌جمهور به سمنان گفت: در نشست خبری هفته گذشته در رابطه با سفر استانی به سمنان و سفر خارجی به ایتالیا و فرانسه سوالاتی از بنده شد که ضمن تائید هر دو زمان مشخص آن را تائید نکردند. زیرا به هر دلیلی ممکن است زمان سفر یکی دو هفته تغییر کند.

وی بیان کرد: لایحه شفاف‌سازی کاندیداهای انتخابات در دولت تصویب شد و با قید فوریت به مجلس تقدیم می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در رابطه با سخنان اخیر آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا که نسبت به سخنرانی رئیس‌جمهور واکنش نشان داد،‌گفت: این دوره یکی از دوره‌های خوب همدلی، تعامل و همکاری بین مسئولان قواست. به ویژه همکاری تنگاتنگی بین قوه قضائیه و مجریه وجود دارد.

وی تاکید کرد: همه این همدلی‌ها و همکاری‌ها به این معنی نیست که در همه مسائل یک نظر وجود داشته باشد. ممکن است دو قاضی درباره یک پرونده یک رای را عینا صادر نکنند و این مسئله طبیعی است.

وی ادامه داد: ما ضمن پایبندی به تفکیک قوا درباره اصل 113 قانون اساسی که جایگاه ویژه‌ای برای رئیس‌جمهور قائل است معتقدیم که بر اساس این جایگاه رئیس‌جمهور تشخیص داده و نظر و دغدغه‌های خود را در جمع اصحاب رسانه بیان کرده است که دولت در جهت رفع نگرانی‌های رئیس‌جمهور پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

نوبخت با تاکید بر اینکه برجام یک موفقیت ملی برای ایرانیان بود،‌افزود:‌ اینکه هر یک از قوا در امری نظری متفاوت داشته باشد محترم و معتبر است.

وی خاطرنشان کرد: در فضای برجام بیش از پیش نیاز به همدلی و همراهی داریم که با سیاست حکیمانه رهبر انقلاب در آغاز سال 94 جهت همدلی بین دولت و ملت بیان فرمودند،‌ این شرایط فراهم شود تا پس از رفع تحریم‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم تا همه آثارش را در اقتصاد ببینند.

سخنگوی دولت درباره دلخوری پیش آمده در اجرای یک برنامه تلویزیونی گفت: این موضوع باعث دلخوری مردم آذری زبان ما شد و این مسئله باعث تاسف است، مردم غیور آذری‌ زبان آنقدر برای کشور بااهمیت و محترم هستند و خدمات آنها به ایران و انقلاب اسلامی و همچنین در جنگ تحمیلی باعث می‌شود تواضع مسئولان در قبال آنها بیش از پیش باشد. به همین جهت انتظار می‌رفت نسبت به عدم توجه درباره پخش آن برنامه واکنش مقتضی از سوی مسئولان صدا و سیما انجام شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: بنده تشکر می‌کنم و شاهد بودم که مسئولان صدا و سیما متواضعانه بابت این موضوع عذرخواهی کردند که عکس العمل شایسته ای بود همچنین رئیس جمهور به عنوان مدافع حقوق ملت در کنار تمام قومیت‌ها بوده از آنها دفاع می‌کند .

نوبخت در پاسخ به این سوال که با اعلام قبلی بازپرداخت وام 25 میلیونی خرید خودرو 7 ساله بود اما هنگامی که مردم برای ثبت‌نام مراجعه کردند 4 ساله اعلام شده و دلیل این اتفاق چیست، گفت: اقدام انفرادی از سوی نظام بانکی کشور وجود ندارد و حتی در روز جمعه جلسه مشترکی بین وزارت صنعت و بانک مرکزی تشکیل شد که نتایج آن را اطلاع‌رسانی کردیم.

وی اضافه کرد: اگر در اجرای این طرح ناهماهنگی پیش بیاید بر اساس تصمیم دولت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عهده‌دار برطرف کردن این ناهماهنگی‌هاست.

سخنگوی دولت درباره ظهور بابک زنجانی دوم و بدهی 5.3 میلیارد دلاری این فرد به وزارت نفت گفت: تردید نکنید اگر پرونده مشابهی مانند پرونده بابک زنجانی اتفاقی بیفتد وزارت نفت و دستگاه‌های نظارتی برخوردهای لازم را خواهند داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد