آمریکا و کوبا بر لزوم برقراری همکاری‌های امنیتی تأکید کردند

کد خبر: 463066

رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» گزارش داد که مقامات آمریکا و کوبا بر لزوم ایجاد همکاری‌های امنیتی دوجانبه بین دو کشور تأکید کرده‌اند.

فارس: مقامات آمریکا و کوبا روز گذشته با برگزاری جلسه‌ای در «هاوانا» (پایتخت کوبا) بر اهمیت ایجاد همکاری‌های امنیتی در زمینه‌های مختلفی همچون مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق کالا و پولشویی تأکید کردند.
براساس یادداشت مطبوعاتی که از سوی وزارت امور خارجه کوبا صادر شد، این دیدار در کمال احترام و با روحیه سازندگی برگزار شد و دو طرف به اهمیت برقراری سازوکارهای لازم برای مقابله با جرایم بین‌المللی نیز اذعان داشتند.
در این جلسه همچنین مسائلی از قبیل تعیین تکلیف مجرمان فراری دو کشور نیز مطرح شد و دو طرف برای پیگیری این مذاکرات و برگزاری جلسات فنی بین دو طرف توافق کردند.
«آبل گونزالس» معاون مشاور کمیسیون دفاع و امنیت ملی کوبا و «یوری گالا» مدیر مسائل دوجانبه وزارت امور خارجه این کشور مقامات حاضر در این جلسه از سوی هیئت کوبایی بودند و هیئت آمریکایی نیز با شرکت «ادوارد آلکس لی» دبیر اجرایی مسائل نیمکره غربی وزارت امور خارجه آمریکا و «بروس سوآتز» معاون دادستان بخش جنایی دادگستری این کشور در این جلسه حاضر شدند.
در این جلسه همچنین مقامات آژانس وابسته به بخش امنیت داخلی و قضایی آمریکا به علاوه وزیر کشور، دادستانی کل و نمایندگی گمرک کوبا نیز حضور داشتند.
این جلسه اندکی پس از دیدار «آلخاندرو مایورکاس» معاون وزیر امنیت آمریکا از کوبا برگزار شد.
به گزارش فارس، «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) از سال 1961 (1340) روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد.
پس از گذشت نیم قرن از این اقدام آمریکا، دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند و در نهایت در 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.
یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد؛ همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور دستور اجازه‌ سفرهای بیشتر و افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با کوبا را صادر کرد.
با وجود این که کوبا و آمریکا در 17 دسامبر 2014 (26 آذر 1393) از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک خود را اعلام و در همین راستا در 20 جولای 2015 (30 تیر 1394) نیز اقدام به بازگشایی سفارتهای خود در کشور مقابل کردند، مشکلات اساسی جهت عادی‌سازی روابط بین هر دو کشور باقی مانده است که رفع کامل تحریم‌های آمریکا علیه کوبا مهمترین این مشکلات محسوب می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد