هدف شبکه دیده‌بان، استفاده از ظرفیت مردمی برای مبارزه با فساد است

کد خبر: 458768

نماینده مردم تهران در مجلس هدف شبکه دیده‌بان را استفاده از ظرفیت مردمی برای حقوق شهروندی و اجرای عدالت نامید و گفت: این سمن اشخاص و شبکه های فسادخیز را مورد توجه قرار می دهد.

مهر: احمد توکلی در نشست خبری اعلام موجودیت «سازمان مردم نهاد شبکه دیده بان شفافیت و عدالت» که صبح امروز برگزار شد، هدف از تشکیل این سازمان را استفاده از ظرفیت مردمی برای حقوق شهروندی و اجرای عدالت در ذیل قانون دانست و اظهارداشت: فرمان ۸ ماده ای امام راحل و فرمان ۸ ماده ای مقام معظم رهبری که از حقوق شهروندی دفاع می کرد، در پائین ترین سطح مورد عمل قرار گرفته است.
وی افزود: رشد فساد به مرحله ای رسیده است که هم اکنون در مرحله فساد سیستمی قرار گرفته ایم.
توکلی با اشاره به دو معنا از فساد سیستمی تصریح کرد: یک معنا این است که مسئول مبارزه با فساد خود گرفتار فساد می شود. معنای دیگر فساد سیستمی این است که فاسدان در مجاری تصمیم گیری نفوذ می کنند و وضع قانون و صدور بخشنامه که قوانین بازی را تعیین می کند تحت تاثیر قرار می دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در معنای نخست از فساد، رفتار عادی سیستم به فساد منتهی می شود، گفت: تجربیات موفق جهان به ما می گوید که در این شرایط امکان مبارزه وجود دارد.
وی ادامه داد: برای مبارزه با فساد از طریق نهادهای مردمی و مدنی، کسانی که در این کار فعال هستند، NGO تشکیل می دهند و اینها کسانی هستند که مورد حمایت جامعه بوده و به حکومت کمک می کنند.
توکلی افزود: کسی که مدعی است حکومت قابل اعتماد نیست، به این سمن (سازمان مردم نهاد) اعتماد کرده و اطلاعات می دهد و این سازمان ها می توانند نسبت به جرائم در سیستم اعلام جرم کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در ماده ۱۱ قانون سازمان بازرسی کل کشور در بند «الف» بهره گیری از تشکل های مردم نهاد و غیر دولتی تصریح شده است، تصریح کرد: ما در ذیل قانون حرکت می کنیم و از قدرت قانون برای احقاق حق مردم استفاده خواهیم کرد و انشاءالله موفق می شویم.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به ساختارهای فسادخیز توجه کرده و بسترهای سیاسی فسادخیز و اشخاص و شبکه های فسادخیز را نیز مورد توجه قرار دهیم. در این سه مورد مردم می توانند به ما اطلاعات دهند.
توکلی افزود: این سازمان مردم نهاد از بروز گرایش های حزبی و جناحی پرهیز می کند و این سازمان به هیچ وجه سیاسی نخواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: به شدت از افشاگری های غیرقانونی خودداری می کنیم زیرا آبروی افراد و سازمان ها در بخش دولتی و خصوصی برای ما مهم است و این بدترین فساد است.
وی گفت: سازمان دیده بان جمهوری اسلامی ایران می خواهد کمک کند تا امور دولت بچرخد و اخلاق، اعتلا پیدا کند. سعی می کنیم اعتماد بین مردم و حکومت افزایش پیدا کرده و هزینه ها کاهش یابد.
توکلی تصریح کرد: در این صورت آبروی جمهوری اسلامی ایران که آبروی اسلام و خون شهدا است تقویت می شود و حقوق شهروندان و حکومت نیز تقویت خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به شیوه مبارزه سازمان دیده بان با فساد، گفت: هیچ فرقی بین نهادها وجود ندارد و نسبت به همه بنگاه های اقتصادی که به حقوق شهروندی مربوط است، خواهیم پرداخت و در پی اصلاح آن هستیم.
وی در خصوص تفاوت عملکرد این سازمان با کمیته تحقیق و تفحص گفت: نوعی از کار بازرسی و بررسی را انجام می دهیم و اطلاعات را پایش کرده و با دستگاه های قانونی همکاری خواهیم کرد.
توکلی با اشاره به نقش رسانه ها در کنترل این سازمان گفت: شما رسانه ها و کنترل ما نقش موثری خواهید داشت و در تعقیب مصادیق فساد و کشف نهادهای فسادانگیز به رسانه ها امیدواریم.
بحرینی: فساد اعتماد مردم به حکومت را کاهش می دهد
همچنین در ادامه این نشست محمدحسین حسین زاده بحرینی، اظهارداشت: امیدواریم این جلسه منشاء خیر و برکشت باشد و مسیر جدیدی را برای فعالان در عرصه مقابله با فساد بازکند.
وی خاطرنشان کرد: بحث مقابله با فساد اقتصادی به زمان حاضر کشور ما مربوط نیست و مطالعات فراوانی در دنیا در این حوزه انجام شده است و نشان دهنده رابطه فساد در کشور با رشد و تولید ملی است.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: جامعه هرچه دارای عوامل فساد انگیز بیشتری باشد، به همان میزان رشد با کاهش مواجه می شود.
بحرینی تصریح کرد: وقتی فساد در یک اقتصاد گسترش پیدا می کند، مهمترین بلا این است که اعتماد مردم به دولت و حکومت کاهش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه فساد می تواند اعتماد مردم به حکومت را کاهش دهد، ادامه داد: در این سمن (سازمان مردم نهاد) که امروز اعلام موجودیت کرد، عموماً به این نکته توجه شده است. هدف این سمن آسیب شناسی اقتصاد ایران و عوامل فسادزا و مقابله با آن است.
نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: باید اقرار کنیم که در مبارزه با فساد، توفیق زیادی نداشته ایم.
بحرینی خاطرنشان کرد: این سمن به عنوان یک سازمان مردم نهاد بنا است فساد را در اقتصاد ایران رصد و با کمک حکومت همه توانمندی ها را برای مقابله با آن بسیج کند.
وی با تاکید بر اینکه در دو سه دهه اخیر در حوزه های پولی و بانکی فسادهای زیادی را شاهد بوده ایم، گفت: فساد جایی شکل می گیرد که رانت متبلور شده باشد.
نماینده مردم مشهد در مجلس در پایان گفت: هنر این سازمان جهت دهی اهداف جامعه در جهت اهداف خود است و حاصله دغدغه افرادی است که از بروز فساد نگرانند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد