جیش‌المهدی گروهی افراطی و پدیده‌ا‌ی صرفاً قرقیزی است

کد خبر: 458007

رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» قرقیزستان گفت: گروه افراطی «جیش‌المهدی» صرفاً قرقیزی است که توسط گروه‌های افراطی این کشور ایجاد شده است.

فارس: «قادر ملک‌اف» رئیس مرکز مستقل تحلیلی «دین، حقوق و سیاست» در مصاحبه با پایگاه خبری- تحلیلی «اسپوتنیک.کی.جی»،گفت: جنبش افراط‌گرای «جیش‌المهدی» گروهی صرفا قرقیزستانی می‌باشد.
به گفته این کارشناس علوم اسلامی، گروه «جیش‌المهدی» در قرقیزستان تأسیس گردید و دارای دیدگاه‌های افراطی با جهت‌گیری تکفیری- سلفی است.
وی گفت: در عراق نیز گروهی تحت همین نام وجود دارد اما آنها را به هیچ وجه نباید با گروه قرقیزستانی مقایسه کرد زیرا گروه عراقی دارای ریشه‌های شیعی می‌باشد.
وی افزود: عنوان «جیش‌المهدی» در زبان عربی به معنای «ارتش» و یا «ارتش مهدی» است و طبق عقیده مسلمانان، وقتی «دجال» می‌آید، امام مهدی(ع) با ارتشی به رهبری خود علیه او می‌جنگد و پیامبر عیسی مسیح(ع) نیز به مبارزه با دجال می‌پردازد.
ملک‌اف اظهار داشت: گروه «جیش‌المهدی» در قرقیزستان ابتکار و پدیده‌ای صرفا قرقیزی است که اعضای آن افرادی دارای ایدئولوژی افراطی بوده و خطر اصلی آنها این است که این افراد بر سر عقاید خود پافشاری می‌کنند.
به گفته وی، ایده تأسیس گروه «جیش‌المهدی» در قرقیزستان در سال 2008 به وجود آمد و اعضای این جنبش پس از 2 سال، دست به انجام اقدام تروریستی در قرقیزستان زدند.
این کارشناس علوم اسلامی افزود: براساس تحقیقات بعمل آمده از این گروه مشخص شد که اعضای گروه مذکور با فردی در روسیه با نام «سعید بوریاتسکی» که اسم واقعی آن «الکساندر تیخامیراف» است، ارتباط داشته و از طریق وی پشتیبانی می‌شده‌اند.
سعید بورباتسکی عضو گروه‌های تروریستی، واعظ باصطلاح اسلامی و یکی از ایدئولوژی‌پردازان گروه مسلح قفقاز شمالی (که جنبشی ممنوعه خوانده شده‌ است) می‌باشد.
ملک‌اف همچنین تأکید کرد: افراط‌گرایان قرقیزستان پیرامون مسائل مختلف با «سعید بوریاتسکی» مشورت می‌کردند، روش‌های انجام فعالیت‌های براندازی و تکنیک‌های اجرای اقدامات تروریستی را یاد می‌گرفتند و آغاز فعالیت باصطلاح «جهاد» را با وی هماهنگ می‌کردند.
این اسلام‌شناس قرقیز تصریح کرد: فعالیت گروه «جیش‌المهدی» در قرقیزستان با اقدامات «القاعده» شبیه است و همان ریشه‌ها را دارد که این اندیشه را پیدا شدن پرچم سازمان تروریستی بین‌المللی در زمان دستگیری «عادل عبدالرحمان‌اف» (یکی از فراریان زندان تحقیقاتی شماره 50) تأیید می‎‌کند.
به گفته ملک‌اف، برخی این مسئله را درک نمی‌کنند و می‌پرسند: «داعش اینجا چه کاره است؟» که در پاسخ باید گفت: بین این جنبش‌ها اختلافات ایدئولوژیکی وجود ندارد و آنها فقط نسبت به ساختن خلافت جهانی دیدگاه‌های مختلفی دارند.
رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» اظهار داشت: احتمالا زندانیان فراری مذکور در زندان به داعش سوگند وفاداری خوردند و پس از آن تصمیم گرفتند تا فرار کنند.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه تروریست‌های مذکور از خارج حمایت مالی نمی‌شدند و برای رسیدن به اهداف خود پول را از طریق دزدی و خلاف‌کاری به دست می‌آوردند، می‌توان گفت که آنها آمادگی ایدئولوژیکی و علاقه‌ قوی نسبت به پیشبرد باصطلاح «جهاد» داشتند.
به گفته این کارشناس قرقیز، ظاهرا اگر آنها می‌توانستند فرار کنند، با همکاری همفکران خود در افغانستان و سوریه به فعالیت خود در قرقیزستان ادامه داده و آن را تقویت می‌کردند.
وی افزود: خطر این گروه‌ها در آن است که آنها می‌توانند دوباره به وجود آیند و متأسفانه برای این مسئله در قرقیزستان پس‌زمینه وجود دارد.
ملک‌اف در پایان گفت‌و‌گو تصریح کرد: سطح پایین آموزش دینی شهروندان قرقیزستان، به جنبش‌های افراطی اجازه می‌دهد تا آنها را فریب دهند. بنابراین باید با دقتی ویژه بر روی این مسئله کار کرد و در بین مسلمانان کشور فعالیت‌های روشنگرانه انجام داد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد