ضرورت حفظ فضیلت نمایندگی

کد خبر: 452818
ایران: این روزها برخورد با «برجام» به معیاری برای سنجش رفتار و مواضع جریان های سیاسی تبدیل شده است. در این میان رفتار نمایندگان مجلس بیش از همه زیر ذره بین نگاه افکار عمومی قرار دارد. گویی برجام صحنه امتحانی گشوده که در آن افکار عمومی با عیار منافع ملی در عملکرد ساکنان خانه ملت داوری کنند.
با اتفاقاتی که در حاشیه نشست های مربوط به بررسی برجام در بهارستان بروز کرد به نظر می آید این روزها بازخوانی توصیه ها و رهنمودهای بنیانگذار انقلاب یک ضرروت است. بنیانگذار انقلاب، با الهام از تعالیم اسلامی معیارهای مهمی را برای ارزیابی رفتار ارکان مختلف حاکمیت ترسیم کردند. از جمله این معیارها سخن مشهور امام خمینی (ره) است که تأکید و توصیه کردند که مجلس باید عصاره فضایل ملت باشد.
بر این مبنا، مراقبت از حریم اخلاق و فضیلت نمایندگی یک اصل خدشه‌ناپذیر است و بروز هر گونه بد اخلاقی در فضای مجلس شورای اسلامی، پیامهای تلخی به جامعه و بخصوص به نسل امروز نو منتقل می کند. بر این اصل رهبر معظم انقلاب نیز در برهه ای مختلف تأکید ورزیده اند. ایشان در یکی از سخنرانی مهم خویش در سال 91 به تشریح شأن و نقش ارکان مختلف نظام در شکل گیری وایجاد تمدن نوین اسلامی پرداختند. آنچه از بیانات رهبر معظم انقلاب نظام پیداست نهادهای نظام نظیر مجلس شورای اسلامی نقش بسزا در پایه گذاری تمدن اسلامی دارند بر همین مبنا تصمیم‌ها و رفتار نمایندگان مجلس می بایست از منطق و معیارهای والای اخلاق اسلامی پیروی کند.
از همین روست که پاره ای از رفتارها که در روزهای اخیر از برخی نمایندگان مجلس در برخورد با دیپلماتهای برجسته و امین رهبری ونظام مشاهده شد از نگاه افکار عمومی ناسازگار با اصول والای اخلاق است. اگرچه خود مجلسیان نیز از این رفتارها برائت جستند اما به نظر می‌آید برای پیشگیری از تکرار و تداوم آن، نخبگان و اندیشوران جامعه می بایست همت شایسته برای حفظ سلامت فضای سیاسی نشان دهند. در سال های نه چندان دور یکی از مقامات سیاسی کشورمان تأکید کرد ملت ما در حال تمرین دموکراسی است و راه درازی پیش‌رو داریم، مخالفین برآشفتند و به وی تاختند. اکنون اما با گذشت یک دهه از بیان این سخنان بارها آشکار شد که نه تنها دموکراسی تمرین می‌خواهد و در حال تمرین و مشق آن هستیم بلکه ورود به سیاست در جامعه اسلامی و انقلابی نیازمند قانونمداری و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی در اندیشه و گفتار و کردار است. به تعبیر بلند امام علی علیه السلام‌ کسانی‌که به سمت‌های نمایندگی و مدیریتی ورود می کنند قبل از دیگران باید خود را ساخته و تربیت کرده باشند. (من جعل نفسه للناس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره)
تاریخ بلند ارزشهای اخلاقی مردم ایران زمین تابلوی درخشان امتیازات ارزنده ما است. مبادا در طوفان عصبیت و حمیت جناحی ندانسته اعتبار و فضیلت نمایندگی را مخدوش سازیم همچنان‌که برخی در گذشته با سقوط اخلاقی عبرت تاریخ شدند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد