ضایعه اسفناک جان باختن حاجیان بیت ا...الحرام جهان را در بهت و حیرت فرو برد و مرگ شهادت گونه این تعداد از انسانهای خداجوی در اجتماعات بشری بسیار کم سابقه بوده است. این حادثه دلخراش درسی برای ما شیعیان است که در خصوص مدیریت دستگاه وهابیت بر حرمین شرفین و نحوه اعزام زائران و تعداد کمی و کیفی حاجیان به چاره گری و کنش های مدبرانه بپردازیم . نا امن شدن حرم امن الهی و هتک حرمت بیت ا... الحرام و مرگ دسته جمعی انسانهای بیگناه و بی پناه امری تکان دهنده برای وجدان مسلمانان و حتی جامعه بشری است . واقعا چنین سوء مدیریت وحشتناکی برای همه مسلمانان غیر قابل تحمل و غیر قابل چشم پوشی است. قرآن کریم از مسجدالحرام به عنوان مسجد یاد کرده «وجعله آمنا». حق متعال این مسجد را امن قرارداده است.حال گزاره حج یک گزاره حقیقی است و از احکام جاودانه اسلام است. با این وجود همه احکام شریعت تابع استلزامات عقلی ومحتاج دخالت خردمندان برای اجرای درست و اقرب به مقصود شارع مقدس است. حج
برخلاف سایر عبادات واجب مقید و مشروط و تابع مقتضیات عملی و امکانات و شرایط زمان و مکان است. مثلا اگر روزی جمعیت مسلمین به70 میلیارد نفررسید چگونه امکان دارد که درموسم حج همه اعمال را به جای آورند؟
1- احکام اسلام تابع مصالح ومفاسد است.علامه حلی در کشف المراد می گوید «الاحکام منوطه بالمصالح والمفاسد تتغیر بتغیر الاوقات وتختلف باختلاف المکلفین». اجرای حج دراین شرایط وبا این اوضاع و احوال مدیریت وهابی ها عین مفسده است.اگر هم دو حکم با هم تزاحم شد طرح الصغری للکبری.درجمع اهم ومهم حکم اهم واجب است.درتزاحم بین عمل حج وحرمت کعبه واحترام نفوس وشرافت وجان وسلامت انسان ها قطعا لزوم حرمت کعبه و مومنان واجب تراست.کشتار دستجمعی زائران در حرم امن الهی موجب وهن مقام کعبه است.
2- یکی ازقواعد فقهی اسلام نفی ضرر وضرار است.اگر اجرای حکمی موجب ضرر به جان ومال وحیثیت مسلماني شود عملی قبیح ومذموم است.یکی از شرایط حج استطاعت است. استطاعت فقط در پول داشتن نیست به شرایط عملی وامکانات واجرای بدون عسروحرج وضرر وضرار هم هست.این طریق حج وهن مسجدالحرام است .احکام هم تابع مصالح ومفاسدند.درآمد حاصل از حج امروزه صرف تجهیز لشکر شیطان وترور وداعش می شود.دشمن از وادی قرآن ونماز آمده است.مضافن تکلیف مالایطاق ساقط است.حج دراین شرایط اگر نگوییم باید تعطیل شود ولی خیلی امکانش محدود است.
3- ازنظر حقوق بین الملل هرچند مکه ومدینه بخشی ازخاک عربستان است ولی بایددانست که حرمین شریفین قبله مسلمین ومتعلق به همه مسلمانان است.امروزه برخلاف قرن هیجدهم حاکمیت دولت ها مطلق نیست وعربستان حق ندارد به خاطر اعمال حاکمیت خودش مسلمانان را از انجام مراسم حج سالم ودرست ومطلوب منع کند.اصل بر آزادی مراسم مذهبی است.از نظر حقوقی مدیریت مکه وحرمین شریفین درانحصار عربستان نباید باشد.حج متعلق به همه مسلمین است.بهنظر می رسد سازمان کنفرانس اسلامی باید یک معاهده بینالمللی برای اداره موسم حج ابداع كند ومدیریت حج تابع یک رژیم بین المللی قرار گیرد.
4- از نظر رژیم حمایت دیپلماتیک وحمایت ازاتباع کشورها ،دولت های متبوع حجاج حق و تکلیف دارنددرباره جان وسلامتی اتباع شان تحرکات حقوقی ودیپلماسی داشته باشند .دولت عربستان حق ندارد میلیون هاانسان را در یک شرایط بحرانی مانند گروگان بگیرد ودولت های متبوع وجامعه بینالمللی رااز کمک وحمایت ومشارکت ممنوع نماید.از نظر ملاک های حقوق بین الملل بشر هم رعایت جان وسلامت هرانسانی یک تعهد بین المللی برای همه جامعه بینالمللی است.انحصار حاکمیت عربستان بر مسجدالحرام که قبله همه مسلمانان جهان است توجیه عقلی وحقوقی ندارد.ازنظر امکانات ولجستیک وامداد سوانح این امر محتاج یک اراده جهانی است ویک کشور بیگمان نمی تواند این اجتماع بین المللی را مدیریت کند.راهکار عملی برای این معضل یک کنوانسیون بین المللی ومشارکت کلیه کشورهای اسلامی در این امر خطیر است.
5- حاکمیت انحصاری آل سعود بر حرم امن که حق تمام مسلمین است موجه ومعقول نیست. حداقل مثل نظام سازمان ملل وسایر سازمان های بین المللی عمل شود. ساختمان ومحدوده جغرافیایی سازمان ملل در نیویورک بخشی ازخاک آمریکاست ولی دولت آمریکا هیچ حاکمیتی بر آن منطقه ندارد.آیاارزش کعبه ازسازمان ملل کمتراست.مجمع جهانی حج از مجمع عمومی سازمان ملل متحد کمتر است؟ آیا ارزش کعبه از واتیکان کمتر است ؟دولت ایتالیا هیچ حاکمیتی برواتیکان ندارد. حاکمیت هیچ جای جهان انحصاری نیست.مهم انعطاف وتقدیس واحترام است که مسلمین وآل سعود باید برای مسجد الحرام قایل شوند ولی آل سعود این پرده داری کعبه راتبدیل به منبع درآمد واهرم فشار علیه مسلمانان کرده است. امیداست جهان اسلام وکشورهای اسلامی یک نظام مدیریت مشارکتی وبین المللی برای حرمین شریفین تصویب كنند وتابع یک مقررات ساختاری وهنجاری الزام آور حقوقی شود وتازمان ایجاد یک مدیریت بهنجار وبینالمللی وسازمان یافته؛استطاعت عزتمندانه وایمن ومناسب شان کعبه وجودندارد
وبلکه مفسده انگیز است.
دیدگاه تان را بنویسید