فارس: یکی از رهبران ارشد حماس در گفتوگویی به نقش پررنگ ایران در بسیج افکار عمومی جهان اسلام در راستای حمایت از فلسطین و آزادی آن اشاره کرد و آن را ستود. یکی از رهبران برجسته جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در غزه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ای در بسیج افکار عمومی جهان اسلام در راستای حمایت از مساله فلسطین و مقدسات اسلامی و نیز جلب حمایت از مساله آزاد سازی فلسطین ایفا کرده است. دکتر احمد یوسف در گفتگوی اختصاصی با «مرکز اطلاع رسانی فلسطین» به تشریح تحولات اخیر شهر اشغالی قدس و مسجد مبارک الاقصی پرداخت و گفت این حوادث نشانگر آغاز عملی انتفاضه سوم فلسطین است و عملیات های فردی در قدس و کرانه باختری نشانگر خودجوش بودن انتفاضه است. متن کامل این مصاحبه؛ · با توجه به گسترش دامنه عملیات های مقاومتی در قدس، آیا می توانیم بگوییم که انتفاضه سوم عملا آغاز شده است؟ ـ بی شک، تشدید اقدامات اعتراضی و اعلام مخالفت با رژیم صهیونیستی و اقدامات شهرک نشینان صهیونیست؛ همگی نشانه ها و مقدمه انتفاضه سوم هستند و اگر تشکیلات خودگردان فلسطین دست به سرکوب تظاهرات های فلسطینیان در شهرهای مختلف کرانه باختری نمی زد، شاید
دامنه این تظاهرات ها اکنون گسترده تر هم می شد؛ به طوری که می توانیم بگوییم فعالیت های انتفاضه سوم عملا در تمامی شهرها و مناطق کرانه باختری آغاز شده است، اما متاسفانه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سرویس های امنیتی کرانه باختری به خاطر برخی سیاست های مشخص خود اقدام به سرکوب تظاهرات های خشم ملت فلسطین که می توانند باعث تقویت انتفاضه سوم شوند، می کنند. · تفاوت این انتفاضه با انتفاضه های قبلی چیست؟ ـ این انتفاضه در پی وقوع برخی حوادث دینی در مسجد الاقصی و اقدامات رژیم صهیونیستی در زمینه هتک حرمت این مسجد و نیز تلاش های آن برای تثبیت حضور یهودیان تندرو در داخل صحن های مسجد الاقصی آغاز شد و در واقع رژیم صهیونیستی همان طوری که اقدام به تقسیم زمانی و مکانی برنامه ورود به حرم حضرت ابراهیم در شهر الخلیل کرد، سعی در اجرای همین طرح در مسجد الاقصی را دارد. لذا، این اقدامات نوعی بسترسازی برای تحقق اهداف و برنامه های شهرک نشینان صهیونیست در زمینه احداث معبد کذایی بر روی ویرانه های مسجد الاقصی و اثبات ادعاهای رژیم صهیونیستی است که در راستای سیطره بر مسجد الاقصی و دیگر مقدسات اسلامی موجود در اطراف آن صورت می
گیرد. · برخی مقامات صهیونیستی و فلسطینی اخیرا هشدارهایی را نسبت به احتمال تبدیل منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی به جنگ مذهبی مطرح کرده اند. آیا چنین احتمالی وجود دارد؟ ـ این مساله نوعی "تحصیل حاصل" است؛ چرا که میزان تندروی صهیونیست ها تا حد زیادی افزایش یافته است و دولت راستگرا و تندروی بنیامین نتانیاهو به خاطر برخی اهداف انتخاباتی و شاید اعتقادات دینی سعی در گسترش دامنه منازعه و تبدیل آن به جنگ مذهبی را دارد؛ به ویژه که ما در مرحله کنونی شاهد جنگ غرب علیه جهان اسلام یا برخی جریان ها و جنبش ها هستیم و این جنگ در منطقه خاورمیانه رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته است و شاید رژیم صهیونیستی نیز تلاش می کند با همین جریان همراه شود و به منازعه خود با فلسطینی ها رنگ و بوی مذهبی بدهد تا بتواند حمایت غرب از تجاوزات و اقدامات خود در راستای تخریب مسجد الاقصی، سیطره بر آن با پشتیبانی محافل تندرو یهودی در داخل این رژیم و نیز تخصیص برخی اماکن در داخل صحن های مسجد الاقصی برای یهودیان را جلب کند. · برخی طرف های منطقه ای دست به اقدامات اعتراضی علیه تجاوزات دشمن صهیونیستی به قدس اشغالی زدند که از جمله آنها می توان به اقدام اردن در
فراخوانی سفیر خود از تل آویو اشاره کرد. آیا این اقدامات در راستای دفاع از مقدسات اسلامی و مسجدالاقصی صورت می گیرد، یا هدف از آنها آرام سازی اوضاع در قدس است که در نهایت به نفع رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد؟ ـ شاید هدف از این تلاش های نظام های رسمی در منطقه آرام سازی اوضاع در قدس باشد و در کل این مساله به صلاح منافع عالی ملت فلسطین نیست که منازعه سیاسی آن با رژیم صهیونیستی به عرصه منطقه ای و بین المللی کشیده شود؛ چرا که تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست و حمایت های دولت راستگرای اسرائیل تنها با هدف تحمیل سیاست «واقعیت موجود» به اهالی قدس و مقدسات اسلامی صورت می گیرد و صهیونیست ها سعی در بهره گیری از شکاف و دو دستگی در داخل نظام های رسمی را دارند. لذا، تلاش های نظام های منطقه ای نمی تواند باعث افزایش توجه افکار عمومی به مساله فلسطین و در نهایت جلب حمایت از آن و تشریک مساعی امت برای اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی شود و قدس به عنوان خط قرمزی مطرح گردد که عبور از آن به معنای جنگ با کل جهان عرب و اسلام تلقی شود. موارد مکرر هتک حرمت مسجد الاقصی و محروم کردن مسلمانان از دسترسی به مقدسات شان؛ نشانه هایی از انفجار اوضاع
است که بی شک اتفاق خواهد افتاد و تلاش های تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن و برخی کشورهای عربی برای جلوگیری از وقوع این اتفاق راه به جایی نخواهد برد؛ چرا که اقدامات تنش زا و تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست علیه مقدسات اسلامی به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است و رژیم صهیونیستی سعی دارد با کمک برخی نظام های عربی با واکنش های مسلمانان و دفاع آنها از مقدسات اسلامی و مسجد الاقصی مقابله کند. · عملیات های کرانه باختری و قدس اکثرا عملیات های فردی هستند و مانند گذشته اقدامی تشکیلاتی و سازمان یافته نیستند. آیا فردی بودن این عملیات ها نشانگر خودجوش بودن انتفاضه و دشواری مقابله با این روند است؟ ـ به نظر من، موج واکنش های خشم ملت فلسطین هر انسانی را جدای از عضویت یا عدم عضویت وی در یک تشکیلات تحت تاثیر قرار می دهد. از سوی دیگر، تعرض به کرامت فلسطینیان و هتک حرمت مقدسات مسلمانان باعث شده است که هر مسلمانی درصدد اجرای قانون برآمده و از هر وسیله ای برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی استفاده کند؛ چرا که این رژیم نهاد رسمی فلسطینی (تشکیلات خودگردان) و حتی برخی تشکل های حاضر در کرانه باختری را تسلیم خود کرده است و از همین رو، مردم
سعی دارند با واکنش های خودجوش که نشانگر اجماع ملی و اسلامی فلسطینیان در کرانه باختری است، به مقابله با رژیم صهیونیستی بپردازند و در این شرایط، هر انسانی می تواند دست به اقدامی ابتکاری برای دفاع از مقدسات مسلمانان بزند و حتی جانش را در این راه فدا کند و این مساله هشداری قاطعانه به رژیم صهیونیستی است که هر شهروند فلسطینی می تواند نقش یک بمب ساعتی را در زمینه حمایت از مقدسات و دفاع از مسجد الاقصی ایفا کند و هیچ کس در این زمینه کوتاهی نخواهد کرد. به عبارت دیگر، هر کسی از هر وسیله ای برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد و از هیچ اقدامی در راستای حمایت از مقدسات و مقابله با اقدامات صهیونیست ها در زمینه هتک حرمت مقدسات مسلمانان در مسجد الاقصی دریغ نخواهد کرد. · رهبر انقلاب اسلامی ایران اخیرا بارها در جریان اظهارات شان بر لزوم اهتمام به کرانه باختری و تسلیح آن تاکید کرده اند. نظر جنبش حماس در این باره چیست؟ ـ جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ای در بسیج افکار عمومی جهان اسلام در راستای حمایت از مساله فلسطین و مقدسات مسلمانان و نیز جلب حمایت از مساله آزاد سازی فلسطین ایفا کرده است و در عین حال، تلاش های
زیادی در راستای حمایت از گروه های مقاومت و عملیات های مقاومتی در فلسطین و نیز کمک به روند آموزش مبارزان جنبش حماس و جهاد اسلامی و ارائه کمک های تسلیحاتی به آنها انجام داده است و بخشی از امکانات و تجهیزات نظامی مقاومت مرهون کمک های ایران است که از هیچ اقدامی برای حمایت از نوار غزه و ارائه کمک های مادی و لجستیکی (چه در عرصه آموزش نیروها و چه ارائه کمک های تسلیحاتی) به گروه های مقاومت دریغ نکرده است. به نظر ما، جمهوری اسلامی ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در اواخر دهه 70 به عاملی برای ترغیب افکار عمومی جهان عرب و اسلام به حمایت از فلسطین و قدس تبدیل شده است و نامگذاری یک روز به نام روز جهانی قدس که ابتکار حضرت امام خمینی (ره) و رهبری ایران بود، مصداق بارز این مساله است که فلسطین واقعا «گوهر گمشده» جهان اسلام است و رژیم صهیونیستی غده ای سرطانی است که باید از بین برود و تا زمانی که این غده سرطانی در بدنه امت وجود دارد، منطقه روی آرامش به خود نخواهد دید. · محمود عباس پس از وقوع عملیات شهادت طلبانه قدس آنرا محکوم کرد که این مساله باعث تعجب ملت های عربی و اسلامی شد. شما این موضع عباس را چطور ارزیابی می کنید؟ ـ
با توجه به اینکه تشکیلات خودگردان در داخل مناطق اشغالی فلسطین فعالیت می کند، از آزادی کامل برخوردار نیست و برخی مواقع تحت فشار قرار می گیرد که نمونه آن، فشارهای آمریکا علیه وی برای محکومیت عملیات قدس به منظور جلوگیری از گسترش دامنه عملیات های مقاومتی و انفجار اوضاع است که در صورت وقوع چنین تحولی، هیچ کس نمی تواند به این وضعیت پایان دهد. لذا، کاخ سفید از عباس خواست که صرفا در قالب یک موضع رسانه ای عملیات قدس را محکوم کند، اما من معتقدم که عباس همواره نسبت به تجاوزات و حملات رژیم صهیونیستی به قدس هشدار داده و اعلام کرده است که این روند منجر به وقوع جنگ دینی خواهد شد و نشانه های وقوع چنین جنگی به وضوح به چشم می خورد. بنابراین، اظهارات عباس؛ هر چند که مغایر اصول ملی و واکنش های جهان عرب و اسلام بود، صرفا یک موضع رسانه ای است.
دیدگاه تان را بنویسید