موضوعات مورد بحث با آژانس از زبان نجفی

کد خبر: 361640

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ما فقط روی موضوعاتی که منطقی باشد با آژانس کار می‌کنیم و می‌خواهیم ابهامات رفع شود.

تسنیم: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ما فقط روی موضوعاتی که منطقی باشد با آژانس کار می‌کنیم و می‌خواهیم ابهامات رفع شود.

رضا نجفی نماینده ایران در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست‌های هسته‌ای در دولت یازدهم گفت که دولت یازدهم در ذیل سیاست‌های اعلامی خود در مورد حوزه روابط بین الملل اعلام کرد که سیاست آن مبتنی بر تعامل سازنده است. این تعامل سازنده در روابط با کشورها، و سازمان های بین المللی باید به صورت عملیاتی در بیاید و در مذاکرات با 5+1 این تعامل به صورت گسترده شروع شد.

وی در ادامه افزود: در آن مقطع ما با آژانس اختلافات اساسی در مورد مدالیته و چگونگی ادامه کار داشتیم. از جمله آژانس حاضر نبوده سندی را به ایران ارائه کند. با توجه به اینکه فضا به سمت یک توافق اولیه بود، فضای مناسب در رابطه با آژانس فراهم نبود، لازم بود که با ابتکاری کار را با آژانس ادامه دهیم. ایران پیشنهاداتی ارائه کرد به عنوان "اقدامات عملی"، البته شروع همین کار نیاز به چارچوب داشت که 20 آبان سال گذشته آمانو به ایران آمد و توافقی را امضا کردیم که به موضوعاتی می پردازد که در گذشته حل نشده است، در 20 آبان سال گذشته، پس از 6 گام پیشین بر روی 7 گام با آژانس به توافق رسیدیم. یکی از این موضوعات درباره مسایل گذشته است.

نماینده ایران در آژانس افزود: درباره بحث چاشنی‌های انفجاری نیز قبلا، با آژانس مذاکره کرده بودیم. سئوال این بود که ایران به چه دلایلی آن‌ها را تولید کرده است که با دلایل متقن نشان دادیم این موارد مشکلی نداشته است، اما آژانس این موضوع را خاتمه یافته‌ تلقی نکرد به همین دلیل ما 5 گام بعدی را تعلیق کردیم و سفر آخر آمانو همزمان با این بود که آژانس بحث چاشنی‌ها را ببندد. ما فقط روی موضوعاتی که منطقی باشد با آژانس کار می‌کنیم و می‌خواهیم ابهامات رفع شود. آمانو در بیانیه آژانس اعلام کرد ایران توضیحاتی درباره چاشنی ها داده است و اسناد و اطلاعاتی ارایه کرده است که این چاشنی ها را در صنعت نفت استفاده کرده است.

نجفی ادامه داد: ما همچنان کار را با آژانس ادامه دادیم، 5 اقدام دیگر دستور کار است که با توجه به زمان بندی ممکن هم انجام شود. یکی از خواسته‌های آمانو در دیدار با ایران، دیدار با آقای روحانی بود، ما نیز از فرصت این سفر استفاده کردیم و انتظار خود را از آژانس مطرح کردیم. فکر می‌کنیم فضای مثبتی وجود دارد و زمینه را برای مذاکرت سیاسی با 1+5 فراهم می‌کند.

وی گفت: از دید ما، اتهامات بی اساس است، آژانس تاکنون نتوانسته حتی یک سند به ما ارایه کند. در واقع سندی وجود ندارد، یک سری اطلاعات است که آن هم سرویس های جاسوسی غربی داده‌اند که سند نیست و مبنایی هم ندارند. تلاشمان این است که با رعایت اصول خود، این اتهامات را یک به یک دفع کنیم. چاشنی‌های انفجاری را توانسته‌ایم به نحو معقول و مستندی، به آژانس اثبات کنیم که در ایران کاربرد صلح آمیز داشته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد